عضویت ایران در معاهده شانگهای و تحریم‌ها دیگر قابل اجرا نیست/اختلال. آخرین برگ دشمن برای توقف کشور


ساعت: 10:58
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۳
کد خبر: 1903355

یک کارشناس اقتصادی گفت: ایران در معاهده شانگهای در کنار کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین، هند، پاکستان و کشورهای آسیای میانه حرکت می کند و ممکن است برای خنثی سازی تحریم ها گام بردارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بهروز مردانی نژاد کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی با اشاره به اقدامات خوب دولت سیزدهم برای احیای روابط خارجی ایران به ویژه توسعه روابط با کشورهای همسایه، گفت: لازم بود ایران روابط خود را با کشورهای همسایه بهبود بخشد.


وی تصریح کرد: در مرحله بعدی دولت تلاش کرد از مرزها فراتر رود و آن تغییر وضعیت کشور از ناظر در معاهده شانگهای به عضو دائمی بود.


مردانی نژاد تصریح کرد: حضور ایران در پیمان شانگهای باعث تقویت آن می شود و این کشور به عنوان چهارراه و شاهراه اقتصادی کشورهای جهان و با توجه به موقعیت ژئواکونومیک خود بر وزن پیمان شانگهای می افزاید.

وی ادامه داد: ایران در این بلوک بزرگ اقتصادی در کنار کشورهای بزرگی مانند روسیه، چین، هند، پاکستان و کشورهای آسیای مرکزی حرکت می کند و می تواند در جهت خنثی سازی تحریم ها گام بردارد.


این کارشناس اقتصادی افزود: با عضویت ایران در این قرارداد مشکلاتی مانند AFTF برطرف می شود و از آنجایی که این کشور از نظر منابع نفت، گاز و سایر منابع غنی است، می تواند در تامین انرژی کشورهای عضو نقش آفرینی کند.


وی افزود: تغییرات در اقتصاد به صورت آنی اتفاق نمی افتد و شکل گیری زیرساخت های لازم مدتی طول می کشد و با افزایش مبادلات تجاری، خود به خود راه برای صادرات از ایران باز می شود و رونق کسب و کار را به دنبال خواهد داشت.


این استاد دانشگاه با بیان اینکه واردات کالا به کشور همچنان تسهیل می شود، خاطرنشان کرد: واردات مواد اولیه نیاز صنعت داخلی را تامین می کند و به اشتغالزایی در کشور کمک می کند.


مردانی نژاد یادآور شد: بر اساس آمار ارائه شده از زمان عضویت ایران در پیمان شانگهای، مبادلات تجاری با سایر کشورها 26 درصد افزایش یافته است.


این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: روابط ایران با کشورهای بلوک شرق و همسایگان قطعا ما را به سمت خنثی سازی تحریم ها سوق می دهد و فشار غرب بر کشور خود به خود کاهش می یابد اما خود دولت موثر عمل کرده است. اقدامات لازم برای رفع تحریم ها


وی تصریح کرد: ناآرامی های اخیر و مشکلاتی که به وجود آمده ناشی از این تحولات است چرا که دشمنان متوجه شدند در صورت خروج از ایران، آن کشور به سمت بلوک شرق روی می آورد و نقشه های آنها را خنثی می کند، بنابراین فشارهای داخلی را برگرداندند.


مردانی نژاد گفت: دشمن با اپوزیسیون داخلی علیه ایران فشار ایجاد کرد تا اثر توسعه کشور و بهبود روابط خارجی کشور را خنثی کند، اما همه این تلاش ها مقطعی است و به زودی خنثی خواهد شد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید