سوآپ گاز روسیه، نقطه شروع توسعه اقتصادی/آغاز همکاری رو به رشد انرژی با کشورهای شانگهای


ساعت: 14:13
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1908633

فاضل مریدی فریمانی در گفتگو با دانا مطرح کرد؛

یک تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه سوآپ گاز می تواند نقطه شروعی برای خنثی سازی تحریم باشد، گفت: سوآپ گاز روسیه می تواند نقطه شروعی برای توسعه اقتصادی و تقویت همکاری با کشورهای شانگهای در حوزه انرژی باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; جنگ روسیه و اوکراین پیامدهای بسیاری داشت که یکی از مهمترین آنها تحریم انرژی اروپا علیه مسکو بود. این موضوع باعث شد تهران و مسکو یک چیز را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. شاید این موضوع باعث نزدیک شدن روابط دو کشور شده است.

طولی نکشید که مقامات مسکو بازارهای نفتی جدیدی پیدا کردند. اما از آنجایی که گاز از طریق خطوط لوله انتقال می یابد، یافتن بازارهای جایگزین کار آسانی نیست. به همین دلیل، روسیه به امکانات همسایگان خود برای خرید یا مبادله گاز خود پی برد.

در میان گزینه های پیش روی مسکو، ایران به دلایل مختلف بهترین شرایط را دارد. اول اینکه ما منابع عظیم گازی داریم و به راحتی می توانیم با سوآپ گاز روسیه مقابله کنیم و مشکل بعدی این است که از نظر زیرساخت های حمل و نقل و موقعیت جغرافیایی شرایط لازم برای انتقال گاز روسیه را داریم.

دولت سیزدهم نیز در قالب سیاست شرق نمایی و استفاده از ظرفیت همسایگان خود به دنبال استفاده از این فرصت است، چرا که با توجه به شرایط موجود هفته گذشته وزیر نفت این سند همکاری را با طرف روسی امضا کرد.

فاضل مریدی فریمانی کارشناس اقتصادی حوزه انرژی در خصوص این همکاری به خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا گفت: سیاست های کلی کشور در حوزه انرژی مصوب سال 1379 مبتنی بر استفاده از موقعیت ژئوپلیتیکی

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد که در سال های اخیر از موقعیت جغرافیایی کشور چندان استفاده نکرده ایم و اکنون با جنگ اوکراین و تحریم گاز روسیه از اروپا، این فرصت را داریم که در فروش گاز روسیه ایفای نقش کنیم و از آن بهره ببریم. مزیت موقعیت ژئوپلیتیکی در کنار.

وی با اشاره به اینکه ترکیه سال ها مشتاق دریافت گاز ایران، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر و صادرات آن به اروپا بوده است، گفت: این مبادله سیاست مثبتی برای کشورها تلقی می شود که در راستای سیاست های موجود است. استفاده از ترانزیت مزیت آنهاست. به نظر من سوآپ گاز روسیه فرصت بسیار خوبی برای کشور ما است و باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

وی با اشاره به ملاحظاتی که باید در نظر گرفته شود، گفت: می توان از گاز روسیه برای حل مشکل عدم تعادل گازی خود در زمستان استفاده کرد. اما این ممکن است راه حل ریشه ای شدت بالای مصرف انرژی در کشور ما را به تاخیر بیندازد.

این کارشناس انرژی تشریح کرد: این سیاست (سوآپ گاز روسیه) به عنوان بنگاه معاملات ملکی عمل می کند و بهینه سازی مصرف انرژی و اجرای سیاست های قیمتی و غیرقیمتی را به تعویق می اندازد. این زنگ خطری است که باید بدانیم. استفاده از گاز روسیه نباید باعث شود که از حل این مشکل جدی غافل شویم.

وی ادامه داد: مشکل دوم این است که بازی در میدان گاز هوشمندی خاصی می خواهد. اکنون بازیگران زیادی از جمله روسیه، ترکمنستان، افغانستان، پاکستان، عراق، ترکیه و غیره در معادله گاز منطقه مشارکت دارند و باید دقت شود که مبادله به گونه ای انجام شود که حداکثر سود را برای یک منطقه فراهم کند. کشور .

وی با اشاره به اینکه مبادله گاز از ایران باید حداقل ضرر را به رقبا وارد کند، افزود: اگر ضرر این کار برای رقبا زیاد باشد و مثلاً مقداری را به طور کامل از بازار رقابتی حذف کند، طبیعتاً منجر به ایجاد ضرر می شود. واکنش هایی که به نفع کشور ماست، اصل برنامه را به خطر نمی اندازد و نمی تواند.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: سوآپ گاز روسیه قطعا می تواند گام مثبتی در جهت تبدیل شدن به هاب گاز و انرژی در منطقه باشد. هدف نهایی سیاست کلی انرژی کشور مصوب 1379، ایفای نقش حیاتی در توزیع و تامین انرژی در منطقه است.

وی تصریح کرد: اگر موفق به تبدیل شدن به هاب گازی منطقه شویم، بدون نیاز به برداشت منابع از مزایای سوآپ بهره مند خواهیم شد. جمهوری اسلامی علاقه مند به ایفای نقش در حوزه انرژی در منطقه است که گاهی با کمک گاز و گاهی با کمک نفت انجام می شود.

این استاد دانشگاه گفت: روسیه، عربستان، آمریکا و سایر کشورها از سیاست سوآپ استفاده می کنند و از آن بهره می برند. این یک سیاست مثبت است. گاهی اوقات نقش دولت ها در زمینه انرژی تنها از طریق انتقال است. اصل تبدیل کشور به قطب گاز و انرژی منطقه مورد تایید من قاطع است و باید در این راستا گام های اساسی برداریم. هاب نه تنها در حوزه انتقال خط لوله مطرح است، بلکه می توانیم در این زمینه فعال باشیم تا به مرکز پالایش منطقه تبدیل شویم.

وی خاطرنشان کرد: رویکرد کلی دولت فعلی بهره گیری از ظرفیت های موجود در ارتباط با همسایگان است. این روند به طور کلی مثبت است و رو به جلو است. فرصت های زیادی در این زمینه وجود دارد و می توانیم از آنها استفاده کنیم. مشارکت در فروش گاز روسیه در شرایط کنونی یکی از فرصت هایی است که دولت سعی کرده از آن بهره ببرد.

مریدی در پایان افزود: گسترش روابط با سازمان همکاری شانگهای و تکمیل عضویت در این سازمان یکی از ضرورت هایی است که باید پیگیری شود. مبادله یا خرید گاز روسیه می تواند نقطه شروعی برای گسترش روابط با کشورهای منطقه باشد. گسترش روابط با همسایگان می تواند به ما در خنثی سازی تحریم ها کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید