“دوران جدید” همکاری بین روسیه و چین ایجاد شده است. مسکو امنیت انرژی چین را تضمین می کند

“دوران جدید” همکاری بین روسیه و چین ایجاد شده است.  مسکو امنیت انرژی چین را تضمین می کند

در یک مراسم برنامه ریزی شده و “با شکوه”، دو رهبر وارد اتاق بزرگی شدند و همزمان با نواختن سرود ملی روسیه و چین دست دادند. هر دو با کت و شلوار مشکی و کراوات قرمز تیره از کنار صفی از مقامات روسی و چینی عبور کردند تا برای گفتگو بنشینند. کل این نمایشگاه باشکوه اهمیت سفر سه روزه شی به روسیه را نشان می دهد. این سفر تنها چند روز پس از آن انجام شد که دادگاه کیفری بین المللی حکم بازداشت پوتین را به دلیل دست داشتن او در ربودن هزاران کودک از اوکراین صادر کرد.

مسکو که صلاحیت آن دادگاه را به رسمیت نمی شناسد، این اقدام را “از نظر قانونی بی اعتبار و بی اعتبار” خواند.

پوتین در آغاز نشست روز دوشنبه از پیشنهادات چین برای حل و فصل سیاسی و آتش بس در اوکراین استقبال کرد. دو طرف توافقنامه ای را امضا کردند تا روابط دو کشور را وارد “دوران جدید” همکاری کنند. آقای شی گفت که “ما بیانیه ای را برای تعمیق مشارکت استراتژیک و روابط دوجانبه امضا کردیم.”

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه به شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در مورد تامین طولانی‌مدت قابل اعتماد نفت و گاز روسیه اطمینان داد و گفت که خط لوله جدیدی بین دو کشور در دست ساخت است. این درحالی است که روسیه پس از حمله به اوکراین در فوریه سال گذشته، از بازارهای اروپایی خارج شد.

پوتین پس از گفتگو با شی و همراهانش گفت که تا سال 2030، عرضه گاز به چین باید به 100 میلیارد متر مکعب در سال برسد.

علاوه بر این، 100 میلیون تن گاز طبیعی مایع و همچنین زغال سنگ و سایر منابع انرژی تامین خواهد شد. چین نیز این منابع انرژی را با تخفیف دریافت خواهد کرد.

به گفته پوتین، حجم مبادلات تجاری روسیه و چین در سال گذشته 30 درصد افزایش یافت و به 185 میلیارد دلار رسید و امسال نیز پیش بینی می شود حجم مبادلات تجاری دو کشور به بیش از 200 میلیارد دلار افزایش یابد.

رئیس جمهور روسیه تاکید کرد که با وجود فشار تحریم های غرب علیه روسیه، حجم مبادلات تجاری در حال افزایش است. وی همچنین تاکید کرد که تمام پیش نیازها برای خط لوله جدید گاز روسیه به چین از طریق مغولستان وجود دارد. در آینده 50 میلیارد متر مکعب گاز از این خطوط لوله عبور خواهد کرد.

پوتین روز سه شنبه گفت که طرح صلح چین می تواند مبنایی برای حل و فصل جنگ در اوکراین باشد. اما به گفته وی، متحدان غربی اوکراین هیچ علاقه ای به این موضوع نشان نداده اند.

وی همچنین گفت که بریتانیا قصد دارد مهمات تانک اورانیوم ضعیف شده به اوکراین را تامین کند. به گفته پوتین، این خبر به این معنی است که غرب سلاح های حاوی اجزای هسته ای را به کی یف عرضه خواهد کرد و اگر این اتفاق بیفتد، روسیه پاسخ خواهد داد. البته پوتین توضیحات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، ناتو را متهم کرد که می‌خواهد به قدرت نظامی مسلط جهان تبدیل شود و گفت که مسکو در تلاش است تا از این اتفاق جلوگیری کند. وی ادامه داد: به همین دلیل در حال گسترش همکاری های خود با چین از جمله در حوزه امنیتی هستیم.

در مقابل، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز سه‌شنبه در بروکسل گفت که مقامات غربی «نشانه‌هایی» پیدا کرده‌اند که نشان می‌دهد پوتین نیز از چین تسلیحات مرگبار خواسته است، اگرچه هیچ مدرکی دال بر پاسخ پکن وجود ندارد. استولتنبرگ ادامه داد: چین نباید سلاح های مرگبار در اختیار روسیه بگذارد. «این به منزله حمایت از یک جنگ غیرقانونی است و فقط جنگ را طولانی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید