احمدی نژاد با این درآمد نفتی 2.5 میلیون واحد مسکونی ساخت، چطور قول 4 میلیون مسکن داده اند؟/ پول مصالح و نیروی کار نداریم که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم/ دولت به سختی حقوق می دهد.

احمدی نژاد با این درآمد نفتی 2.5 میلیون واحد مسکونی ساخت، چطور قول 4 میلیون مسکن داده اند؟/ پول مصالح و نیروی کار نداریم که سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازیم/ دولت به سختی حقوق می دهد.

نماینده تبریز در مجلس گفت: با پولی که داریم سالانه یک میلیون خانه در ایران ساختن از نظر علمی غیرممکن است. اگر پول داشته باشند به بازار می روند. ما چنین حجمی از مواد نداریم. و ما صنعتگران و کارگران ماهری برای ساخت این مقدار مسکن در سال نداریم، بنابراین طبیعتاً نمی توان این کار را انجام داد.

مسعود مزکیان نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سوالی مبنی بر انتقاد از عملکرد رئیس سازمان برنامه و بودجه و اینکه گفته می شود دو قانون برای یک جهش تولید مسکن و رتبه بندی معلمان بر اساس تحلیل غیر اعتباری این سازمان. با موانعی مواجه شد، گفت: مشکل این آثار فقط این نیست، مشکل این است که منابع محدود و تقاضای نامحدود داریم. طبیعتاً نمی توان این منابع محدود را به همه نیازها اختصاص داد. چون نمایندگان مردم ارتباط مستقیم با مردم دارند، نیازها و دغدغه های جامعه را می شنوند، بعد می آیند و در این باره قوانین و تصمیم گیری می کنند، اما دولت چنین پولی ندارد و ندارد.

وی ادامه داد: در ادامه این روند، مسئولی که مجری است، دست و پنجه نرم می کند که این پول را از کجا بیاورد. تورم از کجا می آید؟ از جایی که پول نیست و برای آن تقاضا ایجاد کرده اید، اگر پول را ندهید مورد لعن و انتقاد قرار می گیرید و اگر بدهید یعنی تورم را افزایش داده اید و این مشکلی است که برای آن وجود داشته است. مدت زیادی است و به این مجلس اختصاص دارد.

عضو مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی با اشاره به تاخیر در پرداخت حقوق معلمان در روزهای پایانی سال تاکید کرد: در بحث حقوق معلمان در کل این موضوع مقصر هستند چرا که آنها باید طوری برنامه ریزی کرده اند که معلم حقوقش را در شب عید نگیرد.” اما آنها چطور باید این کار را انجام می دادند؟ خوب، بودجه یک سال پیش تصویب شد و آنها باید در مدت یک سال آن را بررسی و اجرا می کردند. سال تا اینکه کار به شب عید رسید.

پزشکان در پاسخ به این سوال که آقای رئیسی بارها در انتخابات قول ساخت و ساز مسکن داده و تاکید کرده است که جوانان ازدواج کنند و دولت ایشان بسازد و مسکن بدهد. اما در دو سال 1401 و 1402 که بودجه توسط دولت ایشان نوشته شد، در لایحه بودجه صندوق ملی مسکن صفر ریال در نظر گرفته شده است، وقتی اطرافیان رئیس جمهور توجهی ندارند چگونه می تواند به وعده ها عمل کند. وعده های او؟ : این سوال را از آقای رئیس جمهور بپرسید چون با پولی که داریم نمی توان یک میلیون خانه در ایران ساخت. آقای احمدی نژاد با این همه پولی که به دست آورده بود نفت گران شده بود و قیمتش بالای 120 و 140 دلار بود و فقط در 6-7 سال اول تونست بفروشه و پولش به کشور برگشت. توانستند 2 میلیون و 400 هزار خانه بسازند که به طور کامل تکمیل نشدند و بعداً تکمیل شدند، حتی برخی از مسکن های مهر هنوز در این دولت باقی مانده و در حال تکمیل است. یعنی با پولی که در اختیار دارد تنها توانسته است ساخت کمتر از 2 میلیون و 500 هزار خانه را آغاز کند اما ساخت همه آنها را به پایان نرسانده است.

وی ادامه داد: بالاخره آقای رایضی باید می دانست که برای این حرف و این قولی که می دهد قرار است منابعش را از کجا بیاورد. ما مواد کافی برای انجام این کار برای یک سال نداریم. یعنی اگر پول دارند به بازار می روند، این حجم مصالح نداریم، اما اگر مصالح باشد، پیمانکار، صنعتگر و متخصص برای ساخت این حجم مسکن نداریم. پس از یک سال، بنابراین به طور طبیعی امکان پذیر نیست.

این پزشکان خاطرنشان کردند: دلیل اینکه پول نمی گذارند بی پولی است، در آن زمان آقای احمدی نژاد پول داشت، می توانست کمک کند، البته با این شرایط هم برخی از واحدهای مسکونی تکمیل نشد یا در آن ساخته شد. مکان هایی که موقعیت جغرافیایی آنها اصلاً وجود ندارد، زمان مناسبی برای ساخت چنین حجمی مسکن نبود و اکنون هزینه رفت و آمد برای خانواده بیشتر شده است.

و ادامه داد: این کار با درآمدی که داشتند محقق شد اما الان که پول و وسیله نیست امکانش نیست. الان بیشتر پول به حقوق کادرهایی که در مجلس منصوب کردیم می رود و دولت به سختی حقوق می دهد.» در ضمن چطور می تواند هزاران میلیارد برای مسکن خرج کند اگر فرض کنیم هر واحد مسکونی الان یک واحد است. میلیارد تومان، آن وقت یک میلیون خانه هزار همات می شود، در حالی که کل اعتبار دولت در بودجه 2 هزار همات است، چطور می خواهد به این بخش پول بدهد.

دیدگاهتان را بنویسید