مکانیسم تجارت، تبادل و امنیت انرژی سازمان همکاری شانگهای باید ایجاد شود


ساعت: 16:21
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907649

معاون اول رئیس جمهور در بیست و یکمین اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو معاهده شانگهای چهار پیشنهاد را با هدف توسعه همکاری های بین کشورهای عضو، تقویت روابط منطقه ای و ایجاد الگوی پیشرفته به جمهوری اسلامی ایران ارائه کرد. ادغام پایدار

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر معاون اول رئیس جمهور ظهر امروز (سه شنبه) در بیست و یکمین اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران در اولویت قرار دارد. سیاست توسعه همکاری و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و پیرامونی و بهره مندی از ظرفیت ها و ترتیبات منطقه ای و بین المللی آن، ضمن تاکید بر اهمیت مولفه های ایجاد امنیت در منطقه، تقویت روابط منطقه ای و ایجاد الگوی پیشرفته را می طلبد. نزدیکی پایدار به ویژه با اعضای سازمان همکاری شانگهای.

ایجاد سیستم مالی مشترک و استفاده از ارزهای منطقه ای برای توسعه تجارت، ایجاد سازوکار تجارت، مبادلات و امنیت انرژی، اجرای سیستم یکپارچه برای مدیریت کریدورهای ترانزیتی و همکاری در زمینه تامین امنیت اطلاعات بین المللی. بین کشورهای عضو، در t.c. پیشنهادات معاون اول رئیس جمهور در این جلسه بود.

متن کامل سخنان معاون اول رئیس جمهور به شرح زیر است:

به نام خدا

آقای لی کچیانگ، نخست وزیر جمهوری خلق چین

نخست وزیران عزیز

آقای ژانگ مینگ، دبیر کل سازمان همکاری شانگهای

روسای محترم هیئت های عالی رتبه؛

ابتدا از نخست وزیر محترم جمهوری خلق چین و همه شرکت کنندگان به دلیل برگزاری این نشست مهم و حمایت همه اعضا از عضویت جمهوری اسلامی ایران در شانگهای تشکر می کنم. سازمان تعاون.

همانطور که می دانید سند «تعهدنامه» جمهوری اسلامی ایران در اجلاس سمرقند امضا شد و این گام مهم دیگری در راستای عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای بود. بررسی اسناد و مدارک سازمان در دستور کار قانونگذار جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و امیدواریم شرایط تکمیل عضویت سازمان در کمترین زمان ممکن فراهم شود.

در این زمینه، با در نظر گرفتن اهمیت سازمان همکاری شانگهای به عنوان یک سازوکار موفق منطقه ای برای توسعه و تعمیق روابط درون گروهی و نیز ایجاد فضای سازنده همکاری توسعه محور بر اساس ظرفیت ها و نیازهای متقابل. جمهوری اسلامی ایران نیز از بین اعضا، آمادگی ایفای نقش فعال و حضور موثر در فعالیت های سازمان و مشارکت در دستیابی به اهداف سازمان و توافقات انجام شده بین اعضا را دارد.

همکاران عزیز؛

اکنون که نظام بین‌الملل با تهدیدها و فرصت‌های پیچیده‌ای مواجه است، برای حفظ صلح و امنیت و پیشبرد توسعه و شکوفایی انسانی، علاوه بر استفاده از تمهیدات قدیمی، باید تلاش‌های جمعی جدید را متناسب با شرایط و مراقبت‌های جدید سازماندهی کرد. بنابراین، سازمان همکاری شانگهای بستر مناسبی برای ارتقای همکاری های منطقه ای مطابق با منافع کشورهای عضو و یافتن راه حل های پایدار بر اساس منافع مشترک جمعی است.

عالیجناب ها

دولت جمهوری اسلامی ایران با اولویت سیاست توسعه همکاری ها و تعمیق روابط با کشورهای همسایه و پیرامونی و همچنین بهره گیری از ظرفیت ها و ترتیبات منطقه ای و بین المللی خود، ضمن تاکید بر اهمیت مولفه های امنیت ساز در منطقه، تاکید کرد: ، خواستار تقویت روابط منطقه ای و ایجاد الگوی پیشرفته نزدیکی پایدار به ویژه با اعضای سازمان همکاری شانگهای است.

در این راستا آمادگی داریم با به اشتراک گذاشتن ظرفیت های ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود از جمله: زیرساخت های ترانزیتی، انرژی، فنی و مهندسی، دستاوردهای علمی و فناوری، نقش شایسته ای در رفع نیازهای متقابل اعضا داشته باشیم.

جمهوری اسلامی ایران همواره بر لزوم مقابله با اقدامات قهری یکجانبه تاکید داشته و توسعه همکاری‌های اعضای سازمان همکاری شانگهای به ویژه در زمینه‌های اقتصادی و تجاری را ابزار مناسبی برای تعمیق رویکرد رویکرد چندجانبه می‌داند. و مقابله با سیاست های منسوخ و رفتار یکجانبه.

مخاطبان گرامی؛

گسترش همکاری‌های منطقه‌ای از طریق تفاهم‌نامه‌های مختلف اقتصادی با استفاده از راه‌حل‌های مختلف از جمله تجارت بر اساس ارزهای محلی و یافتن راه‌حل‌های مالی جایگزین برای پرداخت که در بیانیه سمرقند نیز به آن اشاره شده است، از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران است.

برای دستیابی به این هدف، تامین مالی پروژه‌های لجستیکی و تسهیل تجارت و توسعه زیرساخت‌های مالی همراه با تسهیل فرآیندهای مسیر سبز گمرکی با تاکید بر استفاده از ظرفیت سیستم مالی مشترک و استفاده از ارزهای منطقه‌ای و مشترک را پیشنهاد می‌کنم. ، باید توجه ویژه ای شود.

بانک‌های مرکزی عضو شانگهای می‌توانند ابتکار عمل را برای ایجاد یک ارز غیرمتمرکز جهانی باثبات در این پلتفرم برای استفاده در تجارت بین کشورهای عضو به عهده بگیرند.

نکته مهم دیگر در این زمینه توجه به استفاده از مکانیزم تسویه حساب و توجه بیشتر به کاهش هزینه است.

علاوه بر این، پیشنهاد مندرج در «اعلامیه امنیت انرژی» سمرقند مبنی بر اقدام کشورهای عضو برای هماهنگ کردن سیاست‌های انرژی خود بسیار ارزشمند است و جمهوری اسلامی ایران آماده کمک به اجرای آن است.

ما آمادگی داریم در چارچوب طرح پیشنهادی جناب آقای رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران به کشورهای صادرکننده گاز موسوم به «گاز در خدمت جهانیان» گفت‌وگوی بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در سازمان شانگهای برقرار کنیم. بهبود اقتصادی پس از کرونا».

ما همچنین پیشنهاد می کنیم “مکانیسم تجارت انرژی، تبادل و امنیت سازمان همکاری شانگهای” ایجاد شود و زمینه های سوخت های فسیلی، برق و انرژی های تجدید پذیر را پوشش دهد.

عالیجناب ها

تهران ماه گذشته میزبان وزرای حمل و نقل کشورهای محصور در خشکی آسیای مرکزی از جمله 4 عضو سازمان شانگهای بود. در این جلسه مقرر شد مدل هایی برای پیاده سازی سیستم مدیریت یکپارچه کریدورهای ترانزیتی از مبدأ کشورهای محصور در خشکی به بازارهای جهانی از طریق جمهوری اسلامی ایران تدوین شود.

بستر مناسبی برای رساندن این توافقات به سطح سازمان شانگهای وجود دارد که سایر کشورهای محاصره شده و اعضای ترانزیتی شانگهای نیز در آن مشارکت داشته باشند.

در این راستا جمهوری اسلامی ایران گام های مهمی در قالب کریدور بین المللی شمال-جنوب برداشته است که دسترسی تجاری و اقتصادی از جنوب و شرق آسیا به کشورهای آسیای مرکزی، قفقاز، روسیه، کشورهای سیاه را تسهیل می کند. دریا و اروپا در این زمینه تامین مالی مشترک زیرساخت های کریدور شمال – جنوب و همچنین کریدور چین – غرب آسیا – مدیترانه و نقش آفرینی مشترک در اجرای آنها می تواند به عنوان راه حلی در قالب سازمان همکاری شانگهای دنبال شود.

شبکه حمل و نقل و ترانزیت جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت‌های بندری در دریای خزر، خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند از مزیت‌های مهم اقتصادی است که ضمن تقویت شبکه‌های تجاری، موجب کاهش زمان و هزینه و دسترسی آسان به جابجایی کالا می‌شود. و خدمات انتقال به اعضای شانگهای ارائه خواهد شد.

مجدداً لازم به تاکید است که تجربه همکاری های بین المللی جمهوری اسلامی ایران در حوزه اقتصادی و تجاری و امکانات موجود برای رفع بخشی از نیازهای حوزه انرژی و پتروشیمی و بستر مناسب برای سرمایه گذاری در این حوزه فرصت ارزشمندی است که آمادگی داریم همگرایی اقتصادی را تقویت کنیم و از دستیابی به اهداف سازمانی استفاده کنیم.

همکاران عزیز؛

امنیت اطلاعات بین‌المللی و فضای سایبری یکی دیگر از زمینه‌های مهم همکاری در سازمان همکاری شانگهای است که با امضای «توافقنامه همکاری بین‌المللی امنیت اطلاعات بین کشورهای عضو» در سال 2009 تدوین شد. جمهوری اسلامی ایران کاملاً اعلام کرد آمادگی برای همکاری عملی با کشورهای عضو سازمان برای رفع تهدیدات مندرج در موافقتنامه فوق.

افراط گرایی و تروریسم که از بدو تأسیس سازمان همکاری شانگهای در دستور کار قرار گرفته است، همچنان ثبات و امنیت منطقه ما را تهدید می کند. همانطور که می دانید حادثه وحشتناکی در یکی از مراکز مذهبی ما در شهر شیراز توسط یکی از عوامل مرتبط با جریانات ضد بشری و تروریستی تکفیری رخ داد که منجر به جان باختن تعدادی از هموطنانمان از جمله کودکان شد. زنان و مردان، افراد بیگناه را مقصر تشخیص دادند، که ضرورت توجه جدی‌تر و تلاش‌های اعضای جامعه بین‌المللی برای رسیدگی به این فجایع انسانی و هولناک را در کنار سایر اشکال جنایت سازمان‌یافته بین‌المللی یادآوری می‌کند.

در این زمینه، جمهوری اسلامی ایران ضمن تشکر از همدردی کشورهای مختلف، بر عزم جدی خود برای مجازات عاملان این اقدام تروریستی تاکید می کند.

ما همواره نسبت به گسترش موج افراط‌گرایی و تروریسم در جهان هشدار داده‌ایم و دلیل گسترش تروریسم را حمایت پنهان و آشکار آمریکا و برخی کشورهای اروپایی از چنین ایده‌هایی برای تحقق سیاسی خود می‌دانیم. اهداف در جهان.

از جمله عوامل گسترش تفکر تروریسم در جهان و توسعه ناامنی در منطقه غرب آسیا، ترویج تروریسم دولتی توسط رژیم غاصب صهیونیستی است که رسماً علیه مردم فلسطین به ویژه زنان و کودکان جنایت کرده است. سال ها.

در نهایت ضمن تشکر مجدد از تمامی مقامات ارشدی که در برگزاری این اجلاس نقش داشتند، امیدوارم نتایج آن موجب افزایش همبستگی، رفاه و صلح ملت‌های ما و نقش‌آفرینی و ارتقای جایگاه سازمان همکاری شانگهای در جهان شود. سیستم بین المللی

متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید