در حوزه ادبیات نظامی تقریبا هیچ کاری انجام نشده است


ساعت: 09:58
تاریخ انتشار: 1402/02/25
کد خبر: 1838935

مدیر سرویس ادبیات و هنر مقاومت در سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: پس از گذشت نزدیک به چهل سال هیچ کاری در حوزه ادبیات نظامی انجام نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت در حاشیه بازدید از سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به غرفه انتشارات سوره مهر گفت: این بازار باثبات و خوب است و شرایط اقتصادی به گونه ای است که مردم کمتر دغدغه آن را دارند. نمایشگاه. .

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت با اشاره به برپایی نمایشگاه کتاب های مجازی افزود: در حال حاضر از طریق کتاب های مجازی در حال فروش کتاب هستیم که به نظرم اتفاق خوبی است زیرا امکان خرید کتاب و دسترسی به یک کتاب وجود دارد. تماشاگران از نمایشگاه دور شوند. ” حضور کتاب را تضمین می کند.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر می توانیم از ظرفیت نمایشگاه در حوزه ادبیات دفاع مقدس استفاده کنیم و چند جای خالی در حوزه ادبیات دفاع مقدس در حوزه خودمان وجود دارد، گفت: کاری انجام نشده است و بحث تربیت نویسندگان جوان و استفاده از آن است. ظرفیت جنگ‌های دفاعی بی‌پایان مهم است، زیرا ماهیت جنگ‌های دفاعی محبوبیت است. مردم عادی به میدان می آیند و از آنچه دوست دارند دفاع می کنند، اگر مردان در خط مقاومت از خود دفاع کنند، مقاومت آنها به استقامت زنان می خواهد، چند نفر از خانواده او مرده اند، این ادبیات به قیمت جنگ تمام می شود و ما نمی کنیم. می دانید چگونه با مشکلات کنار بیایید تا زمانی که این قیمت به آن برسد.

وی افزود: ما ادبیات گسترده ای در حوزه دفاع مقدس داریم و باید به طور گسترده منتشر شود و خطاب به افرادی که حرف می زنند و موثر صحبت می کنند. همه جوامعی که از جنگ جان سالم به در برده اند، ادبیات نظامی را یک گنجینه ملی می دانند که هر نسلی به آن می آید. یک نکته را اضافه کنید، آنها با هم می آیند تا رمان بسازند در حالی که ما نیستیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفت: خوشبختانه در حوزه ادبیات دفاع مقدس رشد خوبی داشته ایم و کارهای خوبی انجام شده است. حالا نوشتن از جنگ تبدیل به شغل شده است. شغلی که اشتیاق است و اگر نباشد با مشکل مواجه می شویم، زیرا جنگ های دفاعی همان گونه که سربازان و فرماندهان خود را می یابند، نویسندگان خود را پیدا می کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برای آشتی نسل جدید با این ادبیات چه باید کرد؟ وی افزود: باید به افرادی که تاریخ مصرف ندارند مطالب خوبی بدهیم و یکی از کارهای خوبی که می شود کرد رمان است که نزدیک ترین ژانر ادبی به زندگی است. اگر رمان را از روی خاطرات مطرح کنیم که خیلی مهم و خوب است. خیلی خوب است که به سمت ضربه برگردیم.

سرهنگ گفت: دنیا برای ادبیات دفاع مقدس احترام قائل است، چون این ادبیات گران است باید در کشور ما هم اتفاق بیفتد، ادبیات باید آنقدر شیرین باشد که عموم مردم به خواندن آن افتخار کنند که تبلیغ و حماسه است و باید مردم را به دفاع ترغیب کرد؛ وقتی جنگ تمام شد، دستور زبان عقلانی دوران پس از جنگ است، متأسفانه دستور زبان تبلیغاتی اغراق آمیز است و هنوز سیستم رسانه ای ما از تبلیغات به عقل نرسیده است، بنابراین برنامه های تلویزیونی مخاطب جذب نمی کند. .

وی افزود: شهید مرتضی آوینی حتی موسیقی را برای مستندهای خود انتخاب نکرد زیرا فکر می کرد اگر انتخاب کند به مردم غذا می دهد. اگر نیازی به اغراق نباشد، جنگ و ادبیات آن این مخاطب را جذب می کند. به دستور زبان منطقی بروید، ما موفق شدیم.

مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت گفت: متأسفانه جنگ را به صورت پیک نیک به نمایش می گذاریم در حالی که حدود 60 هزار اسیر داشتیم که از این تعداد 12 هزار نفر دیگر به کشورشان باز نمی گردند.

سرهنگ در خصوص ترجمه آثار ادبیات دفاع مقدس افزود: اگر کتاب خوبی داشته باشیم هیچ آداب و رسومی آن را رد نمی کند اما باید کارهای خیر وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید