کمیته ای باید برای تعیین راهبردهای ایجاد تعادل در تدوین استانداردها تشکیل شود


ساعت: 17:03
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918919

رئیس سازمان ملی استاندارد ایران در نامه ای به دبیرکل ایزو پیشنهاد تشکیل کمیته ای برای تعیین راهکارهای ایجاد تعادل و تقارن در موضوع مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و توانمندسازی کشورها را مطرح کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهدی اسلام پناه “رئیس سازمان ملی استاندارد ایران” در نامه ای به سرهی موجیک، “دبیرکل سازمان بین المللی استاندارد” (ISO) نگرانی خود را در مورد استفاده موثر از استانداردهای ISO اعلام کرد و اظهار داشت: ایجاد سیاست های عمومی و مقررات فنی سخت گیرانه بیش از استانداردهای بین المللی، دقیقاً مغایر با مفاد منشور اخلاقی و استانداردهای بین المللی است.

مهدی اسلام پناه در این نامه اظهار داشت: توجه به رویکرد جدید سازمان ملی استاندارد ایران برای ارتقای مشارکت موثر در تدوین استانداردهای بین المللی و تجربه حضور در جلسات مجمع عمومی ISO در شهریور ماه گذشته (شهریور و مهر 1401) ، نگران من هستند. می خواهم در مورد استفاده موثر از استانداردهای ISO و مقایسه مقررات فنی و سیاست های کلی کشورهای پیشرفته با استانداردهای بین المللی با شما در میان بگذارم.

در ادامه این نامه آمده است: در اجرای منشور اخلاقی ایزو اساس کار تدوین استانداردهای بین المللی قابل قبول و مرتبط در سطح جهان به صورت مسئولانه و منصفانه بر اساس اجماع کارشناسان است ضمن اینکه تمامی اعضای ایزوها باید متعهد شوند. رعایت این اصول است، اما وضع سیاست های عمومی و مقررات فنی سختگیرانه تر از استانداردهای بین المللی، مستقیماً با مفاد منشور اخلاقی و استانداردهای بین المللی مغایرت دارد.

وی افزود: از سوی دیگر توافق وین منجر به عدم تعادل و کاهش نقش سایر کشورها شده و مانع رشد و مشارکت موثر سایر کشورهای فعال در استانداردسازی شده و موجب هژمونی شده است. کشورهای صادرکننده توسعه یافته و بر توسعه استانداردهای بین المللی تاثیر دارد. بین المللی شده است، لذا به طور جدی پیشنهاد می شود برای رفع این نگرانی که احتمالاً مشکل سایر کشورهاست، کمیته ای با مشارکت کمیته های COPOLCO و DEVCO و کشورهای علاقه مند به این موضوع از جمله جمهوری اسلامی ایران به تجزیه و تحلیل این موضوع بپردازند. تضاد بین مقررات فنی و استانداردهای بین المللی شناسایی راهبردهایی برای ایجاد تعادل و تقارن در موضوع مشارکت در تدوین استانداردهای بین المللی و توانمندسازی کشورها به ویژه در منطقه آسیا و اقیانوسیه ایجاد شود.

وی در ادامه این نامه افزود: متاسفانه حضور منفعلانه کشورهای ساکت و عدم مشارکت جدی در تدوین استانداردهای بین المللی منجر به انتشار استانداردهایی منطبق با منافع ملی کشورهای توسعه یافته شده است. اعتبار استانداردهای ISO به عنوان اسناد تایید شده برای معاملات تجاری مانع از کاهش نقش استانداردها و جایگزینی مقررات فنی سختگیرانه محلی شد.

وی افزود: یکی از دلایل عضویت و مشارکت کشورها در سازمان های بین المللی استاندارد، رشد و ارتقای کیفیت محصولات و خدمات، بهبود تجارت و کسب بازارهای بیشتر و جلوگیری از انحصار بازار برای برخی کشورها است. کشورها با استفاده از استانداردها سعی در ارتقای فناوری و قدرت تجاری خود دارند در حالی که تدوین مقررات فنی و سیاست های عمومی توسط برخی کشورها منجر به سوء استفاده کشورهای توسعه یافته از استانداردهای بین المللی در صادرات شده و در نتیجه دروازه صادرات به روی همه کشورها باز می شود. برای آنها و ورود محصولات و خدمات سایر کشورها بر اساس استانداردهای ISO بازار آنها را محدود و پیچیده می کند.

وی افزود: در صورت عدم رفع این تعارض، برنامه عملیاتی سازمان ایزو برای افزایش نقش پیشرو کشورهای در حال توسعه در تدوین استانداردهای بین المللی موثر نخواهد بود و به همین منظور برای اجرای این پیشنهاد و دستورالعمل های سازمان بین المللی آماده می شود. یک کارگروه ویژه برای تعیین راه حل. جلوگیری از این عدم تعادل در استفاده از استانداردها و ارتقای سطح مشارکت و توانمندسازی طرفین تحت برنامه عملیاتی ایزو برای کشورهای در حال توسعه را اعلام و بر تعریف راهکارهای ایزو در زمینه جلوگیری از اعمال مقررات فنی محدودکننده اصرار دارم. به ویژه توسط کشورهای توسعه یافته.

اسلام پناه گفت: همچنین فرصت مغتنمی است، با توجه به سیاست تعامل منطقه ای سازمان ایزو در راستای هدف شما برای شنیدن صدای همه اعضا و برگزاری نشست های منطقه ای، پیشنهاد می شود این موضوع در میزگردی مطرح شود. در نشست آتی در بالای منطقه آسیا و اقیانوسیه و در پیگیری تعامل اعضا طبق مصوبات جلسه. در پایان، من از فرصتی برای تجدید ارادت خود قدردانی می کنم.

دیدگاهتان را بنویسید