دولت عمومی علیه دولت روحانی: کارنامه 100 روزه دو دولت در حوزه مسکن + آخرین جدول قیمت ها

دولت عمومی علیه دولت روحانی: کارنامه 100 روزه دو دولت در حوزه مسکن + آخرین جدول قیمت ها

روز جدید : دولت سیزدهم 100 روز در حوزه مسکن را چگونه به پایان رساند؟ با توجه به اینکه ابراهیم رئیسی برخلاف حسن روحانی در 100 روز ابتدایی حکومت خود وعده خاصی برای اجرا نداده است، نمی توان این دو را مستقیماً در این زمینه مقایسه کرد.

دولت سیزدهم هفته گذشته 100 روز اول کار خود را به پایان رساند در حالی که برخلاف دولت اول حسن روحانی (دولت یازدهم) در 100 روز اول وعده تغییر چشمگیری داده نشد. در این مدت عملکرد دولت ابراهیم رئیسی مورد بررسی قرار گرفت و مخالفان و منتقدان دولت وی در مورد ابعاد مختلف فعالیت دولت اظهار نظر کردند.

اما در مورد مسکن، دولت ابراهیم رئیسی به وعده های خود عمل نکرده است. پیش بینی ها نشان می دهد در 100 روز ابتدایی دولت سیزدهم (تا 22 آبان) میانگین قیمت مسکن در تهران 5.4 درصد افزایش یافت. بر این اساس متوسط ​​قیمت هر مترمربع مسکن در ابتدای این دوره 100 روزه حدود 30 میلیون تن بود که در پایان این مدت به حدود 31 میلیون و 700 هزار تن رسید.

از سوی دیگر میانگین اجاره بها در پایتخت در همین مدت حدود 21 درصد افزایش یافته است، در حالی که دولت به دلیل محدودیت شرایط کرونری وعده افزایش اجاره بها را داده است.

ناکامی دولت در مسکن (هر چند به صراحت وعده داده نشده است)، اما با رویه ای که در زمان روی کار آمدن حسن روحانی در سال 1392 تجربه شد، در تضاد است. 3 درصد در عین حال متوسط ​​اجاره بها در پایتخت در این مدت 5 درصد کاهش یافت.

اما دولت ابراهیم رئیسی در مورد مسکن وعده هایی داد که مشابه آن در تاریخ ایران وجود ندارد و اگرچه دولت سیزدهم نمی تواند پاسخگوی وعده ای باشد که نداده است (کنترل بازار مسکن در 100 روز اول مسئول شناخته شد. برای وعده بزرگ ساخت 4 میلیون خانه در طول چهار سال بهره برداری.

این در حالی است که با گذشت حدود یک ماه از آغاز ثبت نام متقاضیان مسکن دولتی شواهدی وجود دارد که به دلیل آنچه «محدودیت عرضه زمین» نامیده می شود، ثبت نام تنها در 17 استان امکان پذیر است و در این استان ها نیز امکان ثبت نام وجود دارد. فقط در مناطقی با عنوان “شهرهای جدید” در پیشانی.

این استان ها عبارتند از البرز، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان رضوی، خوزستان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قزوین، گیلان، فارس، مازندران، مرکزی، یزد و هرمزگان.

مشکل را هم می توان حدس زد: نهادها و شرکت های دولتی که قانوناً موظف به واگذاری زمین برای اجرای قانون «جهش تولید مسکن» هستند به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی هنوز زمینی را واگذار نکرده اند. در نتیجه اجرای طرح دولت اکنون کندتر از حد انتظار است.

در جدول زیر قیمت های پیشنهادی فروش املاک مسکونی در تهران در پایان هفته منتهی به 28 آبان را مشاهده می کنید:

قیمت پیشنهادی فروش مسکن در تهران (هفته منتهی به 28 آبان)

همسایه

مساحت (متر مربع)

سن ساخت (سال)

قیمت هر متر مربع)

نامجو / کاوه شارگی

50

25

15 میلیون و 800 هزار تن

تهران نو / امامت

44

23

21 میلیون و 600 هزار تن

پیروزی / تاجر

50

18

18 میلیون تن

سبلان سیور / گلشن داست

54

2

26 میلیون تن

آکداسیا / علیهانی

70

بینی

125 میلیون تومان

جشنواره / درخت

47

19

19 میلیون و 200 هزار تن

میدان امام حسین (ع) / صفا

60

12

16 میلیون و 600 هزار تن

اکباتان / کوی بیمه

56

11

38 میلیون و 400 هزار تن

کارگر جنوبی / بالای واحد

43

16

21 میلیون تومان

دیدگاهتان را بنویسید