صف های طولانی گاز همچنان در زاهدان وجود دارد/عدم نظارت، صادرات گاز یا تعمیرات اساسی پالایشگاه; مشکل اصلی چیست؟


ساعت: 10:31
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۰
کد خبر: 1917085

طی یک ماه گذشته در حالی که مردم کلانشهر زاهدان به دنبال بطری گاز در خیابان های شهر گشتند، به گفته مسئولان صادرات گاز به خارج از کشور، وجود مراکز غیر مجاز LPG و سود در بازار جعلی از عوامل تشدید کننده بوده است. صف های طولانی گاز .

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، کمبود گاز در زاهدان مشکل جدیدی نیست، این مشکل باعث شده تا شهروندان از ساعات اولیه صبح برای خرید یکی دو بطری گاز مایع در صف های طولانی بایستند.

در حالی که در سال‌های اخیر زاهدانی‌ها همواره بخشی از عمر خود را در صف‌های طولانی و گاه چند ساعته برای تهیه کپسول گاز سپری کرده‌اند، سرگردان بوده‌اند و به اعتراف خودشان هیچ‌کس به درخواست آنها پاسخ نمی‌دهد.

یکی از دلایل کمبود گاز در مناطق مختلف زاهدان ضعف در توزیع کپسول های گاز و عدم نظارت است که باعث ایجاد بازار کاذب اما بسیار پرسود برای دلالان شده است. دلالانی که در بازار آزاد کپسول را با قیمت 100 هزار تومان به مردم می فروشند.




گلایه اهالی زاهدانی از وضعیت

تعدادی از شهروندان زاهدانی مدعی هستند که سیلندر گاز که یکی از لوازم اولیه زندگی محسوب می شود در این شهر و در برخی مناطق کمیاب است.

در همین رابطه یکی از اهالی حاشیه شهر به خبرنگار ما گفت: نظارتی بر روند توزیع گاز وجود ندارد، اگر نظارت و برنامه ریزی درستی بود الان مردم این درد را نداشتند.

وی ادامه داد: هر سال با شروع فصل سرما، گرفتاری و بدبختی به سراغ مردم می آید و مدام باید ما را درد و عذاب دهیم و بدنمان بلرزد که وقتی کپسول تمام شد چه کنیم.

میری یکی از شهروندان زاهدانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضعیت توزیع سیلندرهای گاز مایع که یک ضرورت اولیه است به هیچ وجه قابل قبول نیست به گونه ای که افراد کم بضاعت و فقیر مجبور به پر کردن سیلندرهای گاز مایع با قیمت های نجومی شوند.

هرچند ناگفته نماند که علیرغم راه اندازی گاز شهری در استان پهناور سیستان و بلوچستان، شهروندان به دلیل هزینه های سرسام آور، وام دهی اندک و تأخیر بیش از حد و تشریفات اداری از گازرسانی منازل استقبال نکردند و این خود عاملی است مشکل کمبود بطری گاز به ویژه در فصل پاییز و زمستان ادامه دارد.

وجود مراکز غیر مجاز LPG و تعمیرات پالایشگاهی دلیل عدم گازرسانی به موقع است

حمیدرضا شهرکی معاون برنامه ریزی و توسعه استان زاهدان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ایران پرسی، ایران گاز و ایتون گاز سه شرکت توزیع گاز در سیستان و بلوچستان هستند.

وی افزود: در سال های گذشته پالایشگاه های کشور از جمله بندرعباس، اراک و اصفهان منبع گازرسانی سیستان و بلوچستان بوده و تعمیرات اساسی (تعمیرات اساسی پالایشگاه) انجام شده است. موضوع گازرسانی از بندرعباس با مشکل مواجه است.

معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری زاهدان گفت: کمبود بطری گاز به دلیل صادرات گاز است که بیشتر خودروها از آن استفاده می کنند و همین امر باعث معطل بیش از دو شب این خودروها شده و در گاز با مشکل مواجه شده ایم. عرضه.

شهرکی ادامه داد: در مخازن ذخیره سازی تنها 20 درصد امکان ذخیره سازی وجود دارد و همین امر باعث عدم تامین گاز شد و شرکت ها در هفته های آینده این مشکل را جبران خواهند کرد اما با کاهش بنزین مردم مجبور به مراجعه به شرکت های در مقادیر زیادی از گاز مربوط به مصرف خانواده ها برای پر کردن سرسیلندر غلاف ماشین خود استفاده می کنند.

وی گفت: مراکز سرسیلندر پرکن خودروها ممنوع است اما به دلیل کمبود بنزین و ارزان بودن گاز خانوارها از این نوع سوخت استفاده می کنند.

این مسئول اضافه کرد: این دو موضوع مشکلاتی را در بحث گازرسانی به مردم ایجاد کرده است، نقشه پهنه بندی شهر که مربوط به 30 تا 37 درصد شمال شهر است که خانواده های نیازمند را شامل می شود و وجود دارد. عدم وجود خط لوله گاز، برنامه ریزی در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است که معیار ما برای شرکت ها گازرسانی بیشتر به این خانواده ها و صدور کارت الکترونیکی برای تامین سیلندر گاز برای مصرف هر خانوار از 4 تا 11 عدد است. . سیلندرهای کیلوگرمی در نظر گرفته شده است.

به گفته شهرکی؛ به دلیل وجود مراکز غیرمجاز به خانواده ها گاز نمی دهد.

وی گفت: تعدادی از کاربران در حاشیه شهر حتی کارت الکترونیکی و مدارک هویتی نیز ندارند که این امر باعث ایجاد صف های طولانی شده است.

معاون برنامه ریزی و توسعه استانداری زاهدان خاطرنشان کرد: با تزریق گاز و گازرسانی نکردن به مراکز غیرمجاز LPG حداقل ظرف 5 تا 10 روز آینده این مشکل حل خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید