تشکیل ستاد توسعه استان یزد/ استان یزد باید به قطب انرژی پاک در کشور تبدیل شود


ساعت: 12:17
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906726

مهران فاطمی استاندار یزد گفت: ستاد توسعه استان یزد با حضور مدیران عامل صنایع بزرگ برای آینده نگری و رفع موانع توسعه استان یزد تشکیل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش یزدرسا ، مهران فاطمی صبح امروز در کارگروه اقتصاد، اشتغال و سرمایه گذاری استان یزد با تسلیت به خانواده هایی که عزیزان خود را در آشوب اخیر و به ویژه حادثه در شاهچرج شیراز از دست دادند، اظهار کرد: استان یزد به دلیل بروز حوادث غیر مترقبه، خانواده های عزیزشان را از دست دادند. وجود بیش از 3000 واحد صنعتی و تعداد قابل توجهی از صنایع بزرگ برای پیگیری جدی پروژه های استان پیشران نیازمند یک ستاد اختصاصی تحت عنوان پیشرفت پیشران است.

وی ادامه داد: نقش صنایع بزرگ در این ستاد بسیار ویژه خواهد بود چرا که تقریبا 90 درصد گردش مالی استان توسط این شرکت ها شکل می گیرد و برای به حرکت درآوردن موتور اقتصادی و رشد استان، ظرفیت این شرکتها در یک ستاد مدیریت مورد نیاز می باشند. برای استفاده متمرکز.

استاندار یزد با اشاره به اینکه پروژه های آمار استان و در طرح جدید یزد به صورت جامع ارائه شده است خاطرنشان کرد: تمامی پروژه های حوزه بحث اقتصادی و بهبود وضعیت اقتصادی استان در این طرح ارائه می شود. به همین دلیل لازم است مدیر عامل شرکت ها و صنایع بزرگ استان و کلیه مدیران بانک ها و معاونین بانک ها در این جلسه حضور داشته باشند تا بتوانند در خصوص پروژه های درون زا و اقدامات و پروژه های برون زا و آینده نگر تصمیمات موثری اتخاذ نمایند. استان.

فاطمی با اشاره به هدف از تشکیل این ستاد گفت: نقش استان در پروژه های بزرگ کشور از جمله گسترش سواحل مکران و نقش استان در بازار یک میلیارد نفری کشورهای همسایه باید تعیین شود که مستلزم تشکیل چنین ستادی برای برنامه ریزی و رفع موانع موجود به سرعت و در بالاترین سطح ممکن است.

وی ادامه داد: مشکلات و موانع توسعه اقتصادی استان که در این ستاد قرار می گیرد باید در کمترین زمان ممکن برطرف و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

استاندار یزد اولویت سوم این ستاد را نظارت، پایش و بررسی پیشرفت پروژه های کلان ذکر و تصریح کرد: در این ستاد با حضور بزرگان صنعت و تمامی مدیران پروژه ها، پروژه ها یک به یک بررسی و بررسی می شود. تصمیم گیری می شود.

وی با بیان اینکه چهارمین وظیفه این ستاد اولویت بندی مسائل دانش بنیان و فناورانه برای افزایش بهره وری و افزایش کیفیت خروجی و کاهش هزینه ها و حمایت از بخش دانش بنیان است، خاطرنشان کرد: باید در طراحی کلان استان یزد به مسائل فناورانه توجه شود. افق 20 ساله و از این به بعد به فکر صنایعی باشید که نیاز به برنامه ریزی دارند.

استاندار یزد با تاکید بر اینکه هر یک از صنایع اصلی استان به صورت جزیره ای فعالیت می کنند، تصریح کرد: این فعالیت ها باید در نمای کلی اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی استان منعکس شود، این گونه نباشد که ما در یک منطقه رشد داشته باشد. سلامت مردم منطقه به دلیل آلودگی در خطر است و در برخی مناطق دیگر رشدی نداریم، به عنوان مثال در سال 87 حدود 3 هزار میلیارد تومان در یک شهر سرمایه گذاری شد اما در همین مدت این میزان فقط 50 میلیارد تومان بود. در شهر دیگری

فاطمی به وجود 150 هزار حاشیه نشین در شهریزید اشاره کرد و تصریح کرد: وضعیت آنها بسیار نامناسب است و در شهرهای دیگر به دلیل توسعه نامتوازن با صحنه های مشابهی مواجه هستیم که متاسفانه در برخی از شهرستان های استان نسبت جمعیت از 137 درصد فراتر رفته است. مشخص شد که به ازای هر 100 زن، 137 مرد وجود دارد و دلیل این امر قطعا مهاجرت است و به همین دلیل ظرفیت شهر با این تعداد نفر همخوانی ندارد و مشکلات زیادی را ایجاد می کند.

وی ادامه داد: طبق آمار رسمی از تعطیلات آخر هفته حدود 90 هزار نفر به کوه شیرکوه کوچ می کنند که بیشتر آنها از اهالی و ساکنان محلی این مناطق هستند که نشان می دهد آنها به دلیل کار مجبور به کوچ به مرکز استان شده اند و این یعنی اینکه توسعه نابرابر شهر رخ داده است.

وی ادامه داد: مشکل دیگری که در این ستاد پیگیری می شود حجم قابل توجه نقدینگی در دست افرادی است که نمی دانند با آن نقدینگی چه کنند. مسکن در حال راه اندازی است که باید برای هدایت نقدینگی برنامه ریزی کرد و باید از مدل وابستگی به بانک ها فاصله گرفت و مدل های دیگر را شروع کرد و از نقدینگی مردم استفاده کرد.

فاطمی بیان کرد: ستاد مجریان توسعه اقتصادی استان ها در واقع اتاق مشاوره اقتصادی استان است که وظیفه هدایت پروژه ها و برنامه های در دست اجرا و حتی هدایت اعتبارات تخصیص یافته برای پروژه های عمرانی را بر عهده دارد که این وظیفه و رسالت بزرگ ماست. این وظیفه همه است و هیچ بخش دولتی و خصوصی وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه همه مردم در قبال آینده ملت و استان مسئولیت شرعی و شرعی دارند، گفت: باید پاسخگوی نسل های آینده باشیم که چگونه با این مسئولیت رفتار می کنیم.

وی در خصوص انرژی خورشیدی نیز گفت: متأسفانه در سال های اخیر سرمایه گذاری لازم در این زمینه صورت نگرفته است و اگر با همین تمایل شروع کرده بودیم اکنون مشکلی نداشتیم.

استاندار با تاکید بر اینکه افق اراده مسئولان استانی باید گسترده باشد، تصریح کرد: با قدرت و قاطعیت حرکت کنیم و در صورت نیاز به تایید آن را خواهیم گرفت و همه باید به این موضوع توجه داشته باشند که کارهای بزرگ موانع بزرگی دارد اما آنها را می توان حل کرد.

استاندار در پایان تاکید کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده به قطب انرژی پاک کشور و حتی منطقه تبدیل شده و بتوانیم مشکلات و نیازهای استان را برطرف کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید