دستاورد دولت روحانی در حوزه مسکن «تقریباً هیچ» نداریم/ 7 میلیون خانوار مستاجر و 19 میلیون مسکن فقیر در کشور

ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۸
کد خبر: 1793251

یک کارشناس مسکن با اشاره به کاستی های دولت در حوزه مسکن، از برنامه دولت اصلی برای ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال تقدیر کرد و گفت: مشکل اصلی بازار مسکن کمبود نیست، بلکه قیمت گذاری است.

مجید گودرزی کارشناس مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص چالش های ساخت 4 میلیون مسکن توسط دولت سیزدهم گفت: پروژه بزرگ و تاریخی مسکن مهر با تمام کاستی ها و کاستی هایی که داشت بالاخره به اتمام رسید و 4 میلیون و 600 هزار واحد مسکونی به متقاضیان واگذار شد و نهایی شد. هزینه این طرح حداقل 25 و حداکثر 60 میلیون است که توسط متقاضیان و یارانه های دولتی برای اقشار کم درآمد ایجاد شده است.

«تقریباً هیچ» در دولت تدبیر و امید

وی ادامه داد: همه برنامه های دولت تدبیر یکی پس از دیگری روی کاغذ ماند و دستاورد «تقریباً هیچ کدام» در طرح های مسکن اجتماعی، مسکن امید و مسکن ملی نصیب کشور شد. دولت در حوزه مسکن عملاً کاری جز بحران آفرینی و تبلیغات علیه مسکن مهر انجام نداده است. خودشان آن را نساختند، بلکه با گستاخی به کسانی که آن را ساختند حمله کردند.

این کارشناس مسکن گفت: اکنون که نوبت به دولت سیزدهم رسیده و 4 میلیون واحد مسکونی در مدت چهار سال ساخته می شود، طرحی جسورانه و اشتها آور معرفی می شود که کاستی های طرح مسکن مهر را ندارد. “


7 میلیون خانواده مستاجر و 19 میلیون فقیر در کشور داریم

گودرزی گفت: یکی از معایب طرح مسکن بر اساس نظر دولت فعلی چاپ ارزان آن و درآمد کم داوطلبان است، به گونه ای که گفته می شود درآمد نقدی اولیه متقاضیان حدود 40 میلیون و تسهیلات برای کلانشهرها است. مساحت حدود 450 میلیون تن است که باید بعد از سه باشد. سال باید از ابتدای ساخت و تکمیل پروژه برای بازپرداخت تسهیلات آن شروع شود و هر قسط ماهانه حدود 6 میلیون تن باشد که سنگ بزرگی است که نمی توان آن را زد.

وی ادامه داد: معمولا دهک های کم درآمد کاندیدای این واحدها هستند با مجموع حداقل دستمزد 2 میلیون و 800 هزار تن چگونه می توان 6 میلیون قسط پرداخت کرد؟ این یکی از دلایلی است که تاکنون 4 میلیون متقاضی در طرح ملی ثبت نام نکرده اند در حالی که طبق آمار در کشور حدود 7 میلیون مستاجر و 19 میلیون نفر مسکن ضعیف هستند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: هرچند دولت بارها مهلت ثبت نام این طرح را تمدید کرده است، اما نیمی از ظرفیت این طرح ثبت شده است و برای نیمی دیگر عملا کاندیدایی وجود ندارد و این دلیلی جز شرایط بسیار سخت نیست. فراتر از فرصت های اقتصادی مردم».

گودرزی گفت: همه اینها در کنار وجود 2 میلیون و 500 هزار خانه خالی در کشور که سیاست نادرست این واحدها را در بازار مسکن عرضه نمی کند و در نتیجه گرانی های لجام گسیخته نیز به تشدید مشکل کمک می کند.

مشکل قیمت گذاری است نه کمبود مسکن

وی با اشاره به اینکه از نظر کارشناسان مسکن مشکل اصلی در بازار مسکن کمبود نیست، بلکه قیمت گذاری است، ادامه داد: باید به رها شدن و غیرقانونی بودن قیمت گذاری مسکن رسیدگی شود در غیر این صورت ساخت مسکن مشکلی را حل نمی کند.

این کارشناس بیان کرد: این سوال مطرح می شود که چه کسانی حاضرند 500 میلیون تن برای خرید خانه ای هزینه کنند که در اکثر زیرساخت ها مشکل داشته باشد. خانه هایی که در دل کویر ساخته شده اند به هیچ وجه مشکل مستاجران را حل نمی کند، شاید این موضوع مشکلات آنها را بدتر کند.

پیشنهاد ساخت مسکن به دولت سیزدهم

گودرزی در پایان گفت: کارشناسان مسکن در خصوص این طرح پیشنهادهای متعددی به دولت دارند که با بسترسازی و اجرای آنها به ساماندهی بازار و کاهش قیمت ها کمک می کند.

وی پیشنهادات خود را در قالب چهار محور به شرح زیر ارائه کرد.

1- کنترل و ساماندهی بازار مسکن با تقدیم لایحه «قانون قیمت مسکن» به مجلس.

2- درج شرط محل تولد به عنوان شرط پنج سال اقامت برای متقاضیان جهت تسهیل در مهاجرت معکوس.

3- وضع قوانین سختگیرانه برای خرید و فروش در بازار مسکن با جلوگیری از فروش کوتاه مدت (حداقل ده سال ممنوعیت فروش واحدهای مسکونی)، وضع قوانین سختگیرانه برای واحدهای مسکونی خالی از سکنه و خودداری از تصویب قوانینی که دلالان و دلالان را نوازش می کند. تجار اعمال مالیات های بالا بر معاملات مسکن، توجه بیشتر به بافت های فرسوده به جای گسترش شهرها و تمرکززدایی از طریق اجرای صحیح طرح های آمایش سرزمین.

4- شناسایی آگهی های مسکن و مبنا قرار دادن قیمت های پیشنهادی برای مالیات به صورت خوداظهاری.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید