به حاشیه راندن چین و اعراب کار غرب است/ از نگاه غرب ایران، روسیه و چین اضلاع مثلثی هستند که می توانند نظم نوین جهانی را ایجاد کنند.


ساعت: 20:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۷
کد خبر: 1918754

کارشناس سیاست خارجی در سومین جلسه شورای فرهنگی ـ مذهبی شهید آرمان علیوردی:

هادی زاده گفت: آمریکایی ها سعی دارند کشورهای آسیایی را به خود نزدیک کنند تا چین را مهار کنند و سپس در ادبیات غرب مثلثی تعریف می شود که سه کشور ایران، روسیه و چین کشورهای او هستند که نظم نوین جهانی را تهدید می کنند. و او باید محدود باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تهران پرس ، عبدالرضا هادی زاده، روزنامه نگار و کارشناس سیاست خارجی در سومین اجلاس شورای فرهنگی مذهبی شهید آرمان علیوردی که زیر نظر سازمان فضای مجازی کل سپاه تهران برگزار شد، به تشریح راهبرد انحطاط آمریکا و نگاه به شرق پرداخت. . وی در این رابطه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم فضای چندقطبی به فضایی دوقطبی تبدیل شد که آمریکا و شوروی در آن حضور داشتند و روابط دنیا را این دو کشور تعیین کردند. وجه تمایز انقلاب اسلامی این بود که در این فضای دوقطبی نه تنها تحت تأثیر قدرتها بود بلکه در مقابل قدرتها و نظم جهانی بود.

هادی زاده ادامه داد: پس از فروپاشی شوالیه در دهه 1990، آمریکا همچنان قدرت مسلط باقی ماند و از آن پس رویدادهای جهانی حول محور آمریکا چرخید. بعد از سال 2000 که آمریکا به افغانستان و عراق حمله کرد، شاهد اوج اقتدار آمریکا بودیم و در این دوره هژمونی آمریکا حاکم شد، اما جمهوری اسلامی تنها کشوری در جهان بود که به صراحت مخالفت خود را با حمله به عراق و افغانستان اعلام کرد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: فضای سلطه طلبی آمریکا به مرور زمان شکسته شده و کشورها و قدرت های جدید قدرت اقتصادی، نظامی و قدرت خود را افزایش داده اند و در عین حال قدرت آمریکا با شکست در عراق و افغانستان کاهش یافته است. نمونه آن را می توان در شکل گیری گروه ها و توافقات اقتصادی جدید توسط قدرت های اقتصادی نوظهور یا تصاحب منطقه کریمه توسط روسیه مشاهده کرد که آمریکا و اروپا نتوانستند علیه روسیه اقدام کنند.

هادی زاده همچنین به روند توسعه چین اشاره کرد و گفت: چین در حال تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و یک قدرت اجتناب ناپذیر است و در راستای رقابت برای کسب قدرت بیشتر و به چالش کشیدن آمریکا مانند آمریکا که ناتو و … در راستای اهداف خود است. شروع به ساختن نهادهایی مانند سازمان شانگهای و غیره کرد تا با این اقدام بتواند مکمل قدرت های نوظهور و به چالش کشیدن آمریکا باشد.

وی همچنین با بیان اقدامات متقابل آمریکا برای کاهش قدرت چین گفت: آمریکایی ها سعی کردند کشورهای آسیایی را به خود نزدیک کنند تا چین را مهار کنند. سپس ادبیات غرب مثلثی را تعریف می کند که در آن سه کشور ایران، روسیه و چین کشورهایی هستند که نظم جهانی کنونی را تهدید می کنند و باید مهار شوند.

سند 25 سال همکاری با چین و ارتقای دولت روحانی
این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: راهبرد چین بر خلاف سیاست های ضدآمریکایی خود ایجاد کمربندی واحدی به نام جاده ابریشم جدید برای مهار آمریکا و توسعه همکاری با همسایگانش بود که نقش هر یک از پو را برای این کشور مشخص می کند. این کشورها روابط تجاری خود را با کشورهای همسایه و خاورمیانه به صورت مسالمت آمیز گسترش دهند. در همین راستا در چند سال اخیر شاهد افزایش روابط تجاری چین با کشورهای مختلف بوده ایم.

هادی زاده با اشاره به پیشنهاد چین برای مشارکت همه جانبه و راهبردی با ایران تحت عنوان سند 25 ساله در جریان مذاکرات برجام و تصویب آن، تصریح کرد: این مشارکت در سفر رئیس جمهور چین به تهران در سال 94 از جمله بود. در دیدار رهبری و رئیس جمهور چین تصویب شد اما رویکرد دولت قبل پس از تصویب برجام به سمت اروپا و غرب بود و در این راستا بسیاری از شرکت های چینی که در دوران تحریم در کنار ما ایستادند. و روزهای سخت رها شد.

این کارشناس سیاست خارجی افزود: در نتیجه این روند غربی، روابط با چینی ها به قدری تیره شد که این رویکرد اشتباه دولت قبل باعث شد ایران در برابر تحریم ها آسیب پذیرتر شود. از آنجایی که پس از تحریم‌های سال‌های 89 و 90 حدود 700 هزار بشکه در روز نفت می‌فروختیم، پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت 97، فروش روزانه نفت به حدود 200 هزار بشکه رسید. البته سند همکاری 25 ساله با چین که قرار بود در سال 94 امضا شود در نهایت در سال 1400 امضا شد.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود تصریح کرد: ایران دارای چند ویژگی است که برای چینی ها قابل چشم پوشی نیست، از جمله موقعیت جغرافیایی، منبع انرژی بدون وابستگی به آمریکا و مهمترین ویژگی آن این است که ایران تولید کننده امنیت است. چینی‌ها بر خلاف آمریکایی‌ها که به دنبال بلاتکلیفی برای پیشرفت کار خود هستند، چینی‌ها به دنبال یک منطقه امن برای کسب سود بیشتر هستند، بنابراین این کشور برای اولین بار حل و فصل مداخله نظامی آمریکا در بحران سوریه را وتو می‌کند.

پشت صحنه حاشیه سازی سفر رئیس جمهور چین به عربستان
این کارشناس سیاست خارجی همچنین از علت روابط چین با کشورهای منطقه و رسوایی های اخیر پیرامون سفر شی جین پینگ به عربستان پرهیز کرد و گفت: این روابط جای نگرانی ندارد و از سال 2000 حجم مبادلات تجاری با عربستان افزایش یافته است. عربستان در حال نزول شدید، شیب بوده و طبیعی است که کشورها در زمینه تجاری و اقتصادی شریک یکدیگر باشند و ارتباط مستقیمی با موضوع ایران ندارد. یعنی از نظر چین این کشور می تواند همزمان با ایران و همزمان با عربستان سعودی و همزمان با تل آویو رابطه داشته باشد. زیرا هر جا که منفعت اقتصادی او باشد آنجا حضور دارد. در روابط بین کشورها اگر چینی ها بتوانند کمک کنند فقط تاکید می کنند که امنیت از بین نمی رود. نمونه های زیادی از این سیاست گسترش روابط و عدم تنش وجود دارد، این مواضع چین شاید برای ما قابل قبول نباشد، اما قابل درک است.

هادی زاده درباره ابعاد سیاسی متن بیانیه امضا شده از سوی چین و عربستان گفت: زمانی که سفر چین به عربستان رسانه ای شد، از ابتدا هجمه ای از سوی جریان غربی صورت گرفت که سعی داشت به روابط ایران و چین خدشه وارد کند. در متن یکی از این بیانیه های مشترک چین و عربستان بر تداوم ارتباطات مبتنی بر همکاری سازنده و بدون دخالت در امور داخلی کشورها تاکید شده است که عجیب نیست اما ضدایرانی و ضد ایرانی است. -تلاش های رسانه ای چین بر همین اساس بود، گویی چین از پشت به ایران خنجر زد و این استراتژی رسانه ای تا حدودی موفق و موثر بود.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: البته در نظم نوین جهانی; نیروهای سیاسی و اقتصادی جهانی یک سری فرصت‌ها و محدودیت‌ها را در اختیار ما قرار می‌دهند که از یک سو می‌توانیم در شرایط تحریم از طریق چین روزنه‌ی تنفس اقتصادی پیدا کنیم و محدودیت‌ها نیز می‌تواند در بحرانی مانند یمن خود را نشان دهد. اما در کل چینی ها با ایران مخالف نیستند. در واقع به این نتیجه رسیده اند که برخلاف 20 سال پیش می توانند از اجماع سازی علیه ایران جلوگیری کنند و آمریکا هم نمی تواند کاری بکند. روس ها نیز همین رویکرد را اتخاذ کردند تا سهم خود را از کیک قدرت در نظم نوین جهانی بگیرند.

جنگ روسیه و اوکراین به کجا خواهد انجامید؟
هادی زاده در بخش پایانی سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره جنگ روسیه و اوکراین و ادعای حضور پهپادهای ایرانی در آن جنگ نیز اظهار داشت: از سوی کشورهای غربی این نظر وجود داشت که رابطه ایران و … روسیه قوی نخواهد شد، اما چندین عامل باعث شد که این اتفاق نیفتد. یکی از آنها تحریم روسیه و ایران بود که دو کشور را به هم نزدیکتر کرد.

وی ادامه داد: اوکراین به شدت مورد حمایت همه کشورهای اروپایی است و آمریکا دو بار کمک های نظامی عظیمی به این کشور کرده است و از سوی دیگر روس ها می دانند که نمی توانند از این جنگ در مقابل 20 کشور اروپایی و آمریکا جان سالم به در ببرند. ” بنابراین آنها با گسترش روابط با هند و افزایش فروش گاز و نفت به چین سعی در تقویت اقتصادی خود دارند.

هادی زاده افزود: از نظر نظامی نیز طبق ادعای آمریکا، روسیه با همکاری ایران نقاط ضعف خود را در این زمینه می پوشاند، البته آمریکا نتوانست ثابت کند پهپادهای مورد استفاده روسیه برای ایران است، البته. ایران همچنین به طور مشخص اعلام کرد که این پهپادها همان چیزی است که قبل از جنگ در اوکراین به روسیه داده شده بود.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: به نظر می رسد آمریکایی ها برخلاف اروپایی ها و روس ها به دنبال پایان دادن به جنگ نیستند زیرا می خواهند اهداف سیاسی خود را از این طریق دنبال کنند. اما روسیه تلاش می کند تا جنگ را به گونه ای پایان دهد که منطقه ای را تصرف کرده و با گرفتن تضمین سیاسی از اوکراین مبنی بر عدم پیوستن این کشور به ناتو، جنگ را پایان می دهد و جنگ به فرآیند فرسایشی تبدیل نمی شود. جنگ باعث بحران انرژی شد و قیمت حامل های انرژی را افزایش داد و آنها را تحت فشار اقتصادی قرار داد آنها می خواهند به جنگ روسیه و اوکراین پایان دهند.

هادی زاده در نهایت تصریح کرد: در فضای علمی و نخبگانی کشورمان، برخی معتقدند فرسایش جنگ روسیه و اوکراین، روسیه را تضعیف می کند و از آنجایی که تحت تحریم است، این موضوع باعث گسترش روابط با ایران می شود. نتیجه برای ایران سودمند است، دیدگاه دیگری فکر می کند که موضوع جنگ در دیگر معادلات منطقه، هسته ای و غیره تاثیر دارد و بهتر است این جنگ تمام شود.

دیدگاهتان را بنویسید