فوتبال ایران با استانداردها فاصله دارد/ عملکرد خوبی نداشتیم و از فوتبال آسیا عقب هستیم


ساعت: 10:21
تاریخ انتشار: 26.08.1401
کد خبر: 1911614

استانداردسازی فوتبال یکی از مهمترین اهداف کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا است.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: متأسفانه در بخش مجوز باشگاه ها در گذشته عملکرد خوبی نداشتیم و این باعث شده در آن بخش از فوتبال آسیا عقب باشیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سایت رسمی فدراسیون فوتبال؛ مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال گفت: استانداردسازی فوتبال یکی از مهم ترین اهداف کنفدراسیون فوتبال آسیا و فیفا است و به همین دلیل بحث مجوز باشگاه ها از دو دهه پیش در فیفا آغاز شد و از آن زمان از سال 2010 به بعد. این موضوع به طور رسمی در آسیا آغاز شد

وی ادامه داد: فوتبال ایران از ابتدا در این امر پیشرو بوده است اما متاسفانه با سخت گیری استانداردها، فوتبال ما از آن استانداردها فاصله گرفته است. به عنوان مثال یکی از معیارهای مجوز باشگاه، معیار مالی است که باشگاه ها باید توانایی پرداخت آن را داشته باشند. در گزارشی که کنفدراسیون فوتبال آسیا منتشر کرده است، با توجه به شیوع ویروس کووید-19، درآمد باشگاه‌های آسیایی در سال 2020 نسبت به سال 2019 حدود 20 درصد کاهش یافته و در نتیجه باشگاه‌های آسیایی هزینه‌های خود را 30 درصد کاهش داده‌اند. داده اند، اما فقط در ایران و یک کشور دیگر، هزینه دستمزد بازیکنان در سال 2020 نسبت به سال 2019 بیش از 50 درصد افزایش یافته است و این موضوع استاندارد نیست. متاسفانه همین مشکل باعث شده تا فوتبال ایران پرونده های زیادی در دادگاه CAS داشته باشد. تجربه ما نشان می دهد که هر زمانی که اتحادیه فوتبال الزامات سختگیرانه ای را اجرا کرده است، باشگاه ها با این الزامات سازگار شده اند و این باعث رشد فوتبال شده است. به عنوان مثال، در بحث ورزشگاه ها، الزامات سختگیرانه باعث شده است که استادیوم های جدیدی ساخته شود و چندین استادیوم برای میزبانی از تیم های خود بازسازی شوند.

رئیس فدراسیون فوتبال گفت: متأسفانه در بخش صدور مجوز باشگاه ها در گذشته عملکرد خوبی نداشته ایم و رویکرد تسامح و تسامح را در پیش گرفته ایم و همین امر باعث شده در این بخش از فوتبال آسیا خیلی عقب باشیم. در حال حاضر از نظر فنی و نتایج در رنکینگ جهانی در صدر فوتبال آسیا قرار دارد اما وقتی عملکرد خود را در جواز باشگاهی می بینیم عملکرد قابل دفاعی نداشته ایم. سال گذشته تنها دو تیم موفق به کسب جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا از کنفدراسیون فوتبال آسیا شدند و 54 تیم از ژاپن، 18 تیم از کره، 12 تیم از امارات متحده عربی و 12 تیم از ازبکستان مجوز باشگاه گرفتند. از AFC و این نشان دهنده فاصله باشگاه های ما با استانداردهای باشگاه های آسیا است. شاید به همین دلیل حتی باید تعداد تیم های حاضر در لیگ برتر و لیگ یک نیز بررسی شود. وقتی باشگاهی نمی تواند استانداردهای اولیه و ابتدایی فوتبال را داشته باشد، چرا اصرار به حضور در بالاترین سطح فوتبال ایران و آسیا دارد؟

مهدی تاج ادامه داد: خوشبختانه اخیراً اتفاقات خوبی در بخش صدور مجوز فدراسیون فوتبال رخ داده است، اولین هدف این کمیته رفع تعلیق بود که خوشبختانه با ادامه فعالیت دکتر زارعی و دکتر زارعی این اتفاق در آینده نزدیک رخ خواهد داد. همکاران گام بعدی کمیسیون شروع چرخه صدور مجوز برای تیم های فوتبال لیگ برتر و لیگ یک است که با این کارگاه شروع قدرتمندی داشت. در این جلسه مسئول صدور مجوز باشگاه و مدیران مالی تمامی تیم های لیگ برتری حضور دارند. در این جلسه نمایندگان ده باشگاه لیگ نیز حضور دارند که نشان می دهد کار شروع خوبی دارد. خوشبختانه دیدم نمایندگانی از فوتبال و فوتسال بانوان نیز در این جلسه حضور داشتند. علیرغم اینکه سال آینده مجبور نیستیم برای فوتسال و فوتبال بانوان مجوز بگیریم، باید قوی شروع کنیم و به تدریج جلو برویم. فدراسیون فوتبال حضور تمامی باشگاه های لیگ برتری و لیگ یک در مراحل صدور و اخذ مجوز مربوطه برای فصل بعد را الزامی می داند و اگر باشگاهی در این زمینه خوب عمل نکند، قطعا با آن برخورد انضباطی خواهد شد. قوانین مجوز باشگاه و حتی حذف شده است.لیگ نیز در این آیین نامه دیده می شود.

وی در پایان گفت: فدراسیون فوتبال یکی از ارکان کاملا مستقل فدراسیون فوتبال است و حتی من به عنوان رئیس فدراسیون در تصمیمات این رکن دخالتی نخواهم داشت و از اعضای این رکن خواسته ام بسیار جدی باشند و تصمیم گیری بر اساس استانداردها

دیدگاهتان را بنویسید