خنثی سازی تحریم ها با اعمال سیاست اقتصادی/عضویت شانگهای و مشارکت در پالایشگاه های فراسرزمینی


ساعت: 09:07
تاریخ انتشار: 28.07.1401
کد خبر: 1903744

یک نماینده مجلس با اشاره به دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی، عضویت شانگهای و مشارکت در پالایشگاه های فراساحلی را مهمترین این اقدامات دانست و گفت: این سیاست های اقتصادی باعث شده است تا گامی در جهت خنثی سازی تحریم ها برداشته شود.

علی اکبر علیزاده برمی عضو شورای اسلامی شهر در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ با توجه به اجرای سیاست پالایشگاهی فراسرزمینی و عضویت در پیمان شانگهای وی و تاثیر این اقدامات در خنثی سازی تحریم ها گفت: امروز دانش فنی ایران توانسته است از جایگاه ویژه ای در جهان برخوردار شود.


توان فنی و مهندسی ایران در زمینه انرژی

وی ادامه داد: خوشبختانه ما دانش فنی مهمی در کشور داریم و این دانش توانسته در پالایشگاه سازی و پالایشگاه ستاره خلیج فارس نقش بسزایی داشته باشد.این دانش نه تنها در کشور ما، بلکه در کشورهایی با سطح بالاتری از فناوری ها.

وی افزود: برخی کشورها هستند که منابع نفتی دارند و نمی خواهند نفت کشورشان توسط نظام استعماری غارت شود. به همین دلیل می خواهند با قراردادهایی با کشور ما از آن حمایت کنند. در چنین شرایطی می توانیم دانش و خدمات فنی و مهندسی را به آنها صادر کنیم. مانند اقداماتی که در ونزوئلا اتفاق افتاد یا مانند اقداماتی که در لبنان رخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید:
عضویت ایران در معاهده شانگهای و تحریم‌ها دیگر قابل اجرا نیست/اختلال. آخرین برگ دشمن برای توقف کشور

این نماینده مجلس توضیح داد: در واقع برخی کشورها دارای منابع نفت و گاز هستند. اما قدرت بهره برداری و استخراج آن را ندارند. ما با توجه به تکنولوژی که داریم می توانیم تصفیه خانه بیایید با آنها به اشتراک بگذاریم. ما نباید فراموش کنیم که سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینی این امر درآمد و منافعی را برای هر دو طرف به همراه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمریکا در چند سال گذشته تلاش کرده تا ایران بازار نفت نداشته باشد. اما به لطف خدا کشور ما توانست با سرمایه گذاری در کشورهای دیگر نفت خود را بفروشد و روز به روز این سرمایه گذاری را گسترش دهد. در واقع بازار فروش نفت خود را با سرمایه گذاری در کشورهای دیگر افزایش داد.

او برای نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای وی خاطرنشان کرد: ایران نسبت به گذشته نقش موثرتری در روابط بین‌الملل به دست آورده و با اتخاذ سیاستی توانسته است این کار را انجام دهد. شما یک پالایشگاه دریایی دارید و عضویت در معاهده شانگهای تحریم نفتی خنثی میکنم


خنثی سازی تحریم ها با اعمال سیاست های اقتصادی



این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینی این یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در حوزه انرژی است. کشورهایی مانند چین و هند که از بزرگترین مصرف کنندگان نفت در جهان هستند در این همکاری مشارکت دارند.

علیزاده به همکاری های انرژی ایران با ازبکستان اشاره کرد و افزود: ازبکستان محصور در خشکی است. اما یک هسته منطقه ای است و چندین کشور در اطراف آن هستند که می توانند نقش مهمی در بحث خطوط لوله و انتقال انرژی داشته باشند و به عنوان هاب قرار بگیرند. در چنین شرایطی کشور ما می تواند از طریق ازبکستان با پنج یا شش کشور ارتباط برقرار کرده و مبادله کالا کند. این موضوع می تواند برای هر دو طرف مفید باشد و درآمد اقتصادی را افزایش دهد و به ثبات و امنیت اقتصادی منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: سیاست خارجی دولت سیزدهم با روحانی متفاوت است. در دولت قبل امیدوار بودیم که رئیس جمهور به ایران بیاید. اما در حال حاضر روابط بین الملل افزایش یافته و باید برای حضور روسای جمهور سایر کشورها در کشور زمان بگذاریم که نشان از تغییر سیاست خارجی دارد.

علیزاده در نهایت سرمایه گذاری در پالایشگاه های فراسرزمینی این مهم را یکی از مهمترین دستاوردهای دولت در یک سال اخیر عنوان کرد و گفت: لغو تحریم ها و افزایش فروش نفت از طریق مشارکت سهامداران در پالایشگاه ها یکی از مهمترین اقدامات دولت در حوزه انرژی است که در سیاست جدید نفتی کشور برای کشور پیش بینی شده است.

دیدگاهتان را بنویسید