واکنش محسن هاشمی به سکوت خبری صدا و سیما در پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

واکنش محسن هاشمی به سکوت خبری صدا و سیما در پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی

روز جدید : محسن هاشمی در واکنش به سکوت خبری صدا و سیما در پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به جماران گفت: فکر می کنم با انقلاب اسلامی نمی توان نام ایشان را حذف کرد. با توجه به خاستگاه آنها قبل از انقلاب، دوران مبارزه و نقش آنها در تثبیت انقلاب و جنگ و نقش آنها در مجلس، قوه مجریه و بعدها به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور آنها در کنار ولی فقیه و سایر ذینفعان جمهوری اسلامی. من فکر می کنم می توان نام او را پاک کرد و حتی این درگیری ها می تواند نام او را در بین مردم مطرح کند. همانطور که محبوبیت او در جامعه هر روز بیشتر می شود. شاید این راهی است که خداوند برای محبوبیت بیشتر آن دنبال می کند.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از ارکان اصلی تأسیس، تثبیت و رهبری جمهوری اسلامی بود، گفت: فکر می کنم با انقلاب اسلامی نمی توان نام ایشان را حذف کرد. با توجه به خاستگاه آنها قبل از انقلاب، دوران مبارزه و نقش آنها در تثبیت انقلاب و جنگ و نقش آنها در مجلس، قوه مجریه و بعدها به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور آنها در کنار ولی فقیه و سایر ذینفعان جمهوری اسلامی. من فکر می کنم می توان نام او را پاک کرد و حتی این درگیری ها می تواند نام او را در بین مردم مطرح کند. همانطور که محبوبیت او در جامعه هر روز بیشتر می شود. شاید این راهی باشد که خداوند آن را محبوب تر کند.»

مشروح گفتگوی خبرنگار جماران با محسن هاشمی را در ادامه می خوانید:

آقای مهندس! پنجمین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی به سکوت خبری و بی توجهی رسانه های رسمی به ویژه صدا و سیما گذشت. و برای مردم و هوادارانشان بسیار سخت و غم انگیز بود. به نظر شما حذف آیت الله هاشمی رفسنجانی از رسانه های رسمی به ویژه صدا و سیما چه خطراتی را در پی خواهد داشت و چه پیامدهای منفی برای نظام خواهد داشت؟

همانطور که اشاره کردید، این یک خیر جمعی است. یعنی این سوال در جامعه باقی می ماند که چرا حداقل در روز سالگرد [رحلت ایشان]، نباید با آیت الله هاشمی رفسنجانی برخورد درستی کرد. با توجه به اینکه ایشان همچنان یکی از ارکان اصلی تأسیس، تثبیت و رهبری جمهوری اسلامی بودند.

اتفاقا من در سالگرد هستم [رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی] به یک رادیو محلی به نام رادیو سرو که موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است دعوت شدم. از اینکه من را به تلویزیون دعوت نکردند، در رادیو دعوت کردند، کمی تعجب کردم [از من دعوت کرده است]. رفتم آنجا و به من زمان زیادی دادند و اتفاقاً صحبت مستقیم بود و من صحبت کردم. بعد از اهالی رادیو پرسیدم: «این رادیو جدید است؟» چون تا به حال اسمش را نشنیدم. گفتند بله؛ این رادیو محلی است و فقط در دایره 50 کیلومتری تهران پخش می شود.

این چه تصمیم و راهبردی است که بخواهیم آیت الله هاشمی رفسنجانی را کم کم به عنوان عنصری خارج از نظام معرفی کنیم؟!

ضمناً چون پخش زنده بود، از آقای جبلی و دست اندرکاران جمهوری اسلامی گلایه کردم که چه تصمیم و راهبردی برای معرفی آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان عنصری خارج از نظام بوده است؟! می دانید که بدترین اثر این گونه تصمیمات و تحرکات، حذف عنصر مورد نظر جامعه، فعال و مجاهد از نظام جمهوری اسلامی است.

به عنوان مثال، یادم می آید که قبلاً بحثی در مورد اینکه آیا رژیم جلال آل احمد را جذب می کند یا نه، وجود داشت. و قرار بر این شد که اینگونه افراد جذب نظام شوند و اجازه جذب دیگران به آنها داده نشود. مثلاً در آن زمان حتی در مورد صمد بهرنگی هم اینطور بود. بعدها چون گفتند صمد بهرنگی کمونیست ثابت شده است، خیلی از اسمش پیروی نکردند. اما در مورد جلال یا سیمین، آنها قبلا خانه موزه دارند و شهرداری تهران هر سال سالگرد آن را جشن می گیرد.

آنها با هم معتقدند پیشنهاد آیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند نظام را تضعیف کند

امروز در تهران عکس های آیت الله هاشمی رفسنجانی را دیدم که شهرداری در خیابان ها گذاشته بود. البته فقط تعداد کمی; یعنی تا جایی که برخی از خیابان های مهم این تصاویر را داشتند. شاید برنامه آیت الله هاشمی تاکنون از رادیو و تلویزیون پخش شده باشد. اما هنوز هیچ خبری دریافت نکردم. اما آنچه شما اشاره کردید تقریباً بدیهی است و به نظر من در چارچوب سیاست های نظام است. بعد از اتفاقاتی که ایشان دیگر در نماز جمعه شرکت نمی کنند و سپس بر سر نحوه هدایت جامعه اختلاف نظرهایی به وجود آمد، تنها احساس می کنند عملکرد آیت الله هاشمی رفسنجانی می تواند باعث تضعیف دولت شود. ممکن است این تفکر باشد.

آقای رئیسی هم به بیت عاشقان آیت الله هاشمی رفسنجانی بیاید و نظرش را بگوید.

یادم می آید که در دوره دوم ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی که اختلافاتی پیش آمد، برخی از آیت الله هاشمی گفتند که این اختلافات قابل حل است. یعنی با گفت و گو حل می شود. اما در همین شرایط، عده‌ای بودند که به تبیین یا تفسیر برخی از دیدگاه‌های مقام معظم رهبری پرداختند و مستقیماً به دولت حمله کردند و سعی در افزایش مخالفت داشتند. عده‌ای به این دلیل تشویق یا دنبال می‌کنند که نمی‌پسندند ایده آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به گونه‌ای مطرح شود که نشان‌دهنده تفاوت یا شیوه جدیدی در نظام حکومت اسلامی باشد.

این را هم بگویم که تا کنون عنصری ندیده ایم که ما را از برگزاری مراسم به عنوان خانواده یا دوستان خود مخالفت کند. و همیشه همکاری وجود داشته است. در زمان آقای روحانی، اجلاس همیشه امنیت داشت و مقامات ارشد نظام می آمدند و صحبت می کردند. انشاءالله در دولت آقای رئیسی نیز باید همین مسیر را طی کنیم تا ایشان به جمع حامیان آیت الله هاشمی رفسنجانی بیایند و نظرات خود را بیان کنند.

شاید عیب ما این باشد که آنها را پیدا نکرده ایم، به آنها مراجعه نکرده ایم یا با آنها تماس نگرفته ایم. اما اینکه چرا اینقدر حساسیت جدی وجود دارد که به جامعه به گونه ای نشان داده شود که صدا و سیما نباید کاری انجام دهد، به نظر من سیاست اشتباهی است که انشاءالله باید از بالا جلوی آن گرفته شود.

روش باید “حداکثر جذب” جوانان باشدمتأسفانه اکنون “حداکثر دافعه” است

به نکته جالبی اشاره کردی خطراتی که این حرکت می تواند برای جامعه ایجاد کند و در نهایت بخشی از جامعه به ویژه جوانان را از خدمات آیت الله هاشمی رفسنجانی محروم کند. این حرکت چه پیامدهای منفی برای نظام خواهد داشت؟

الان روش ما باید «جذب حداکثری» جوانان باشد، اما متاسفانه الان روش جذب حداکثری نیست، بلکه به صورت «دفع حداکثری» است. اندیشه های فقهی و دینی آیت الله هاشمی می توانست جذب جوانان را به حداکثر برساند. زیرا این تفکر وجود دارد که دین اصلاً در سیاست و اجرا دخالت نمی کند و این تفکر وجود دارد که اگر در سبک وهابی ها و سلفی ها دخالت کند همه چیز را با قطعیت و فشار مطلق بر جامعه تحمیل می کند. یک تفکر، اندیشه مدارا است که به تدریج جامعه را برای پذیرش محدودیت ها و احکام دینی آماده می کند. این تفکر آیت الله هاشمی رفسنجانی بود که اکنون بسیاری در حوزه و جامعه به آن اعتقاد دارند. حداقل می توانند این موضوع را مطرح کنند.

بالاخره در جاهایی اختلاف نظر وجود داشت. یادتان هست مقام معظم رهبری در خطبه نماز جمعه گفتند که آقای هاشمی را 59 سال است می شناسم اما در جاهایی اختلاف نظر داشتیم. اما من فکر می کنم جاهایی که موافق و مخالف هستند خیلی بیشتر از جاهایی است که مخالف هستند. حداقل می توانند در مورد این قسمت از دیدگاه آیت الله هاشمی اظهار نظر کنند و دلیلی ندارد در قسمتی که مثلاً با آن مخالف است به هیچ وجه اغراق شود. اما به نظر می رسد برخی افراد در قشر تندرو جامعه تلاش می کنند اختلافات بیشتری را مطرح کنند و سپس به همین دلیل می گویند که آقای هاشمی نباید تربیت شود.

حذف آیت الله هاشمی از انقلاب کردستان ممکن نیست. محبوبیت او در جامعه هر روز بیشتر می شود

با توجه به اینکه نظام با نام آیت الله هاشمی رفسنجانی گره خورده است، آیا آیت الله هاشمی رفسنجانی را می توان حذف کرد؟ چرا؟

در پیام هایی که بعد از فوت ایشان خواندم دیدم بهترین پیام را آیت الله امینی داده است. خدا رحمتشون کنه الان بین ما نیستن. او نوشت: «شما را زنده می بینم زیرا انقلاب باید به حیات خود ادامه دهد. یعنی مثل پیامی که امام برای بحث ترور داده بودند.

فکر نمی کنم با انقلاب اسلامی بتوان نام او را حذف کرد. با توجه به خاستگاه آنها قبل از انقلاب، دوران مبارزه و نقش آنها در تثبیت انقلاب و جنگ و نقش آنها در مجلس، قوه مجریه و بعدها به عنوان مجمع تشخیص مصلحت نظام، حضور آنها در کنار ولی فقیه و سایر ذینفعان جمهوری اسلامی. من فکر می کنم می توان نام او را پاک کرد و حتی این درگیری ها می تواند نام او را در بین مردم مطرح کند. همانطور که محبوبیت او در جامعه هر روز بیشتر می شود. شاید این راهی است که خداوند برای محبوبیت بیشتر آن دنبال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید