کنایه تند روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی: توافقنامه دولت روحانی را امضا کنید، سند به نام شما هم هست!

کنایه تند روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی: توافقنامه دولت روحانی را امضا کنید، سند به نام شما هم هست!

روز جدید :جمهوری اسلامی: اکنون مردم کشورمان با سئوالات و کنجکاوی خود در زمینه مذاکرات برجام، می خواهند به تیم مذاکره کننده برجام و دولت سیزدهم بگویند که از همین دستاورد اردیبهشت 1400 خوشحالیم.

این سوال که “مذاکرات برجام در چه مرحله ای است و آیا به توافق منتهی می شود یا بی نتیجه می ماند؟” این موضوع مهمی است که این روزها در مجامع مختلف سیاسی و حتی خانوادگی، اداری و تجاری مطرح می شود.

دلیل حساسیت این موضوع این است که بر خلاف شعارهایی که داده می شود بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور و معیشت مردم به تحریم گره خورده است که گفته شد تحریم ها را خنثی می کنیم و اجازه نمی دهیم به مردم آسیب برساند. مردم زندگی شعار خوبی است اما هیچ پشتوانه عملی ندارد. . از این گونه شعارها برای تبلیغات انتخاباتی استفاده می شود، اما کسانی که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 به این شعارها متوسل شدند، حالا که نزدیک به یک سال بر قوه مجریه حکومت کرده بودند، به این نتیجه رسیدند که نمی توانند مشکلات اقتصادی را حل کنند. کشور بدون حذف تحریم ها تصمیم گیری می شود بنابراین طبیعی است که سوال پایان مذاکرات برجام یک سوال باشد و اقشار مختلف مردم به دنبال پاسخ باشند.

بخشی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از ناکارآمدی قوه مجریه به ویژه وزرای اقتصادی است. نه در برنامه ریزی و نه در اجرا موفق نبودند، اما هنوز از سمت خود کنار نرفته اند و مجلس نیز که بارها برای استیضاح آنها تلاش کرده، دچار لغزش شده و در اجرای اختیارات قانونی خود و عزل این وزرای ناکارآمد ناکام مانده است. چنین وضعیتی زیبایی حکومت اسلامی نیست و هیچکس حق ندارد جلوی کشور و سرنوشت و معیشت مردم را بگیرد به دلیل ناکارآمدی افرادی که عملکردشان در یک سال گذشته به وضوح عدم موفقیت را ثابت کرده است.

در حوزه سیاست خارجی و تصمیم‌گیری در حوزه مذاکرات برجام، دولت سیزدهم به وضوح ضعیف است. صرف نظر از سطح توانایی گروه مذاکره کننده برجام و میزان مسئولیت و اختیارات آن گروه و دخالت هایی که ممکن است در اختیارات و مسئولیت های بخش های مختلف مرتبط با مذاکرات برجام وجود داشته باشد، این واقعیت کاملا مشهود است که وضعیت فعلی برای تصمیم گیری به منظور دستیابی به توافق است. قابل قبول و احیای برجام را نباید از دست داد. سخنان مقامات ایرانی و غربی اعم از اروپایی و آمریکایی حاکی از آن است که کشورها تمایلی به ترک برجام ندارند.

غربی ها به صراحت اعلام می کنند که بهترین معامله روی میز است، قدم نهایی را بردارید. مقام ارشد سیاست خارجی کشورمان همچنین به صراحت از تمایل ایران برای دستیابی به یک توافق خوب، باثبات و قوی صحبت کرد و حتی برخی از بازیگران منطقه‌ای در میانجیگری ایران و آمریکا برای دستیابی به توافق برجام نیز از فرصت طلایی برای دستیابی به توافق خبر دادند. توافق حاصل شده است. در چنین شرایطی انتظار می رود مقامات ایرانی فرصت را غنیمت شمرده و تصمیم نهایی را برای دستیابی به توافقی که منافع ملی کشورمان را در بر می گیرد، اتخاذ کنند و به این نکته توجه کنند که وضعیتی بهتر از آنچه که دارند وجود نخواهد داشت. اکنون.

تیم مذاکره کننده ایرانی در دولت سیزدهم این ممتاز را دارد که از اختیارات لازم برخوردار باشد و بسیاری از موانع و مشکلاتی که تیم مذاکره کننده دولت قبل با آن مواجه بود اکنون وجود ندارد. با این حال، یک سال تاخیر بدون دستیابی به بیش از آنچه هیئت قبلی در اردیبهشت 1400 به دست آورد، به هیچ وجه قابل قبول نیست. اکنون مردم کشورمان با سئوالات و کنجکاوی هایی که در حوزه مذاکرات برجام دارند، می خواهند به تیم مذاکره کننده برجام و دولت سیزدهم بگویند که ما از همان دستاورد اردیبهشت 1400 خوشحالیم. که اصلاً دستیابی به توافق مهمی از طرف چه کسی و کدام دولت امضا خواهد شد. شما همان قراردادی را امضا می کنید که می دانیم نمی توانید دستاوردهای حاصل شده را افزایش دهید و از طرف خودتان سند را امضا می کنید، اما بیش از رفع تحریم ها و رفع مشکلات مردم معطل نکنید. می بینید که حتی نمایندگان مردم از مجلس یازدهم هم که در کنار شما هستند و همسو هستند هم نگران شرایط سخت اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم هستند. این واقعیت را بپذیرید که کشور نیازمند تحول در مدیریت اقتصادی و سیاست مذاکرات برجام است. بدون این دگرگونی نمی توانید مشکلات اقتصادی را حل کنید و هر چه بیشتر آن را به تاخیر بیندازید، مشکلات بیشتر انباشته می شود و ممکن است کار به جایی برسد که نتوانید با آنها کنار بیایید. قبل از اینکه خیلی دیر شود بر این بلاتکلیفی غلبه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید