رضاخان و پسرش مردم را از آنها گرفته بودند/ مرحوم آیت الله صافی گنجینه بزرگ و ارزشمندی برای جهان تشیع بود.

ساعت: 16:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۵
کد خبر: 1805892

امام جمعه مشهد گفت: رضاخان و پسرش مردم را تحقیر کردند و وجودشان را گرفتند، ثروت کشور در دست اقلیتی بود که پول نفت مردم را در اروپا و آمریکا به کاخ خود تبدیل کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; آیت الله سیداحمد علم الهدی ظهر امروز در حرم مطهر رضوی (ع) در خطبه های عبادی – سیاسی نماز جمعه مشهد با بیان اینکه دو روایت درباره ولادت امام هادی (ع) وجود دارد، گفت: اولی. روایتی از ولادت امام هادی در سال 25 روایتی دیگر به ولادت این امام بزرگوار در امروز، دوم از ماه رجب اشاره دارد. اما از آنجایی که فردا روز شهادت امام هادی (ع) نیز هست، معمولاً همان روز، 25 ذی‌الحجه، عید آن حضرت است. انشاالله فردا در همین مکان نکاتی را در تحلیل شخصیت سیاسی امام هادی (ع) بیان خواهم کرد.

وی با اشاره به رحلت مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی طی چند روز گذشته گفت: برخی می گویند مرحوم خدا بحمدالله عمر طولانی داشت و از دست دادن عزیزی با عمر طولانی مایه تاسف نیست. اما باید توجه داشت که مرگ او از دست دادن سرمایه بود. مرحوم آیت الله العظمی صافی گنجینه ای عظیم و ارزشمند برای روحانیت، حوزه های علمیه و جهان تشیع بود. مردی که تا آخرین لحظات عمرش از قلم نیفتاده و در شئون مختلف زندگی اش نقش بسزایی داشته است، به گفته مقام معظم رهبری در بیانات خود، آیت الله صافی از دهه 20 در کانون بسیاری از مشکلات قرار دارد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی ادامه داد: پس از پیروزی انقلاب، در اولین شورای نگهبان که هیچ تجربه ای در قانون و اجرای قانون شرع نداشت، حضور آیت الله صافی نقش داشت و همه برای تحلیل فقهی بود. قوانین و بررسی قوانین چشمانشان به دهانشان دوخته شد. امیدواریم خداوند خسارت جان باختن مرحوم سعید را جبران کند.

علم الهدی با اشاره به چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: 43 سال زندگی در سایه یک نظام کم نیست. نسل ها آمدند و رفتند. درصد کمی از مردم از نسل اول انقلاب باقی مانده اند و اعضای اصلی جامعه ما نسل سوم و چهارم انقلاب هستند. یعنی کسانی که پیروزی انقلاب و امام و دوران حفاظت مقدس را ندیده اند و الان چهار سوال درباره آنها مطرح است.

وی افزود: یکی از این پرسش ها این است که چرا در ابتدا انقلاب کردیم. سوال دوم این است که چگونه انقلاب کردیم؟ ما کودتا کردیم؟ آیا رژیم ستمشاهی را با سلاح شکست دادیم؟ سوال سوم این است که دستاورد این انقلاب چیست؟ چگونه بودیم و چه شدیم؟ البته این سوال را خیلی ها به عنوان کافر به صلوات و توهین به نعمت خدا و خون شهدا مطرح می کنند و می گویند ما چه بودیم و چه شدیم، اما سوال واقعی این است که دستاورد انقلاب چه بوده است. سوال چهارم این است که آینده انقلاب به کجا خواهد رفت؟ امروز به دو سوال و هفته آینده به دو سوال دیگر پاسخ خواهم داد.

امام جمعه مشهد در پاسخ به علت انقلاب اسلامی گفت: باید ایران را بشناسیم. ایران سرزمینی پر از ثروت های خدادادی مانند خاک، آب، معادن، نفت و گاز است. کشوری با این همه ثروت در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود. ایران از نظر جغرافیایی در موقعیت استراتژیک جهانی برای قدرتمندانی قرار دارد که می خواهند بر جهان تسلط پیدا کنند. ایران به سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا متصل است و همچنین شمال آسیا را به اروپا و آفریقا متصل می کند.

علم الهدی ادامه داد: از روزی که استعمار در جنگ جهانی اول و دوم آغاز شد، تمام نیروهای استعماری متوجه کشور ما شدند. یک روز پرتغالی ها آمدند، یک روز یک تزار به روسیه آمد، یک روز انگلیسی ها یک روز فرانسوی ها آمدند، دست آمریکایی ها.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ دولت های قدرتمند کشور ما را تحقیر کرده اند، افزود: رضاخان و پسرش به عنوان ژاندارم مزدور به نمایندگی از انگلیس و آمریکا بر کشور مسلط شدند تا همه چیز را به آنها بدهند و از آمریکا و انگلیس محافظت کنند و فداکاری کنند. همه مردم و کشور رضاخان و پسرش مردم را تحقیر می کنند و وجودشان را می گیرند. ثروت کشور در دست اقلیتی بود که پول نفت این مردم را به کاخ خود در اروپا و آمریکا تبدیل کردند و اکنون در 40 سال گذشته بهترین زندگی را در کاخ های خود در همین کشورها دارند.

یکی از اعضای مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات و کاستی های زندگی مردم در دوران رژیم ستمشاهی گفت: روزی که ما انقلاب کردیم، رئیس سیا گفت این کشور را برای خودمان ساختیم و فکر نمی کرد به این زودی ها بشود. از آن خارج شو.»کردن.

علم الهدی با بیان اینکه سوال دوم این بود که چگونه انقلاب کردیم، گفت: قبلاً عده ای و جریاناتی می خواستند انقلاب کنند اما نتوانستند. جریان های سیاسی دست راستی مانند جبهه ملی می خواستند با کمک آمریکا دیکتاتوری شاه را متحول کنند و جریان های چپ می گفتند با کمک نیروهای مستکبر شرق و شوروی باید با شاه و امپریالیسم مبارزه کرد. این جریان ها هم نتوانستند انقلاب کنند اما ما به دو دلیل موفق شدیم انقلاب کنیم. اول اینکه مردم متدین ما شیعه بودند، شیعه فرهنگ عاشورایی دارد. دومین عاملی که انقلاب ما را پیروز شد، رهبری آن انقلاب بود. رهبری که مومنان را در این کشور با استفاده از ایمان و اعتقادات عاشورا آغاز کرد. مردم نیز علیه عاشورا قیام کردند و باعث سقوط رژیم ستمشاهی شدند.

وی افزود: کارتر رئیس جمهور آمریکا در روزهای اول پیروزی انقلاب به رئیس سیا تذکر داد و گفت اطلاعات شما درباره ایران ناقص است و نمی توانید انقلاب ایران را پیش بینی کنید تا بتوانیم جلوی آن را بگیریم. رئیس سیا پاسخ داد که اطلاعات ما کامل است. همه چیز را در ایران برنامه ریزی کرده بودیم. ما بین اقوام و مردم تفرقه ایجاد کرده بودیم، مردم را در موقعیتی قرار داده بودیم که نمی توانستند هیچ قدرتی کسب کنند و اجازه نداده بودیم که حاکمیت ما را زیر پا بگذارند. ما فقط یک چیز را پیش‌بینی نمی‌کردیم و آن پیرمردی 78 ساله بود که 13 سال پیش ایران را ترک کرد، نام و کتاب و حرف‌هایش قاچاق شد و همه حامیانش مظلوم شدند و در زندان ناپدید شدند. این مرد بلافاصله با قلم و کاغذ ائتلاف 35 میلیونی تشکیل داد و انفجاری گسترده در ایران به وجود آورد. این برای ما غیر قابل پیش بینی بود.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: برادران و خواهران جوانی که در آن روزها ندیده اید می دانند که انقلاب اینگونه به پیروزی رسیده و در همه ملت ها و دولت ها بی نظیر است. نعمت و امداد غیبی خداوند پشت این حرکت مذهبی مردم ایستاد و انقلاب را پیروز کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید