ظهور «اصلاح طلبان حکومتی» به قول میرلوحی اصلاح طلبان سنگ نمی اندازند

ظاهر از

روز جدید یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید شورای نگهبان در سال 1400 تلاش کرد تا جریان خاصی از قدرت را در کشور با تکنیک انتخابات به دست بگیرد.

ایجاد فضای تک قطبی در کشور یک پروژه کلیدی در سال های اخیر است. در چنین فضایی که دایره فعالیت سیاسی برای بخش بزرگی از فعالان به ویژه اصلاح طلبان در حال تنگ شدن است. نشانه های یک جنبش اصلاحی که تمایل دارد خود را با ممیزی های دولت در مورد بقای خود وفق دهد، به طور فزاینده ای آشکار می شود.

سید محمود میرلوحی در این باره می گوید; در هر دوره انتخاباتی، برخی اصلاح طلبان وسوسه می شوند که نامزد انتخابات شوند و به حزب حاکم بپیوندند. اما به نظر می رسد دوران چنین افرادی رو به پایان است و با کمک مردم این افراد نیز حذف خواهند شد.

اصلاح طلبان انتظار رفتار شورای نگهبان انتخابات در سال 1402 را دارند

سیدمحمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با قرن جدید درباره آینده اصلاح طلبان در فضای سیاسی کنونی کشور گفت: فراهم شده است.

علی لاریجانی نیز از ورود به هیات امنا منع شد

وی یادآور شد: در سال 98 و انتخابات ریاست جمهوری امسال شاهد بودیم که هیات امنا فضا را برای اصلاح طلبان محدود کرد و تا زمانی که این رویکرد تغییر نکند نمی توان پیش بینی دقیقی از عملکرد انتخاباتی این جریان سیاسی داد. “

این سیاستمدار اصلاح طلب با انتقاد از برخورد هیات امنا نسبت به سیاستمداران کشور گفت: سلیقه هیات امنا به جریان اصلاحات محدود نمی شود و دیدیم فردی مانند آقای علی لاریجانی با ممنوع التصویری در این نهاد مواجه شد. و فقط چند . «با تفکر مطابق با شورای نگهبان، به صورت مهندسی وارد کارزار انتخاباتی ۱۴۰۰ شدند.

اصلاح طلبان و اصولگرایان نباید حذف شوند

میرلوحی گفت: نباید فراموش کرد که دو جریان «اصلاح طلبی» و «بنیادگرایی» ریشه و تاریخ دارند و قابل حذف نیستند. در اکثر کشورها دو دیدگاه دو جناح با یکدیگر رقابت می کنند و در ایران نیز این دو جریان اصلی در طول زمان فراز و نشیب هایی داشته اند.

این عضو سابق شورای شهر تهران تاکید کرد: اگر جریان سومی در کشور به وجود نیاید قطعا این دو جریان سیاسی با یکدیگر رقابت خواهند کرد و نباید به بهانه های مختلف حذف شوند.

جریان اصلاحات با حمایت مردم در حال حرکت است

میرلوحی در خصوص وضعیت اصلاح طلبان از سال 76 گفت: یکی از تفاوت های اصلاح طلبان و اصولگرایان این است که سیاستمداران اصلاح طلب هیچ گاه از حمایت دولت برخوردار نبوده اند و اساساً هیچکس برای آنها فرش قرمز پهن نکرده است. “

این سیاستمدار اصلاح طلب خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان با وجود همه مشکلات و محدودیت ها توانستند نظر قشر بزرگی از جامعه را به خود جلب کنند و امروز نیز با تکیه بر این پشتوانه به حرکت خود در مسیر اصلاح طلبی ادامه می دهند.

پدیده ای به نام اصلاح طلبان حکومتی

میرلوحی در بخشی دیگر از این گفت و گو در پاسخ به این سوال که آیا امکان تشکیل جریان «اصلاح طلب حکومتی» در کشور وجود دارد تا به صورت کنترل شده در عرصه سیاسی کشور عمل کند، گفت: اگر از سال 76 تا امروز . اگر نگاه کنیم متوجه می شویم که برخی از اصلاح طلبان وسوسه شده اند و به سمت اصلاح طلبی مطلوب دولت رفته اند که یکی از نمونه های آن دهه 90 است.

وی گفت: در سال‌های 84 و 88 دولت تلاش کرد تا برخی از اصلاح‌طلبان را در معرض آرای مردم قرار دهد که به گفته وی نزدیک‌تر بود. اما دیدیم که جریان اصلاحات در آن سال ها زمینه را برای پیروزی در سه انتخابات آینده فراهم کرد. هرچند گاهی در این مسیر از کاندیدای اصلی خود کناره گیری کرد اما نتیجه انتخابات منجر به شکست اصولگرایان شد.

عضو سابق شورای شهر تهران گفت: در دو انتخابات اخیر شاهد بودیم که دولت سعی کرد به اصلاح طلبانی که تفکرشان مغایر با مسیر مطلوب دولت نیست، با کمک مردم و برنامه ریزی دقیق، زمینه را فراهم کند. مهندسی انتخابی جدید جلوگیری شد.

تاریخچه دولت پنهان و دولت و مجلس سابق

میرلوحی گفت: امروز همه حاکمیت یکسان است و عملکرد دیگری را نیز تحسین می کنند، اما عملکرد این افراد با آنچه افراد جامعه نشان می دهند بسیار متفاوت است.

وی گفت: در گذشته که قدرت در دست فعلی نبود، سعی می کردند از طریق «دولت پنهان» راه دولت و مجلس را ببندند، اما امروز کارشان اشتباه است و بالاخره باید اقدامات خود را به مردم ارائه کنند. مردم. ظرف یک تا دو سال.

اصلاح طلبان مردمی نیستند که با سنگ و مانع می کشند

میرلوحی گفت: یکی از شانس های جریان حاکم امروز این است که اصلاح طلبان اهل سنگ اندازی و مانع تراشی نیستند و حتی امیدوارند در بسیاری از بخش ها به ویژه برجام موفق شوند. البته اصلاح طلبان در این فضا تلاش می کنند به نوعی با مردم جامعه ارتباط برقرار کرده و با آنها گفت و گو کنند و جریان حاکم را دچار مشکل نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید