اشارات تند جمهوری اسلامی درباره دولت رئیس جمهور؛ اقتصاد به سفارش بهبود نمی یابد / شما باعث افزایش قیمت در سال اول شدید

اشارات تند جمهوری اسلامی درباره دولت رئیس جمهور؛  اقتصاد به سفارش بهبود نمی یابد / شما باعث افزایش قیمت در سال اول شدید

در مواجهه با واقعیت های تلخی که حتی در دهه اول سال جدید در جهتی مخالف شعار سال رخ می دهد و مردم آن را با جان و دل احساس می کنند، نمی توان به بهانه های بی اساس متوسل شد و این واقعیت ها را نادیده گرفت.

روزنامه جمهوری اسلامی در مطلبی خطاب به دولت رئیس جمهور نوشت:

هنوز یک هفته از شعار سال 1402 مدیریتی نگذشته است که یک شرکت داروسازی با ارسال نامه ای به سازمان بورس و اوراق بهادار رسما اعلام کرد که قیمت محصولات دارویی خود را 67 درصد افزایش داده است. در اتفاق عجیب دیگری، مقامات رسمی کشور قبل از نیمه فروردین 1402 اعلام کردند که قیمت خودرو به طور متوسط ​​40 درصد و در یک مورد 70 درصد افزایش می یابد.

این خبر غیر رسمی و غیر موثقی نیست که بتوان آن را زیر سوال برد و به نوعی به آن فرصت ساخت جعلی داد یا تلاش کرد دولتمردان را در مهار تورم و افزایش تولید ناموفق تشخیص دهد.

در مواجهه با واقعیت های تلخی که حتی در دهه اول سال جدید در جهتی مخالف شعار سال رخ می دهد و مردم آن را با جان و دل احساس می کنند، نمی توان به بهانه های بی اساس متوسل شد و این واقعیت ها را نادیده گرفت. در ده روز اول فروردین ماه امسال قیمت لبنیات بدون اطلاع قبلی افزایش یافت و مردم قبل از شروع به کار شرکت ها و کارخانجات احساس کردند محصولات مورد نیاز روزانه آنها 15 درصد افزایش قیمت داشته است. خدماتی مانند مترو، اتوبوس و تاکسی نیز بین 25 تا 40 درصد گران شده است.

در عین حال دولت با برگزاری جلساتی و تاکید بر پیگیری مطالبات مدیریتی برای تحقق شعار سال که محدود کردن تورم و افزایش تولید است، اعلام می‌دارد که تمامی دستگاه‌های دولتی برای تحقق شعار سال تلاش خواهند کرد. خواسته های مدیریت با تمام امکانات سوال اینجاست که اگر چنین تلاش مبارکی با این همه توان و تجهیزات وجود دارد چگونه است که همزمان این جلسات برگزار می شود و این تصمیمات اعلام می شود، مقامات رسمی اعلام می کنند میانگین قیمت خودرو در سال 1402 40 درصد افزایش یافته و در یک مورد 70 درصد آیا همراه خواهد بود؟ افزایش 76 درصدی قیمت داروهای تولیدی یک شرکت داروسازی چطور؟ و قیمت لبنیات و سایر کالاهای مورد نیاز در زندگی روزمره مردم چطور؟

سوال مهمتر این است که دولتمردان ما تا اول فروردین 1402 نمی دانستند که باید تورم را مهار کرد و تولید را افزایش داد؟ اگر می دانستند چرا قبلا برای کنترل تورم اقدام نمی کردند؟ و اگر نمی دانستند چگونه می توانند خود را صلاحیت اداره کشور بدانند؟ شاید آقایان بگویند که ما هر دو می دانستیم که باید تورم را مهار کرد و برای این کار تدابیری اندیشیدیم، اما موفق نشدیم. در این صورت سوال این است که چه تضمینی وجود دارد که از این پس بتوانید از پس این مهم برآیید؟ از قدیم الایام گفته اند که «سال سپری نشده در بهارش پیدا می شود». وقتی در روزهای ابتدایی سال جدید، تعدادی از کالاها با این همه افزایش قیمت روبه‌رو می‌شوند، علنا ​​و با اعلام رسمی، چگونه می‌توان تصور کرد که دولتمردان بتوانند شعار سال یعنی محدود کردن تورم و افزایش تولید را محقق کنند. و این شعار به سرنوشت دیگر شعارها دچار نخواهد شد؟

دولتمردان ما باید بپذیرند که با دستور و شعار نمی توان اقتصاد را سامان داد. برای عبور از بحران اقتصادی باید خواسته های آن را برآورده کرد که شامل تغییر سیاست، روی آوردن به برنامه ریزی صحیح و سپردن کار به افراد مجرب و شایسته است. بدون رعایت این الزامات، حتی یک مشکل اقتصاد کشور و معیشت مردم حل نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید