تقویت جایگاه ایران در زمینه تبادل انرژی/گاز با روسیه و همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی


ساعت: 09:56
تاریخ انتشار: 08/05/1401
کد خبر: 1903904

یک کارشناس انرژی با اشاره به اقدامات مثبت وزارت نفت در زمینه افزایش روابط نفت و گاز با کشورهای منطقه، تبادل گاز با روسیه و همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی را گامی مناسب برای تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی می داند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; با شروع جنگ روسیه و اوکراین، صادرات گاز روسیه به اروپا با مشکلات جدی مواجه شد. به ویژه اینکه با خرابکاری خطوط لوله گاز نورد استریم 1 و نورد استریم 2 توسط آمریکا، امکان صادرات گاز روسیه به اروپا حداقل تا 6 ماه آینده کاملا از بین رفته است.


تقویت جایگاه ایران در حوزه انرژی

این موضوع فرصت فوق العاده ای برای ایران در مبادله گاز روسیه و فرصتی برای کشورمان ایجاد کرده است ترانزیت گاز روسیه در حالی که تقاضا برای کشورهای شرق آسیا مانند پاکستان، افغانستان، ترکیه، ارمنستان و عراق بستر مناسبی را برای اجرای این سیاست تقویت کرد.

بیشتر بخوانید:
تبدیل ایران به قطب انرژی منطقه ای/ سرمایه گذاری مشترک با روسیه برای تولید LNG

مبادله گاز روسیه از سوی ایران، منافع زیادی برای کشورمان به همراه دارد که از آن جمله می‌توان به منافع اقتصادی، ایجاد مشاغل جدید در خدمات، استفاده از ظرفیت‌های استفاده نشده کشور و از همه مهم‌تر افزایش اثربخشی ایران در منطقه و خنثی‌سازی تحریم‌ها اشاره کرد.

اینکه ایران چقدر از این روند سود می برد بستگی به چارچوب توافقی دارد که مسکو با تهران امضا می کند. شاید مبادله گاز روسیه این باید یک فرصت موقت برای ایران باشد و با عادی شدن شرایط و امکان صادرات گاز روسیه به اروپا، این سکو از بین خواهد رفت. اما فرصت ها در حوزه اقتصادی نباید دائمی باشد، بلکه کشورها باید از هر فرصتی، حتی اگر موقتی باشد، با توجه به منافع خود نهایت استفاده را ببرند.

علی سرمد کارشناس انرژی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: تراز گاز در کشور ما منفی است. این بدان معناست که ما در حال حاضر به اندازه گازی که تولید می کنیم مصرف می کنیم و بنابراین عملاً گاز قابل توجهی برای صادرات باقی نمانده است.

وی ادامه داد: در این شرایط اگر امکان واردات گاز از روسیه از طریق خط لوله یا گاز طبیعی مایع فراهم شود، زمینه برای صادرات گاز از ایران فراهم می شود که علاوه بر آن، ایران با توجه به حق الزحمه، درآمد خواهد داشت. ترانزیت این بالاترین مزیت است مبادله گاز روسیه خوب.


سوآپ گاز روسیه جایگاه ایران را در بخش انرژی تقویت می کند

وی افزود: طرح های صادراتی ما چند سالی است که به دلیل تراز منفی گاز کشور با مشکل مواجه شده است. حتی صادرات ما به ترکیه و عراق هم گاهی به دلیل کمبود گاز و اگر بتوانیم دچار مشکل می شود مبادله گاز از روسیهاین مشکلات حل می شود و حتی اگر در این پروژه فقط حق ترانزیت بگیریم برای ما مزیت خواهد بود.

او همچنین گفت: مبادله گاز روسیه مزایایی مانند سود چند میلیارد دلاری در سال، استفاده از ظرفیت استفاده نشده و ایجاد مشاغل جدید را به دنبال دارد. اگرچه ممکن است این نتایج در کوتاه مدت به دست نیاید و در طول زمان به آنها دست خواهیم یافت. اما همچنان شایسته است اقدامات لازم در این راستا انجام شود.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: در این چارچوب پروژه هایی مانند LNG ایران مطرح می شود که حداقل دو سال زمان نیاز دارد تا به نتیجه مطلوب برسد. البته نباید فراموش کرد که تقویت روابط ایران با کشورهای منطقه از جمله روسیه در حوزه انرژی به درهم تنیدگی روابط اقتصادی و سیاسی آنها می انجامد و این می تواند به افزایش اثربخشی کشورمان کمک کند. در منطقه .



خنثی سازی تحریم ها از طریق تبادل گاز با روسیه و همکاری در پالایشگاه های فراسرزمینی

وی خاطرنشان کرد: اقدامات وزارت نفت در زمینه افزایش روابط نفت و گاز با کشورهای منطقه از جمله همکاری با ازبکستان در زمینه مکان یابی پالایشگاه ها و افزایش فروش نفت و تلاش برای مبادله گاز روسیه او در خنثی سازی تحریم ها موثر بوده است و این سیاست های هوشمندانه ایران را به جایگاه سابق خود در حوزه انرژی باز می گرداند.

سرمد در پایان گفت: ایران به عنوان دومین صاحب ذخایر عظیم گازی در جهان باید تلاش بیشتری برای تقویت جایگاه خود در منطقه به عنوان هاب گازی انجام دهد. این اقدامات وزارت نفت مثبت است. اما برای رسیدن به نتایج مطلوب باید گسترش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید