چرا اصلاح طلبان خود را کارگزار نمی دانند؟/ سرنوشت نامعلوم پیشنهاد محسن هاشمی به جبهه اصلاح طلبان!


ساعت: 11:50
تاریخ انتشار: 1401/06/15
کد خبر: 1895488

در این میان یکی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی پیشنهاد ایجاد یک حزب قوی و متحد در جبهه اصلاحات را مطرح کرد که بسیاری از افرادی که جبهه سازندگی را متعلق به خود نمی دانند و حزب سیاسی خود را قربانی جریان سازندگی می دانند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محسن هاشمی رفسنجانی، از اعضای حزب کارگزاران سازندگی، اخیراً پیشنهاد ایجاد یک حزب قوی و متحد در جبهه اصلاحات را برای نجات جریان منزوی اصلاحات از انزوا و ترس از حذف از ساختار قدرت کشور مطرح کرده است. تا حدودی کاهش یافته است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری 1400 و روی کار آمدن سیدابراهیم رئیسی به عنوان رئیس جمهور منتخب مردم، جریان رقیب یعنی اصلاح طلبان و حامیان دولت قبل با شکست مواجه شدند که البته هر کدام در انتخابات نامزدی داشتند. شکستی که باعث شد علی سیج تلاش زیادی برای تبلیغات علیه کاندیدای رقیب به خرج دهد تنها در اثر حضور آنها در تبلیغات انتخاباتی منزوی و ناامید شد.

از سوی دیگر عملکرد دولت حسن روحانی در 8 سال گذشته یکی دیگر از عوامل انزوای سیاسی اصلاحات بوده است. جریانی که در سال 92 با تمام توان و با استفاده از تمام ظرفیت حزبی و سیاسی خود از کاندیداتوری حسن روحانی حمایت کرد و در نتیجه توانست با وعده هایی که شامل بسیاری از مطالبات این جریان بود راه را برای او هموار کند.


4ec05709 56bc 481a a606 747a3c2eefde خبر خاکستری

از برکناری سران شورشیان تا بیانیه ای برای حل مشکلات اقتصادی، فرهنگی و بین المللی، برخی از وعده هایی که روحانی به اصلاح طلبان در ازای حمایت از آنها در انتخابات ریاست جمهوری داد، اما به شعارهای مطرح شده از سوی وی در دوره چهاردهم عمل نکرد. سالهای دولت ابتدا حسن روحانی باعث نارضایتی و عصبانیت اصلاح طلبان شد، اما برای حفظ حیثیت سیاسی خود، این جریان مجبور به حمایت از روحانی شد و در نهایت تا چهار سال دیگر نام وی از فهرست حذف خواهد شد. صندوق های رای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری حداقل ترس از ماندن یا حذف شدن از ساختار قدرت را کاهش دهد.

عملکرد 8 ساله روحانی زمانی شکل گرفت که نه تنها منتقدان، بلکه حامیان و اصلاح طلبان روحانی نیز لب به انتقاد از وی گشودند.

تاسف سرشار از اصلاحات تکراری از حمایت روحانی

بسیاری از چهره های برجسته اصلاحات در جلسات خصوصی و گاه در مجامع عمومی از حمایت از ریاست وی در انتخابات ابراز تاسف می کردند.

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران از تریبون هانه ملت گفت: من به عنوان نماینده مردم شرم دارم بگویم از این دولت حمایت کرده ام. پروانه سلشوری همچنین اظهار داشت: رئیس جمهور شرایط را به گونه ای ایجاد کرده است که حامیانش شرمنده مردم هستند. صادق زیباکلام گفت: نمی توانم با تشویق خودم به چشمان کسانی که به روحانی رای دادند نگاه کنم. ما شرمنده آنها هستیم. محمدعلی ابطحی یکی از اعضای دولت اصلاحات نیز گفت: رئیس جمهوری که با حمایت اصلاحات آمده است به شدت غیرقابل دفاع است و هیچ ارتباطی با این روحانی در زمان انتخابات ندارد. صادق هرازی نیز در اظهاراتی گفته بود اگر به سال 92 برگردم به روحانی رای نمی دهم.

این در حالی است که بسیاری از سلبریتی های حامی روحانی در میتینگ ها و میتینگ های تبلیغاتی نیز آرام آرام زبان به اعتراف و ابراز پشیمانی از حمایت خود باز کرده اند و بسیاری دیگر از چهره های سیاسی اصلاح طلب نیز سکوت کرده اند تا مجبور به پاسخگویی به افکار عمومی نباشند.


fb3969c5 b18d 4175 a8cf f03857e163bf خبر خاکستری

به هر حال حمایت این جریان سیاسی از کاندیداتوری حسن روحانی و ماندن 8 ساله وی در قدرت نتیجه ای جز این نداشت که کشور با مشکلات عدیده ای مواجه شد و حیثیت سیاسی اصلاح طلبان نیز در افکار عمومی مردم خدشه دار شد. .

مواضع برهنه اصلاح طلبان و زوال پایگاه اجتماعی

با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری 1400 در حالی که محسن مهرالزاده با سابقه اصلاح طلبی و عبدالناصر همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی دولت روحانی از جناح نزدیک به دولت اما جریان اصلاحات وارد کارزار انتخاباتی شدند. انگیزه ای برای حمایت از این دو کاندید در آنها ایجاد نکرد و در بین مردم پایگاهی نداشت که برای پیروزی در انتخابات به آن تکیه کند.

شکاف در اردوگاه اصلاح طلبان ادامه داشت تا اینکه محسن مهرعلی زاده با نارضایتی از عدم حمایت شروع به نوشتن نامه کرد. وی در نامه ای خطاب به بهزاد نبوی، رهبر جبهه اصلاحات، خواستار ارائه برنامه های خود با حضور در این جبهه سیاسی شد. اما این نامه بی پاسخ ماند و نه تنها بهزاد نبوی، بلکه هیچ یک از اصلاح طلبان پاسخی به او ندادند.

عبدالناصر همتی دیگر نامزد منتسب به این جریان بود که از حمایت اصلاح طلبان نیز خودداری کرد.

ناصر قوامی، فعال سیاسی اصلاح طلب در بیانیه ای گفت: از مدیران اصلاح طلب می خواهم که از هیچکس حمایت نکنند و بگذارند این سرمایه اجتماعی برای اصلاح طلبان بماند.


f3726f34 7447 472a 8ec1 de4d14bb9226 خبر خاکستری

او البته در پاسخ به حمایت کارگزاران از کاندیداتوری همتی گفت: کارگزاران اصلا اصلاح طلب نیستند. ما فراموش نکرده ایم که آنها حتی به جریان اصلاحات ضربه زدند. بنابراین، دلالان می توانند راه خود را طی کنند. آنها را از در بیرون بیندازید، آنها از پنجره بیرون خواهند آمد و اصلاح طلبان در حمایت از آنها اشتباه می کنند. اگر آقای همتی راست می گوید در آن مدت در بانک مرکزی با مردم چه کرد؟ یا چه موضع اصلاح طلبی داشت؟ آقای مهرعلیزاده هم همینطور. من او را اصلاح طلب نمی دانم»!

مواضع عریان اصلاح طلبی دو کاندیدای نزدیک به این جریان، انشعاب در اردوگاه اصلاح طلبان را برملا کرد و باعث شد که پس از 8 سال دولت تحت حمایت این جریان، آنها نیز پایگاه اجتماعی چندانی نداشتند. سقوط.

سرانجام با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آیت الله سیدابراهیم رئیسی با اکثریت آرا پیروز شد و رهبری پاستور را بر عهده گرفت.

دو راه برای منزوی ماندن اصلاحات یا افزایش تشتت داخلی

با روی کار آمدن دولت جدید البته اصلاح طلبان از تلاش برای بازگشت به صحنه سیاسی کشور دست برنداشتند، از مواضع رادیکال گرفته تا انتشار روزنامه های توقیف شده و تخریب دولت سیزدهم.

اما پیشنهاد ایجاد حزب جدید متحدتر و قوی تر از گذشته راه حل جدیدی است که چهره هایی مانند محسن هاشمی از اعضای حزب کارگزاران سازندگی مطرح کرده اند. هیچ چهره اصلاح طلبی تاکنون به این پیشنهاد واکنش نشان نداده است.

شاید این گزاره از نگاه چهره هایی مانند ناصر قوامی محک زده شود که اساساً کارگزاران را دشمن درجه یک اصلاحات می دانند و عموماً تفاوتی بین آنها و زندان اصلاحات تصور نمی کنند.

حال باید دید به بهانه پیشنهاد عضو سازمان سازندگی، انشعاب در اردوگاه اصلاح طلبان دوباره نمایان می شود یا اصلاح طلبان ترجیح می دهند در انزوا بمانند.


بیشتر بخوانید؛

دیدگاهتان را بنویسید