روزنامه جمهوری اسلامی: ادامه سیاست جراحی اقتصادی می تواند کار را سخت تر از آنچه هست کند/ دولت نمی تواند تورم را کنترل کند

روزنامه جمهوری اسلامی: ادامه سیاست جراحی اقتصادی می تواند کار را سخت تر از آنچه هست کند/ دولت نمی تواند تورم را کنترل کند

روز جدید : جمهوری اسلامی می نویسد: گرانی بی حساب کتاب، تورم بی رویه و افزایش کنونی قیمت ارز نشان از عدم مدیریت اوضاع اقتصادی از سوی مدیرانی دارد که برای حل سریع مشکلات مردم روی کار آمدند اما اکنون با مطالبات مردمی. حداقل آنها از شرایط زندگی در مقابل خود محروم هستند.

اگرچه مسئولان این وضعیت را ناشی از فشارهای ناشی از تحریم ها و شرایط کنونی نمی دانند، اما همه کارشناسان بر این باورند که وضعیت اقتصادی-اجتماعی کنونی ناشی از عدم حاکمیت اصولی و واقع بینانه برای پایان دادن به تحریم های سرکوبگرانه است. آن را پیچیده تر کرده و با ورود به جیب مردم فشار اقتصادی بر جامعه و دولت را افزایش داده است.

متأسفانه در چنین شرایطی درک درستی از ایستادگی مردم زیر بار سنگین فشار وجود ندارد و شاید به همین دلیل است که در این هفته نمایندگان مجلس که معمولاً همسو با دولت هستند، علیه سیاست های اقتصادی دولت صحبت کردند. از دولت

طبیعتا اتخاذ سیاست هایی که موجب افزایش 100 تا 300 درصدی قیمت کالاها در ازای افزایش 10 تا 50 درصدی دستمزد کارمندان، کارگران و بازنشستگان می شود، نابسامانی و بی ثباتی اجتماعی را نشان می دهد که این روزها با صحنه هایی از اعتراضات مردمی در انواع مختلف شهرها به رسمیت شناخته شدند و نشان دادند که ادامه سیاست جراحی اقتصادی دولت سیزدهم می تواند کار را حتی از آنچه که هست سخت کند.

در همین راستا استعفای وزیر کار و امور اجتماعی و کارت زرد مجلس به وزیر صنعت و تجارت در روز سه شنبه کمترین شوک را برای دولت کمتر از یک سال داشت. دولت سیزدهم روز سه شنبه را برای اولین بار با دو رویداد سپری کرد. اولی استعفای عبدالملکی از سمت وزیر کار و دومی ثبت اولین کارت زرد مجلس در دولت که وزیر صنعت اعلام شد و به همین دلیل رسانه ها این روز را « سیزدهمین روز دولت». یکی از نمایندگان حامی اکثریت در مجلس گفت: بعد از وزیر کار دو یا سه وزیر دیگر باید پیشقدم شوند و با استعفای خود برای کاهش بار دولت و مجلس تلاش کنند.

واقعیت این است که ناتوانی برخی مدیران در کنترل تورم و تشویش معیشتی مردم به قدری گسترده است که به دلیل عدم تدبیر اقتصادی، گزارش نادرست، ناتوانی در مدیریت قیام اعتراض مقامات حامی دولت و دولت را برانگیخته است. از تحریم ها انتقاد شده است.

دیدگاهتان را بنویسید