مرعشی: اگر مرحوم آیت الله هاشمی زنده بودند از کمک ایشان استفاده نمی شد

مرعشی: اگر مرحوم آیت الله هاشمی زنده بودند از کمک ایشان استفاده نمی شد

مهندس سید حسین مرعشی درباره عدم استفاده نظام از ظرفیت وجودی خود و همکاران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی می گوید: روش نظام جمهوری اسلامی ایران صرفاً پذیرش معادلات پیچیده سیاسی و اجتماعی امروز است. با این عدم ضرورت در نظام، حتی اگر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در قید حیات بودند، از همکاری و مساعدت فوق العاده و مؤثر ایشان استفاده نمی شد. زیرا در سال 1367 به ایشان و آخرین خطبه نماز جمعه ایشان توجهی نشد.

سید حسین مرعشی از فعالان سیاسی که سابقه نمایندگی مردم در دوره های پنجم و ششم شورای اسلامی، استانداری کرمان و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را در کارنامه خود دارد و مدتی نیز رئیس دفتر وی بود. در دولت آیت الله هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سوالات روزنامه جمهوری اسلامی با تیتر “اگر آیت الله هاشمی بود…” دیدگاه خود را بیان کرد که می خوانید.

در مجموع نقش افراد و نهادهای میانجی در مدیریت بحران های اجتماعی و سیاسی مهم و مؤثر تلقی می شود. متاسفانه در جمهوری اسلامی ایران نیازی به افراد و نهادهای واسطه وجود ندارد. فرض مسئولان نظام این بوده و هست که اوضاع کشور همیشه عادی بوده و مسئولان در نقش امام و مردم در نقش مردم زیردست ظاهر می شوند. هیچ نارضایتی و نافرمانی در تصور ملت نیست و توطئه دشمن تلقی می شود. روش نظام جمهوری اسلامی ایران صرفاً پذیرش معادلات پیچیده سیاسی و اجتماعی امروز است.

با این عدم ضرورت در نظام، حتی اگر مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در قید حیات بودند، از همکاری و مساعدت فوق العاده و مؤثر ایشان استفاده نمی شد. زیرا در سال 1367 به ایشان و آخرین خطبه نماز جمعه ایشان توجهی نشد.

مرحوم آیت الله هاشمی زمانی مؤثر بود که نظام رسمی کشور به همراهی ایشان یا حداقل بهره مندی از نصیحت ایشان نیاز داشت.

آخرین نقش موثر مرحوم هاشمی در اصلاح روابط ایران و عربستان در سالهای ابتدایی ریاست جمهوری آقای سید محمد خاتمی بود. وی سپس به تدریج رژیم آقای هاشمی و تثبیت نقش ایشان را محدود کرد، چنانکه به یاد دارم در دومین سفر ایشان به مکه برای شرکت در اجلاس وحدت اسلامی که به دعوت مرحوم امیر عبدالله (در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی) برگزار شد. احمدی‌نژاد).

دیدگاهتان را بنویسید