ایران تحول گفتمان جامع در جهان را یک ضرورت مسلم می داند


ساعت: 17:53
تاریخ انتشار: 14/04/04
کد خبر: 1878228

آیت الله رئیسی در اجلاس بریکس گفت: ایران عمیقاً به عدالت جهانی اعتقاد دارد و تبدیل این آرمان متعالی به گفت و گوی همه جانبه در عرصه جهانی را یک ضرورت مسلم می داند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس سازمان ملل متحد بعدازظهر امروز (جمعه 23 تیرماه) در کنفرانس ویدئویی سران کشورهای بریکس از روسیه، هند، برزیل، چین و آفریقای جنوبی که توسط چین برگزار شد، گفت: روندهای متناقض جهانی، یکجانبه گرایی، ترجیحات و چالش‌های ملی‌گرایانه مانند تحریم‌ها و اقدامات اقتصادی اجباری بر اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای جدید همراه با سازمان ملل و در عین حال احترام به حاکمیت و منافع ملی ملت‌ها و برداشتن گامی مهم در جهت «جامعه انسانی با آینده‌ای مشترک» تأکید می‌کند.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به شرح زیر است:

“عالیجناب
دوستان و همکاران گرامی؛

ابتدا به جناب شی جین پینگ، رئیس جمهوری خلق چین، ریاست جمهوری و برگزاری موفق اجلاس بریکس را تبریک می گویم. من از آن قدردانی می کنم.

مایلم نکاتی را در زمینه این نشست که «مشارکت در توسعه جهانی در عصر جدید» است، با شما در میان بگذارم.

جهان به هم پیوسته کنونی با چالش های جدید و متنوعی مواجه است که بر پیشرفت دوستی و صلح جهانی تأثیر می گذارد.

بحران‌های نوظهور مانند همه‌گیری تاج، تغییرات آب‌وهوایی و درگیری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی همکاری بین کشورها را دو چندان ضروری کرده است.

از سوی دیگر شاهد تجربه و اراده جمعی برای غلبه بر مشکلاتی هستیم که در قالب نهادها و توافقات جمعی، اجرای طرح های توسعه جمعی و پیگیری منافع مشترک جهانی را تسهیل می کند. ما باید این بستر جهانی را برای نقش مؤثر نهادهای مستقل چندجانبه در دستیابی به توسعه همگن و صلح جهانی تقویت کنیم.

روندهای متضاد جهانی، یک جانبه گرایی، ترجیحات ملی گرایانه و چالش هایی مانند تحریم ها و اقدامات قهری اقتصادی بر اهمیت ایجاد و تقویت نهادهای جدید همراه با سازمان ملل متحد و در عین حال احترام به حاکمیت و منافع ملی ملت ها تاکید دارد. “عمومی” باید حذف شود.

بریکس به عنوان نهادی پیشرو متشکل از اقتصادهای بزرگ در حال ظهور، با ارائه مدل ها و ابتکارات مناسب، توانسته است روندهای جدیدی را در جهان شکل دهد.

با اقتصادهای مکمل و تنوع فرهنگی، اعضای بریکس می توانند نیازهای یکدیگر را برآورده کنند و تجارب توسعه ملی و محلی خود را برای افزایش رفاه و صلح جهانی به اشتراک بگذارند.

ابتکارات بریکس، از جمله ابتکار توسعه جهانی رئیس جمهور شی جین پینگ، نمونه موفقی از چشم انداز جهانی برای رسیدگی به چالش های مشترک و جمعی است.

بریکس نقش موثری در پیشبرد اهدافی مانند توسعه روابط جنوب و جنوب، اصلاح نظام مالی بین‌المللی و ارائه ایده‌ها و ابتکارات اعضای آن از جمله طرح کمربند جاده، ایجاد بانک توسعه جدید برای ارتقای رفاه عمومی و تقویت صلح بین‌المللی ایفا می‌کند. و ثبات ، ماهیت نوآورانه و اثربخشی این نهاد را در حال و آینده نشان می دهد.

سیاست ها و برنامه های بریکس که در اظهارات و اسناد او منعکس شده است نشان می دهد که او قادر است با طیف وسیعی از موضوعات مرتبط با دغدغه های جوامع در حال توسعه مقابله کند.

دستور کار این نشست همچنین پیوند بین توسعه و امنیت، صلح، سلامت، محیط زیست و نوآوری را نشان می دهد. پیشنهادهایی مانند ابتکار امنیت جهانی نیز بستر خوبی برای ایجاد همکاری سازمان یافته فراهم می کند.

آقای رئیس جمهور،
عالیجناب،

جمهوری اسلامی ایران عمیقاً به عدالت جهانی اعتقاد دارد و تبدیل این آرمان متعالی به گفتمانی همه جانبه در عرصه جهانی را یک ضرورت مسلم می داند.

اگر چه دنیای مدرن شاهد تحولاتی در برخی زمینه ها بوده است، اما توسعه منهای عدالت منجر به بحران های جهانی مانند بحران معنویت و اخلاق، شکاف بیشتر بین غنی و فقیر و تلاش برای به حاشیه راندن تنوع فرهنگی غنی جهان شده است.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشوری با سابقه حضور فعال در نهادها و ابتکارات بین‌المللی، با ظرفیت‌های عظیم اقتصادی، انسانی و طبیعی و همچنین با الهام از الگوهای بومی، با فرهنگ استقلال طلبی و حقوقی در مسیر رسیدن به موفقیت موفق بوده است. توسعه ملی خودتان قدم های ماندگار بردارید.

ما آماده به اشتراک گذاشتن تمام توانایی ها و قابلیت های خود از جمله ذخایر انرژی منحصر به فرد جهان، شبکه های حمل و نقل کوتاه و ارزان و ترانزیت، ثروت استثنایی نیروی کار آموزش دیده و همچنین دستاوردهای علمی قابل توجه برای دستیابی به اهداف BRICS هستیم. این موقعیت منحصر به فرد در جغرافیای سیاسی و اقتصادی می تواند ایران را به شریکی باثبات و قابل اعتماد برای پیوند بریکس با تنگناهای انرژی و بازارهای بزرگ جهانی تبدیل کند.

در پایان می خواهم؛ با تشکر از همه اعضای بریکس، بار دیگر از حضور در این نشست ابراز خرسندی می کنم و آمادگی نمایندگان دولت جمهوری اسلامی ایران را برای حضور فعال در دیگر جلسات بریکس اعلام می کنم.
متشکرم.”

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید