دولت قبل تورم و تورم بی سابقه ای را در کشور ایجاد کرد/ اقدامات جسورانه دولت برای جراحی اقتصادی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ جواد جاری، کارشناس مسائل اقتصادی و سیاسی در گفتگو با خبرنگار دیار آفتاب ؛ درباره طرح افزایش یارانه ها از محل حذف ارز ترجیحی، گفت: برای ایجاد میزان عدالت اجتماعی، کاهش اختلاف طبقاتی، کاهش تورم و تثبیت قیمت ها

وی افزود: اما آنچه در عمل اتفاق افتاد باعث هیچ یک از موارد ذکر شده نشد. بنابراین طرح اولیه خوب بود، اما نتایج غیر قابل قبول بود. به همین دلیل باید سازوکار اعطای یارانه به مردم تغییر می کرد تا به اهدافمان برسیم.

جاری افزود: متأسفانه دولت های گذشته نه تنها جرأت این کار را نداشتند، بلکه با اقدامات غیرکارشناسی و بعضاً عمدی کشور را به قتل عام تورم بی سابقه کشاندند.

وی ادامه داد: اگر همین رویه ادامه پیدا کند، خیانت به کشور تلقی می شود و البته به اهداف خود نمی رسیم. در این میان با روی کار آمدن دولت سیزدهم، یک عملیات اقتصادی جسورانه صورت گرفته است. همانطور که از نام آن پیداست، جراحی شامل درد و خونریزی است و برای رسیدن به نتیجه مطلوب نیاز به صبر دارد.

این کارشناس سیاسی گفت: از سوی دیگر قرارگاه اصلاح طلبان و دشمنان خارجی با علم به اینکه این طرح باعث بهبود وضعیت اقتصادی مردم و متزلزل شدن مواضع آنها می شود، بمباران تبلیغاتی را علیه وی به راه انداختند.

جاری با انتقاد از برخی موارد این طرح گفت: به نظر می رسد توزیع یارانه ها و حجم آن باید با تغییراتی همراه باشد تا دهک های پایین (600 هزار تن برای هر نفر) و هشتم، نهم شما و در مجموع 10 دهک بیشتر دریافت کنند. وی ادامه داد: از دریافت یارانه مستثنی شوید همچنین نیاز به کاهش کامل یارانه برای ایرانیان خارج از کشور وجود دارد اما در مجموع اصل طرح مناسب به نظر می رسد و نتایج خوبی دارد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل ملت فهیم ایران باید این طرح دولت را همراهی کند و صبور باشد و تحت تاثیر رسانه های بیگانه که برای رسیدن به اهداف شوم خود تلاش می کنند قرار نگیرند.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به احتمال افزایش قیمت برخی کالاهای دیگر به بهانه حذف ارز ترجیحی گفت: البته رانت خوارانی که پیش از این از ارز ترجیحی سوء استفاده کرده و سودهای کلانی به دست آورده اند از وضعیت ناراضی هستند و تلاش می کنند. با عدم توزیع کالا و ایجاد اختلال در روند، بازار را مختل کند.

جاری اجرای این طرح را انقلابی در اقتصاد کشور دانست و خاطرنشان کرد: در این شرایط جایگاه نهادهای نظارتی از جمله مجازات ها بسیار پر رنگ است و باید به عنوان عاملی برای امنیت مردم در انقلاب اسلامی به شدت برخورد شود. .. نابسامانی ها در حوزه اقتصادی نیز باید جدی گرفته شود تا درس عبرتی برای دیگران باشد و به دنبال ایجاد انحراف در بازار نباشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید