غربی های دوستدار آمریکا از دور زدن تحریم ها ناراحت و عصبانی هستند/ ایران با یک رابطه برد-برد و محترمانه به دنبال توسعه اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها است.


ساعت: 17:54
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887436

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: هر وقت بتوانیم با برقراری ارتباط با کشورهای همسایه منطقه و خاور دور تحریم ها را دور بزنیم، غربی های عاشق آمریکا عصبانی می شوند و ناراحت می شوند اما همین افراد رابطه با آمریکا را در نظر نمی گیرند. و زیر سلطه آمریکا بد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ با روی کارآمدن دولت سیزدهم به ریاست آیت الله رئیسی، رویکرد سیاست خارجی دستخوش تغییرات زیادی شد. دولت سیزدهم از ابتدای شروع کار خود با نگاه متعادل به شرق و غرب ضمن ارتباط با کشورهای اروپایی و آمریکایی با کشورهای همسایه منطقه غرب آسیا و حتی خاور دور، امضای تجاری و اقتصادی متعددی را امضا کرده است. قراردادهای همکاری که این قراردادها در شرایط تحریم معتبر است، ظالمان غرب بسیار مهم هستند.

اما روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای مهم اقتصادی جهان مانند چین، روسیه و ونزوئلا و در شرایطی که تحریم‌های غرب در حال قوی‌تر شدن است، عده‌ای در داخل و خارج این کشور را به حاشیه می‌برند. روابط


* ما با همه کشورهای جهان به جز دولت های متخاصم و رژیم نامشروع صهیونیستی رابطه داریم

محسن نصری در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز; وی با اشاره به حواشی گاه و بی گاه برخی جریان ها که روابط تجاری، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ایران با کشورهای دوست و همسایه منطقه را زیر سوال می برد، تصریح کرد: قانون اساسی، تکلیف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرده است که با همه ملت ها و دولت هایی غیر از دولت های متخاصم و دشمن باید روابط برقرار کنند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه همه کشورهای دنیا و کره زمین در گذشته دارای افکار و عقاید، رفتار و کردار بوده اند و تصور نمی شود که تا ابد رابطه نداشته باشیم، خاطرنشان کرد: در روابط و روابط خارجی. سیاست، بحث برنده ای وجود دارد که ما با ملت هستیم و با کشوری رابطه خواهیم داشت که در عین حال به دنبال منافع خود باشد، منافع ما را نیز تضمین کند و با ما دشمنی نداشته باشد، به همین دلیل در تماس هستیم. با اکثر کشورهای جهان به استثنای رژیم صهیونیستی چون حکومت قانونی نیست ما می دانیم و نمی شناسیم.

وی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) با آمریکا و انگلیس قطع رابطه نکردند، بلکه با ما قطع کردند تا ما را تحت فشار و تحریم قرار دهند تا کارشناسان ما شهادت دهند تا تحویل بدهند.

نصری افزود: ما آمادگی داریم با همه کشورهای شرقی و غربی رابطه داشته باشیم به شرطی که روابط محترمانه و برد-برد باشد و منافع سیاسی و اقتصادی برای کشورمان داشته باشد.


* ایران به دنبال توسعه اقتصادی و خنثی سازی تحریم ها با روابط برد-برد و محترمانه است/سالانه حدود 10 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی به عراق

این کارشناس روابط بین الملل ادامه داد: در خصوص کشورهای عراق و روسیه چند نکته وجود دارد. اولاً صدام و دولت بعث امروز در عراق قدرت ندارند. صدام سرنگون شد و نظام سیاسی عراق تغییر کرد. ما رابطه برقرار می کردیم. انتقادهایی وجود دارد که ایران نباید با چنین رژیمی رابطه داشته باشد. اکنون نه رژیم صدام وجود دارد و نه رژیم بعث و نظام سیاسی و حکومت تغییر کرده و مردم عراق اکثراً شیعه هستند. امروز حدود 10 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی فقط به عراق داریم که اگر بخواهیم توسعه اقتصادی پیدا کنیم باید روابط اقتصادی خود را در منطقه افزایش دهیم که یکی از آنها عراق است.

وی با اشاره به روس هراسی گفت: چین و روسیه به دنبال منافع خود هستند، ما نیز به دنبال منافع خود هستیم، اما هنر سیاست خارجی این است که وقتی کشورهای بزرگ اقتصادی مانند چین و روسیه توسط آمریکا و کشورهای اروپای غربی تحریم می شوند. ما باید از این فرصت استفاده کنیم و از آن استفاده کنیم، اساساً این کار سیاست خارجی است، این رابطه ای است که برای ما سودمند است، هم برای اینکه ما کالاهای مورد نیاز خود را به دست آوریم و هم برای آنها برای اینکه کالاهایی را که به ما نیاز دارند به دست آورند.


*غربی های آمریکا دوست از دور زدن تحریم ها ناراحت و عصبانی هستند

نصری در پاسخ به اینکه دلیل هیاهوی رسانه های غربی درباره روابط ایران با کشورهای منطقه و دوست چیست؟ وی بیان کرد: تمام سروصداهایی که در رسانه ها درباره روابط ایران با چین و روسیه وجود دارد به این دلیل است که آنها روابط اقتصادی ما را با اروپا و آمریکا می خواهند و ما را هم تحریم می کنند، اما اگر با کشورهای همسایه و منطقه باشیم و با آنها رابطه داشته باشیم. شرق و دور زدن تحریم ها عصبانی و ناراحت می شوند و با دروغ و شایعه در شبکه های اجتماعی برای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و تأثیرگذاری بر روابط جمهوری اسلامی ایران همکاری های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارند همین مردم روابط با آمریکا را دوست دارند، آمریکا را دوست دارند و آنها فکر نمی کنند روابط با آمریکا بد است، آنها تحت سلطه آمریکا بودن را بد نمی دانند، اما اگر با چین، روسیه، عراق، ونزوئلا و امثال اینها رابطه برقرار کنیم و مبادله کالا کنیم، ناراحت می شوند و اعتراض می کنند. و می گویند چرا رفتی با آنها ارتباط برقرار کنی.


*سیاست خارجی ما نه بر اساس سلطه است و نه سلطه

استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر سلطه و سلطه نیست و این روابط معقول و منطقی است و طبق قانون اساسی کشور ما آزادیم که روابط داشته باشیم. با همه کشورهای جهان به جز رژیم صهیونیستی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید