فاصله طبقاتی در یلدا فاصله لایه های مختلف از دوره یلدا / مهمانی شبانه در بازار اصفهان چقدر هزینه دارد؟

ساعت: 17:21
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793635

بازار اقلام اساسی یکی دو هفته مانده به شب یلدا رونق می گیرد و هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم بیشتر می درخشد و بعد از شب یلدا قیمت آن از رونق نمی افتد و به آن باز نمی گردد. حالت قبلی آن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با نگاهی به بازارهای اطراف شهر می توان دریافت که قیمت شب یلدا برخی خانواده های بزرگ سرمایه دار چندین میلیون تن و بیشتر است و برای برخی این سوال پیش می آید که چگونه در جامعه ای که قرار است برابری برقرار شود؟ این اختلافات طبقاتی روز به روز بدتر می شود و وقتی صحبت از این می شود که چرا این تقسیم طبقاتی وارد عمل می شود، برخی محافظه کاران راه را باز می کنند.

این روزها تزیین سفره و نوع غذای شب یلدا آنقدر مهم شده است که هیچکس به کاسه انار و هندوانه بریده شده در ظرف توجه نمی کند، این روزها لباس، آرایش و لاکچری خاص جلب توجه می کند.

تجمل گرایی، تقلید از فرهنگ غربی، رفتار تزیینی و نمایشی، چهره به چهره، سبک زندگی تجملی و خلاصه ای از عادات نامناسب و هنجارهای بیگانه ناخواسته مهمان شب یلدای ایرانی شد.

ایرانیان هر ساله در طولانی‌ترین شب سال، در اولین شب زمستان دور هم جمع می‌شوند و عصر را با غذاهای مخصوص مانند انار، هندوانه، آجیل و سبزی پلو با ماهی پر می‌کنند. بر همین اساس بازار اقلام اساسی یکی دو هفته است که رونق گرفته است و هر چه به شب یلدا نزدیک می شویم درخشش آن بیشتر می شود و بعد از شب یلدا قیمت از رونق پایین نمی آید و به حالت قبل باز نمی گردد. .

نمونه آن آجیل یلدا است که شب یلدا و نوروز بستری برای جهش قیمتی است که افزایش قیمت معمول نیست اما در برخی خشکبارها قیمت های فضایی 500 تا 600 هزار تن در هر کیلوگرم مشاهده می شود.

اما علیرضا حمسیان، دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان به صاحب نیوز گفت: با نزدیک شدن به پایان آذرماه، این بازار هنوز گرم نشده است، اما ممکن است در یکی دو روز اخیر شرایط تغییر کند. «گرانی دلار و کمبود تولید و همچنین افزایش هزینه های تولید، آجیل را گران کرده و قدرت خرید مردم را کاهش داده است.

3dac5c4b 8e0f 4491 bea6 47f18e835b2b خبر خاکستری

* حداقل 200 هزار تن در هر کیلوگرم خشکبار

دبیر اتحادیه آجیل و خشکبار اصفهان افزود: قیمت اقلام وارداتی رابطه مستقیمی با دلار دارد، اما محصول ایرانی علاوه بر اینکه تحت تاثیر دلار قرار می گیرد، تحت تاثیر کم آبی، کاهش تولید و نیز قرار دارد. افزایش هزینه ها. «آجیل داخلی گرانتر از آجیل خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: در این فصل به دلیل تقاضای خارجی و افزایش صادرات همواره با کمبود محصول مواجه هستیم و قیمت خشکبار نسبت به بقیه ایام سال گران می شود. اما اینکه قیمت آجیل تا پایان سال تغییر محسوسی خواهد داشت به قیمت دلار بستگی دارد. اما با کاهش نرخ ارز، کاهش قیمت این محصول در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، زیرا کاهش قیمت ها در هر بازار معمولا کندتر از افزایش است.

حمسیان با اشاره به افزایش 20 تا 30 درصدی قیمت آجیل نسبت به شب گذشته در شب یلدا، گفت: بیشترین قیمت مربوط به محصولات بادام و پسته بوده است.

وی در خصوص قیمت آجیل می گوید: قیمت تخمه هندوانه بیش از 120 هزار تن، هر کیلوگرم تخمه ژاپنی بین 150 تا 210 هزار تن، تخمه کدو بین 110 تا 180 هزار تن و تخمه آفتابگردان بین 000 میلیارد تن است. همچنین قیمت پسته در بازار اصفهان بین 250 تا 400 هزار گوجه، بادام هندی 350 تا 460 هزار گوجه، بادام بین 300 تا 400 هزار، فندق بین 200 تا 350 هزار گوجه، انجیر بین 351 هزار است. گوجه فرنگی، نخود آتیشه از 60 تا 80 هزار گوجه فرنگی، کشمش سبز بین 90 تا 120 هزار گوجه فرنگی است. این فعال می گوید: به طور کلی قیمت یک کیلوگرم آجیل در شب یلدا بین 230 تا 330 هزار تن است.

با شمارش سرانگشتی می توان محاسبه کرد که در بهترین حالت ممکن یک کیلو آجیل را نمی توان زیر 200 هزار تن خرید، از طرفی در چنین شرایطی قیمت میوه و هندوانه به یکباره افزایش می یابد. انار طوری بلند می شود که کوتاه نباشد و انگار جیب مردم را خالی کند. پرتقال، کیوی، نارنگی و این را نمی توان گفت.

c5e0e843 01e9 45e8 9f4f c101d5bcabd5 خبر خاکستری

* میوه های فراوان اما گران قیمت!

نوروزعلی اسماعیلی در گفت و گو با صاحب نیوز با اشاره به بازار میوه شب یلدا گفت: خوشبختانه کمبودی در میوه شب یلدا وجود ندارد و میوه در بازار فراوان است اما گرانی میوه رعایت نمی شود. قدرت خرید پایین “افزایش قیمت میوه، هزینه های بالای تولید، نیروی کار، خرید در سبد، تحویل بالا و غیره.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار در اصفهان افزود: خرید مردم نسبت به گذشته کاهش یافته است. امروز قدرت خرید مردم برای شب یلدا مثل گذشته نیست. به عنوان مثال، امسال مردم به ندرت می توانند برای هر کیلوگرم پسته 400 یا 500 هزار گوجه بخرند.

وی در خصوص قیمت ها اعلام کرد: در حال حاضر قیمت پرتقال درجه یک جنوب بین 20 تا 25 هزار تن، پرتقال شمالی بین 10 هزار تا 17 هزار تا 500 تن، نارنگی بین 12 هزار تا 20 هزار تن بین 20 هزار تن و 50 هزار تن است. هزار گوجه، سیب سمیرم بین 15 تا 20 هزار گوجه، موز خارجی بین 32 تا 25 هزار گوجه، سیب بهشتی بین 20 تا 30 هزار گوجه، انار بین 30 تا 20 هزار گوجه و هندوانه بین 7 تا 5 هزار هزار تن

اسماعیلی گفت: با این قیمت ها و با وجود اینکه دو روز تا شب یلدا باقی مانده است، اما خرید مردم یک کیلو و نیم است و کیسه های خریدشان کم است.امروز بازار میوه کشور در انحصار است. توسط باغدار انفرادی نقشی در تعیین قیمت ندارد. با توجه به افزایش قیمت خرید میوه شب یلدا نسبت به سال گذشته حدود 60 درصد کاهش یافته است.

fd728980 cfd3 4c0d 859d ccd1a26df439 خبر خاکستری

* تنها زوج جوانی که در شب یلدا لباس می خرند

از قیمت نجومی لباس های زمستانی هم که فقط عده ای مجبور به رفتن هستند بهتر است صحبت نکنیم. زیاد نمی شود و نمی شود، اگر شاهد افزایش لباس های زمستانی باشیم، این هزینه ها به دلیل افزایش دستمزد کارگران، گرانی مواد اولیه و گرانی تولیدکنندگان است.

وی افزود: در شب یلدا عموم مردم آجیل و میوه مصرف می کنند و شب یلدا در بازار پوشاک تاثیر چندانی نخواهد داشت، زیرا تجربه سال های گذشته نشان می دهد که فروش پوشاک به شب یلدا نمی رسد مگر اینکه زوجین این کار را انجام دهند. برای خرید لباس یا برنامه ریزی وارد شوید. «اجازه دهید مردم بخواهند یک هدیه بخرند.

رئیس اتحادیه پوشاک فروشان اصفهان گفت: در شب یلدا اکثر میوه ها و آجیل ها در مکان های برجسته قرار دارند و پوشاک در اولویت نیست. .

وی خاطرنشان کرد: به طور متوسط ​​خرده فروشان مشتریان خود را دارند و فروش نسبی داشته اند اما نسبت به سال های گذشته تولید انواع پوشاک گران بوده و فروش چندانی ندارد. زمستان به گونه ای است که هر چه جلوتر می رود زمان کوتاه می شود و از فروش لباس های زمستانی رفته رفته فروش در مغازه ها کم می شود.

خطابش گفت: باید توجه داشت که گاهی شب یلدا می تواند تاثیرات منفی بر بازار پوشاک بگذارد، چرا که همه درگیر خرید آجیل و میوه هستند و فرصتی برای رفتن و خرید در بازار پوشاک وجود ندارد مگر اینکه اقلام خاصی برای خرید وجود داشته باشد. ..

اگر خانواده ای قصد صرف شام داشته باشد حتما باید جزو خانواده های ثروتمند با این قیمت های نجومی باشد تا بتواند مرتب غذا بخورد، قیمت برنج در چند ماه اخیر افزایش چشمگیری داشته است. اما با افزایش تولید و جوجه کشی قیمت مرغ تا حدودی کاهش یافته است.

* یک شب که درآمد ماهیانه است بگذرانید

به طور خلاصه می بینیم که دوره خانوادگی در شب یلدا با کمترین آداب و رسوم برای یک خانواده ۲ تا ۳ میلیونی در کمترین شرایط ممکن آب می نوشند.

اما آیا می دانید در این شهر افرادی هستند که مجموع درآمد ماهیانه آنها کمتر از این مقدار است و با این پول نه برای یک شب بلکه برای 30 روز زندگی و خانواده خود را زیر و رو می کنند؟

امام علی (ع) می فرماید: خداوند بنده ای است که به او نعمت های ویژه ای عطا کرده است تا با دادن فرصت انفاق و بخشش به سایر بندگانش سود برساند. هرگاه از انفاق این نعمت ها خودداری کند و به کسی چیزی ندهد، آن نعمت ها را از آنها می گیرد و به دیگران می دهد.

بالاخره چند سالی است که نمایش ترکیب های مختلف شب یلدا در فضای مجازی به یکی از معضلات تبدیل شده و از یک ماه پیش همه به دنبال انتخاب بهترین سفره شب یلدا هستند.

شاید باور کردنی نباشد اما خیلی ها یکی دو ماه مانده به شب یلدا در برنامه های خود کلاس های سفره آرایی و تزیین را در برنامه خود دارند تا عکس های سفره یلدایشان در شب زشت تر از عکس های خانواده و دوستانشان نباشد. از وبلاگ نویسان اینستاگرامی که اشاره نکردید هنگام آمدن شب یلدا، صفحات آنها پر است از طرح های یلدا، انواع و استایل های چشم نوازی که از شیر مرغ گرفته تا جان انسان ها روی سفره هایشان یافت می شود.

اما نباید اجازه داد آداب و رسوم شادترین شب سال به مهمانی های مجلل تبدیل شود و شخصیت اصلی خود را از دست بدهد، زیرا بسیاری از خانواده های فقیر امشب به دلیل غمگین نبودن فرزندانشان سعی در ترک دفتر دارند. وقت آنها را حذف کنید و چشم آنها و فرزندانشان را از این صحنه دور کنید. فراموش نکنیم که تمام لذت شب یلدا در کنار هم بودن بود و سنت زیبای با هم بودن و سادگی و صمیمیت حفظش.

بدانید که تفاوت شب یلدا با شب های دیگر یک دقیقه بیشتر از شب های دیگر نیست. باید امشب، حتی برای یک دقیقه، کمی فراتر از این سفره های رنگارنگ بنگریم و از لذت های لحظه های دنیوی و شکمی عبور کنیم و در فکر خیس کنیم تا در آینده ای نزدیک دچار فروپاشی روحی، اجتماعی و فکری نشویم. آینده ..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید