ارزیابی سخنان رئیس جمهور درباره کارنامه 100 روزه دولت / میرلوحی: رئیس جمهور همچنان در صحنه است

ارزیابی سخنان رئیس جمهور درباره کارنامه 100 روزه دولت / میرلوحی: رئیس جمهور همچنان در صحنه است

روز جدید : صحبت با مردم خوب است و در آن شکی نیست، اما احساس کردم این یک شعار قبل از انتخابات است و راحت است که از جزئیات بگذرند و بحث های فنی و کارشناسی را باز کنند. امیدواریم جلسات بعدی دقیق‌تر، واقع‌بینانه‌تر و به مشکلات نزدیک‌تر باشد.

سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور یکشنبه شب به مناسبت صدمین سالگرد تشکیل دولت در صداوسیما به صورت زنده گفتگو کرد. وی در این گفتگو به مشکلات، فعالیت ها و چالش های دولت خود در صد روز گذشته پرداخت.

در برنامه اعتمادآنلاین «تیتر امروز» به سراغ سیدمحمود میرلوحی، فعال سیاسی-اصلاح طلب و عضو سابق شورای شهر تهران رفتیم تا نظر وی را درباره اظهارات رئیس جمهور جویا شویم. متن و فیلم سخنان وی را در زیر مشاهده می کنید:

با اینکه به ندرت تلویزیون تماشا می کنم و رک و پوست کنده، انگیزه ای برای تماشای تلویزیون ندارم، دیشب مصاحبه رئیس جمهور را دیدم. منظورم رسانه های امروزی است که وقتی تیتر همه رسانه ها را نگاه می کردم به جز دو سه تا، بقیه خیلی به آنها توجه نکردند. فقط نقطه ارزیابی دولت است [کمی مورد توجه قرار گرفت] معلوم می شود که رسانه ها متوجه تیتر قابل توجه و محتوای قابل استفاده نشده اند.

آقای رئیس جمهور، مثل سخنرانی هایی که در این صد روز در جاهای دیگر داشته اند، طبیعتاً در صحبت هایشان به سفرهای استانی اشاره می کنند، قصدشان از این سفرها چیست؟ وقتی با مردم ارتباط برقرار می کنند منظورشان چیست؟

کارشناسان قبلاً در مورد این بخش صحبت کرده اند. این سفرها سابقه دارد و توسط روسای جمهور قبلی انجام شده است، اما اگر همین سفرها و جلسات کارشناسی به ویژه برای حل مشکلات اصلی کشور کافی باشد، ممکن است به زودی نتیجه آن کمرنگ شود.

به بحث مذاکرات اشاره کردند و خیلی سریع از آن گذشتند. ظاهراً علاقه ای به مذاکره نداشتند. در حالی که تحریم ها را به زندگی و معیشت مردم ربطی نمی دانیم، آنها از این که قبلا گفته بودند خرسند بودند. اما این کافی نیست و چه بخواهند و چه نخواهند، همه بخش های اقتصاد همواره تاکید می کنند که این کار به جا و قابل انکار نیست.

در بحث های اقتصادی نیز مشاوره در مورد بودجه بندی و کاهش وابستگی به نفت [اشاره کردند]اینکه پایه پولی و بانک مرکزی و … را تغییر نداده ایم همه اینها نشان می دهد که …

در واقع در قسمت آخر سخنان ایشان احساس کردم که رئیس جمهور هنوز در انتخابات است. هفته آینده خواهیم دید که آیا می خواهند برای ارائه بودجه به مجلس بروند. شاید بتوان گفت با گل بهاری نمی آید; با موضوعات محدود [از جمله] اینکه می گوییم «تورم متوقف شده است» و در نهایت وعده هایی که اتفاقات یکی دو سال اخیر داده اند، به این معنا نیست که انتظار داشته باشیم رشد تورم متوقف شود، بلکه باید انتظار داشت که تورم 40 درصد، 30 درصد و 20 درصد باشد و کاهش یابد.

به هر حال صحبت با مردم خوب است و در آن شکی نیست، اما احساس کردم این یک شعار قبل از انتخابات است و راحت است که وارد جزئیات شوند و بحث های فنی و کارشناسی را باز کنند. امیدواریم جلسات بعدی دقیق‌تر، واقع‌بینانه‌تر و به مشکلات نزدیک‌تر باشد.

مثلاً در مورد آب وقتی مشکل آب را مطرح کردند سریع از کنار آن گذشتند و گفتند حل می کنند. حداقل دو دهه است که داریم این را حل می کنیم، همه گفته اند می خواهند تصمیم بگیرند، اما در نهایت مردم باید نشانه ای از شروع تحقیق، بررسی و اقدام کارشناسی را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید