سند آزمایشی در فارس تا کنون و تقریباً اجرا نشده است / توجه به سیاست های کلان مدیریت زمین یک ضرورت مسلم است

زمان: 19:32
تاریخ انتشار: 1400/07/26
کد خبر: 1777237

ایمانیا گفت: سند آزمایشی در فارس تاکنون به سختی اجرا شده است ، بنابراین نیاز به بررسی فوری دارد و تاکید بر این است که ظرف یک ماه از این سند مروری ، چشم اندازها دیده شده و برنامه ها تهیه و تدوین می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شیراز ، از آنجا که یکی از اهداف پیروزی انقلاب اسلامی حذف محرومیت از مناطق کمتر توسعه یافته یا به عبارتی محروم از کشور است ، یکی از اصلی ترین مشاغل دولتهای پس از انقلاب است و در سالهای اخیر گام هایی برداشته شده است. به حذف شده اند.


اما با وجود روندهای فوق و با تمام تلاش هایی که صورت گرفته است ، اکنون منطقه ای از کشور وجود دارد که به دلایلی مانند انزوای جغرافیایی ، ناسازگاری ها ، ناامنی ناشی از مناطق مهم جغرافیایی مانند مناطق مرزی و اکوسیستم های طبیعی ارزشمند را شامل می شود. جنگ و عوامل محدود کننده امنیت. سرمایه گذاری ها چرخه توسعه را ترک کرده اند.

همچنین علیرغم وجود فرصتهای زیاد در مناطق مختلف کشور ، شاخصهای توسعه در آنها در سطوح مطلوب نیست و ارتقاء این شاخصها به سطح میانگین کشوری نیازمند اقدامات و سرمایه گذاریهای زیادی است.

دستیابی به توسعه متوازن با روشهای متداول رایج ، که در آن دولت بار اصلی توسعه را بر عهده دارد ، اگر این امر بعید نباشد ، در وضعیتی خوش بینانه و بدون مدیریت زمین ، کاری طولانی و زمانبر خواهد بود.

تجربه برنامه ریزی بخشی و سیاست محرومیت زدایی به شیوه کنونی ، که منجر به عدم تعادل موجود و افزایش نابرابری بین مناطق توسعه یافته و کمتر توسعه یافته کشور شده است ، روشن ترین دلیل برای بی اثر بودن این روش ها است.

به اعتقاد برخی از کارشناسان و کارشناسان حوزه اقتصاد ، وجود برخی اعتراضات و نارضایتی از نحوه توزیع بودجه در کشور و قضاوت ناعادلانه از نحوه توزیع آن به این دلیل است که اهمیت پرداخت نمی شود. مدیریت زمین

سندی که برای کاهش فقر و محرومیت در مناطق مختلف کشور طراحی شده است ، اما در سالهای اخیر آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته این سند بالادست بوده است.

این سند به قدری مورد غفلت واقع شده است که در برخی استانها به گفته مدیران ارشد استانی حتی تا کنون اجرا نشده است و به نظر می رسد چنین سندی از همان ابتدا اصلاً وجود نداشته است.

برای برخی ممکن است این سوال مطرح شود که مدیریت زمین چیست و اهداف و وظایف آن چیست.

در واقع می توان دریافت که با اجرای این سند و برنامه ریزی فضایی ، از سطح بین المللی تا محلی ، عدم تعادل در زمینه های مختلف برطرف می شود. به عبارت دیگر ، در واقع فقر و محرومیت ملی و منطقه ای را کاهش می دهد و بنابراین روستاها و شهرها از فقر و محرومیت رهایی خواهند یافت.

در غیر این صورت ، صرف نظر از سند کاربری زمین ، تأکید بر برنامه ریزی بخشی و عدم توجه به اجرای برنامه ریزی فضایی ، علاوه بر ایجاد تنگناها برای روستاها ، باعث ایجاد مناطق حاشیه نشین ، به ویژه دهقانان می شود. مهاجرت به قطبها و شهرهای بزرگ و چون شهرها ظرفیت اسکان همه مردم در حومه و مناطق روستایی را ندارند ، بنابراین بروز مشکلات مختلف شهری مانند حومه نشینی در نزدیک شهرهای بزرگ ، آلودگی هوا و افزایش آسیبهای اجتماعی دور نخواهد بود. از واقعیت

بر این اساس ، توجه به سیاست های کلان در سند آمایش سرزمین ضروری است.

به گزارش استاندارد فارس ، این سند نیاز به بازنگری دارد تا بتوان تغییرات لازم را مطابق برنامه های دولت ایجاد کرد و برنامه های مفصلی برای آینده ایران تهیه کرد.

محمدهادی ایمانیا در نشست خبری با رسانه های فارس ، دوی در پاسخ به سوالی از خبرنگار شیراز که آیا سند آمایش سرزمین به فارس ضمیمه شده است یا خیر ، گفت: سند را بررسی کنید ، چشم اندازها را ببینید و برنامه ها را تهیه کنید.

وی تأکید کرد که برنامه ها باید به صورت واقعی نوشته شوند ، نه اینکه نوشته و تنظیم شوند وی با استفاده از آرشیو ، افزود: مدیران نیز باید متعهد شوند و قسم می خورند که به طور منظم بر اجرای برنامه ها نظارت داشته باشند.

سند برنامه ریزی فارس باید پس از بررسی فوری برای توسعه چشم اندازها در اختیار استان قرار گیرد

استاندار فارس همچنین گفت: در همه این مراحل نقش رسانه ها بسیار بسیار مفید است. اگر طرح اجرا نشد یا اجرا نشد ، اگر شش ماه یا یک سال به درستی گذشت و اجرا شد ، به ما اطلاع دهید و به ما اطلاع دهید.

در پایان ایمانیه تأکید کرد: سند برنامه ریزی فارس باید پس از بررسی فوری برای جمع آوری چشم اندازها در اختیار استان قرار گیرد و بخش استانی فارس در برنامه هفتم توسعه ، بر اساس این سند برنامه ریزی استان ، تهیه و به استان پیشنهاد شود. مرکز

حرف آخر این است:

ماهیت بین رشته ای و پویای مدیریت زمین مستلزم آن است که سند نهایی سالانه به روز شود و از انعطاف پذیری لازم برای پاسخگویی به تحولات برخوردار باشد. همچنین از آنجا که تحقق اهداف بلند مدت ، نظریه ها و چشم اندازهای برنامه ریزی استانی در چارچوب برنامه ریزی ملی قابل دستیابی است ، بنابراین برنامه برنامه ریزی باید با رعایت کامل اهداف توسعه پایدار ملی تهیه شود.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید