برخی جریان ها برای دفاع از منافع خود به روس هراسی و چین هراسی روی می آورند/ همکاری ایران، روسیه و چین تحریم ها را خنثی می کند و گشایش اقتصادی

ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۲
کد خبر: 1802384

یکی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: برخی جریان‌ها که منافع خود را نزدیک به غرب می‌دانند برای دفاع از منافع خود حتی به قیمت زیر پا گذاشتن منافع ملی ایران و تداوم تحریم‌های سرکوبگرانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران هستند. ایران، این روزها به روسیه و چین «روی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محمد ملک زاده عضو انجمن تحقیقات سیاسی حوزه علمیه کوم در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا وی با اشاره به سفر رئیس جمهور ایران به روسیه گفت: این سفر به دعوت رسمی همکار رئیس جمهور روسیه و در راستای گسترش همکاری های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی دو کشور انجام شد.
وی ادامه داد: در روزهای اخیر شاهد واکنش های متفاوتی نسبت به این سفر از سوی برخی محافل داخلی و خارجی بوده ایم.
این کارشناس سیاسی خاطرنشان می کند: دو دسته از واکنش ها اهمیت بیشتری دارند؛ وی گفت: دسته اول واکنش تحلیلگران بی طرف و کارشناسان سیاسی است که با بررسی شواهد موجود به تحلیل پیامدهای همکاری و روابط راهبردی جمهوری اسلامی ایران با روسیه و چین پرداخته اند.
همکاری ایران با روسیه و چین موجب رشد اقتصادی خواهد شد
وی افزود: اکثر این تحلیلگران تحت تاثیر این همکاری ها نتایج بسیار مثبتی را برای ایران و منطقه پیش بینی کرده اند. به گفته بسیاری از این کارشناسان، سفر رئیس جمهور ایران به روسیه با توجه به جایگاه این دو کشور در منطقه و توسعه سیاسی و بین المللی جهان از اهمیت بالایی برخوردار است.
حجت‌الاسلام ملک زاده گفت: از دیدگاه این کارشناسان و بسیاری از رسانه‌های جهان، همکاری ایران و روسیه می‌تواند دریچه جدیدی را برای گسترش همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بین دو کشور و به‌ویژه برای رشد ایران بگشاید. «اقتصاد به دنبال خواهد داشت.
آمریکا به دنبال نابودی و حفظ سلطه خود در منطقه است
وی افزود: کنستانتین سیوکوف، رئیس مرکز تحقیقات ژئوپلیتیک روسیه یکی از آن تحلیلگرانی است که دیدار رئیس جمهور و پوتین را نتایج مثبتی برای منطقه دانست. به گفته وی، ایران و روسیه مسئولیت ویژه ای برای تضمین و حفظ ثبات و امنیت در منطقه دارند و این نشست می تواند نقش مثبتی در این زمینه و وضعیت سوریه، یمن، افغانستان و اوضاع در قفقاز جنوبی داشته باشد. سیوکوف معتقد است که ایالات متحده در دهه های اخیر نشان داده است که با حمله به عراق و افغانستان و کشتن صدها هزار انسان بیگناه به دنبال تخریب زیرساخت های منطقه و حفظ سلطه خود است.
جریانات غربگرای داخلی پیشرفت ایران را نمی بینند
این مدرس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه به گروه دوم اشاره کرد و گفت: گروه دوم واکنش ها اغلب مربوط به جریان های غرب گرا در داخل یا خارج از کشور است که عمدتاً با خشم این موضوع را نقد می کنند. “
وی گفت: واکنش های تند ناشی از خشم این جریان بدون دلیل قانع کننده برای مخالفت آنها بیشتر ناشی از رویکرد این گروه به غرب است و بنابراین توسعه روابط ایران با روسیه و چین و پیشرفت را رد نمی کند. ایران.”
برخی جریان ها برای دفاع از منافع خود به روسیه و چین روی آورده اند
حجت الاسلام ملک زاده تاکید کرد: جریانی که برای حفظ منافع خود منافع خود را نزدیک به غرب می داند، حتی به قیمت تضعیف منافع ملی ایران و حفظ تحریم های سرکوبگرانه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران، اخیرا به روسیه و چین روی آورده است.
همکاری ایران، روسیه و چین منجر به لغو تحریم ها و گشایش اقتصادی می شود
وی ادامه داد: آنها به درستی دریافته اند که همکاری ایران، روسیه و چین باعث خنثی شدن تحریم های غرب و گشایش اقتصادی به روی ایران می شود، بنابراین هدفمند تلاش می کنند افکار عمومی را نسبت به روسیه و چین بدبین کنند. این در حالی است که رویکرد غربگرایانه دولت قبلی علیرغم ابراز حسن نیت یکجانبه خود در قبال آمریکا و اروپا، چیزی جز آسیب و مسئولیت و تحریم های شدیدتر غرب علیه ایران در پی نداشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید