من تا ظهر روز فوت آقای هاشمی در کنار ایشان بودم، خیلی خوشحال بودند/ صحبت های محسن هاشمی برای من هم تازگی داشت.

من تا ظهر روز فوت آقای هاشمی در کنار ایشان بودم، خیلی خوشحال بودند/ صحبت های محسن هاشمی برای من هم تازگی داشت.

روهر نه مشاور مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در خصوص آخرین اظهارات محسن هاشمی به دیده بان ایران گفت: روزی که آقای هاشمی رفسنجانی فوت کردند تا ظهر پیش ایشان بودم. بعد از ظهر گذاشتمش و شب از قضیه مطلع شدم. سخنان مرحوم پسر نیز برای من تازگی دارد. تازه به من اطلاع دادند که اجازه تماشای فیلم دوربین مداربسته را ندارند. من خودم می خواستم استخر را ببینم، نگذاشتند و گفتند اینجا پلمپ است.

; پنج سال از درگذشت تاثیرگذارترین سیاستمدار جمهوری اسلامی می گذرد، اما هنوز صحبت های زیادی درباره مرگ او وجود دارد. این بار محسن هاشمی رفسنجانی، فرزند مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای اعتراف کرد که پزشکان گفته اند در ریه پدرش آب دیده نشده و اجازه دیدن فیلم از دوربین را ندارند!

در همین رابطه با غلامعلی رجایی مشاور مرحوم اکبر هاشمی رفسنجانی گفت وگویی انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید.

* آقای رجایی! محسن هاشمی رفسنجانی هفته گذشته درباره ابهامات مربوط به مرگ پدرش اظهاراتی داشت که پیامدهای گسترده‌ای داشت. از روز فوت ایشان چه اطلاعاتی دارید؟

من اطلاعات جدیدی در این زمینه ندارم و اکثر اعضای خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی از این مشکلات مطلع هستند. من تا ظهر روزی که آقای هاشمی رفسنجانی فوت کردند با ایشان بودم. بعد از ظهر گذاشتمش و شب از قضیه مطلع شدم. سخنان مرحوم پسر نیز برای من تازگی دارد. تازه به من اطلاع دادند که اجازه تماشای فیلم دوربین مداربسته را ندارند. من خودم می خواستم استخر را ببینم، نگذاشتند و گفتند اینجا پلمپ است.

* پس صبح روز حادثه با او آشنا شدید؟ وضعیت جسمانی او چطور بود؟

بله، صبح دیدمشان و صحبت کوتاهی با هم داشتیم. اتفاقا مثل هر روز ورزش می کردند و از پله ها بالا و پایین می رفتند و بسیار سالم بودند. در کودکی مثل حاجی آقا پرانرژی و پرانرژی نبودم.

* ماجرای آتش زدن دفتر مرحوم هاشمی رفسنجانی چه بود؟

این دو بار اتفاق افتاده است. انگار چند نفر از دیوار جلسه بالا رفته اند و حتی فیلمش هم موجود است. این مرد یک بار دستگیر شد و اتاق منشی که حاوی نقاشی های تاریخی و گران قیمت دوره قاجار بود به آتش کشیده شد. اما مهم این است که دو بار این اتفاق افتاده است! بسیار جالب است که این افراد چگونه از این دیوارها عبور کرده و توانسته اند سیستم امنیتی جلسه را دور بزنند و سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد.

* مرحوم هاشمی به بیماری خاصی مبتلا بود؟ بیماری قلبی یا چیزی

خیر؛ مرحوم هاشمی بیماری خاصی نداشت. همان سال آقای هاشمی رفسنجانی در دریا شنا کرد، کار هرکسی نیست که در 80 سالگی چند ساعت در دریا شنا کند. آنها معمولاً بیماری های ساده ای داشتند که همه در سنین پیری به آن مبتلا هستند، اما اینطور نبود که بیماری قلبی یا خاصی داشته باشند و در سلامت کامل باشند.

آیا فرزندان مرحوم هاشمی قتل ایشان را جدی گرفتند؟

بحث در مورد فوت مرحوم هاشمی زیاد بود. این موضوع در شورای امنیت ملی مطرح شد و می خواستند به این نتیجه برسند که فوت طبیعی است و پرونده باید بسته شود اما در زمان آقای حسن روحانی این اجازه داده نشد.

دیدگاهتان را بنویسید