ما آمادگی داریم ظرفیت تبادل گاز از ترکمنستان به آذربایجان را افزایش دهیم


ساعت: 18:05
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879675

رئیس جمهور در گفت و گو با محمداف رئیس جمهور ترکمنستان گفت: آمادگی داریم ظرفیت سوآپ گاز ترکمنستان برای آذربایجان را از طریق کشورمان افزایش دهیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی که برای شرکت در ششمین اجلاس سران خزر به ترکمنستان سفر کرده است، در دیدار سردار بردی محمداف رئیس جمهور ترکمنستان با بیان اینکه سیزدهمین سال روابط دوستانه و برادرانه دو کشور 30 ​​سال است، اظهار داشت: این سیزدهمین سال روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور 30 ​​سال است. برای گسترش روابط و همکاری با همسایگان اولویت ویژه ای وجود دارد.

رئیس جمهور با بیان اینکه روابط تهران و عشق آباد بر اساس توسعه روابط همسایگی و بر اساس اعتماد متقابل و همکاری های گسترده به سرعت در حال گسترش است، افزود: این امر سطح و گسترش همکاری های دو کشور را تسریع می کند.

وی خاطرنشان کرد: تسهیل در صدور روادید تجاری و افزایش سفر تجار دو کشور زمینه را برای گسترش و افزایش حجم روابط تجاری دوجانبه فراهم می کند. همچنین با توجه به درخواست اخیر جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا ظرفیت سوآپ گاز ترکمنستان برای آذربایجان را از طریق کشورمان افزایش دهد.

رئیسی همچنین با ابراز امیدواری از اینکه در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر تفاهم ها و تصمیمات برای استفاده بیشتر و بهتر از این ظرفیت در اختیار همه کشورهای همسایه قرار گیرد، گفت: این امر می تواند منجر به استفاده بیشتر و بهتر از ظرفیت ها شود. پتانسیل دریای خزر برای اهداف صلح آمیز با رعایت ملاحظات زیست محیطی و تاکید بر جلوگیری از حضور خارجی.

محمداف در این دیدار با قدردانی از تلاش های آیت الله رئیسی برای بهبود روابط دو کشور، بر اراده کشورش برای اجرای کامل تفاهم نامه ها و توافقات صورت گرفته بین دو کشور تاکید کرد.

رئیس جمهور ترکمنستان دریای خزر را سرمایه گذاری مشترک 5 کشور ساحلی خواند و گفت: باید با همکاری یکدیگر از این نعمت خدادادی با استفاده بهتر از ظرفیت های آن محافظت کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید