نظامی گنجینه اهل خرد شد/ گنجینه های ایرانی در جهان عظمت ایران اسلامی را نشان می دهد.


ساعت: 16:33
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814947

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه نفی وابستگی نظامی به ایران اسلامی و نفی گفتار فارسی خود بدتر از انکار روز است، گفت:

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان ما غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ظهر امروز در مراسم بزرگداشت حکیم نظامی گنجوی که در مجتمع فرهنگی هنری فدک اردبیل برگزار شد، اظهار داشت: اردبیل استانی است که به وحدت دین رسیده است. و سیاست نزدیک به 500 سال پیش و قلب انقلاب اسلامی امام راحل بود.

وی با بیان اینکه رمز پیروزی انقلاب این است که امام راحل (ره) فاصله سیاست و دین را پر می کند، گفت: امروز دشمنان انقلاب سعی دارند دین را از سیاست جدا کنند. مفهوم قدرتمند و تأثیرگذاری که پس از اعتقاد به اسلام و تشیع و تلاش برای ایجاد حکومتی مبتنی بر مذهب که ضامن حفظ ایران است، منجر به آغاز نهضت صفویه در اردبیل شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: در روزگاری که اقتدار افسارگسیخته همسایه غربی ما حد و مرزی برای گسترش قلمرو خود نمی شناخت، این امر محقق شد و امروز اهل علم، ادب، دین با غیور از حریم اسلام دفاع می کنند. و تشیع در اردبیل فرزندان همان اجداد هستند و برگزاری مراسم یادبود نظامی در این استان را باید در چنین منظری ارزیابی کرد.

وی با قدردانی از نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل به عنوان رهبر این کاروان که با تجلیل از نظامی گنجوی نگاه عمیق و درست خود را نشان داد، خاطرنشان کرد: نظامی یکی از پنج شاعر برتر تاریخ است. ادبیات فارسی و در ردیف مولانا، سعدی، حافظ و این فردوسی است.

حداد عادل گفت: نظامی گوهر گرانبها و درخشان گنجینه جواهر معنوی و فرهنگی ایران زمین و شاعری پرکار است که حدود 20 هزار بیت شیرین، دلنشین، شیوا، خوش مضمون و آهنگین را به یاد دارد.

وی با اشاره به جایگاه پنج گنج در ادبیات ایران و جهان در کنار مخزن اسرار اسکندرنامه، خسرو و شیرین، لیلی و مجنون و هفت پیکر، افزود: وی این شهرت را نیز با سربازی به دست آورد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یکی از ویژگی های خمسه نظامی این است که از قرن ششم تا امروز سکه و شمع در سراسر ایران و در میان فارسی زبانان مردم با ذوق و ادب و هنر را گرد هم آورده و جذاب است. و جذاب بود و دعوت از هنرمندان برای استفاده از بالاترین هنر خود در خوشنویسی و مونتاژ انگیزه بخش بود.

وی افزود: نظامی گنجوی نه تنها یکی از منابع ادبی ایران، بلکه یکی از منابع فرهنگی و هنری جهان است و کتاب های او زینت کتابخانه ها و موزه های جهان است.

حداد عادل با بیان اینکه این شاعر در ایران فراوان بوده است، گفت: تنها به تعداد کمی از آنها خردمند می گویند که انگشتان یک دست بیشتر نیست.

وی افزود: نظامی گنجوی فراتر از سخنان مسئولان و کمالات دیگری بود که او را شایسته لقب حکیم می کرد و در واقع شعر ابزاری برای بیان حکمت برای او بود؛ در حالی که در این میان، شعر و شاعری برای او ابزاری بود. همانطور که در شعر او ایمان به خدا و توحید را با زیباترین بیان می بینیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه نظامی گنجوی با وجود اینکه اهل سنت است اما به اهل بیت(ع) عشق و ارادت داشت، گفت: از 70 سال پیش تاکنون کتاب های فارسی زیادی منتشر شده است. ممنوعیت ها «به این دلیل است که این آثار پیچیدگی و قدمت ندارند و در عرصه ادبیات می درخشند.

وی گفت: نظامی در کنار دوستی با ایران و پارسی دوستی، برای تهذیب نفس و تربیت معنوی به زهد، تقوا، خلوت آراسته بود و امیرالمومنین (ع) را با وجود اینکه مورد توجه بود، دوست می داشت. درباریان زمان او».

حداد عادل با بیان اینکه نظامی خود را کشاورز فهیم پارسی‌زاد می‌دانست، گفت: حمسه نظامی با معیارهای هنری خود هنرمندی در سطح جهانی است و آثار دیگر او مشوق شاعران دیگر بوده است.

وی گفت: چنین گنجینه ای متعلق به مردم ایران و همه فارسی زبانان است اما گاهی حرفه های تعجب برانگیز و بحث برانگیزی شنیده می شود از جمله اینکه نظامی ایرانی نیست و شعر فارسی ندارد و حتی برخی سعی کرده اند اشعار فارسی او را پخش کنند. فونت در مزار او بسته شده، تخریب و حذف شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با بیان اینکه انکار نظامی بودن ایران اسلامی و نفی زبان فارسی آن بدتر از انکار نور روز است، گفت: اهل دانش و خرد می دانند که انکار حقایق اعتباری ندارد. هر کسی. “

رئیس سابق مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر امروز مقبره نظامی در داخل ایران وجود ندارد به این معنا نیست که متعلق به ایران اسلامی و زبان فارسی نبوده است، گفت: وجود آثار هنری و تاریخی ایرانی در موزه های نو. یورک، لندن، پاریس و مسکو این به معنای تعلق آنها به این کشورها نیست، بلکه نشان دهنده عظمت ایران اسلامی است.

حداد عادل افزود: حتی کسانی که می خواهند با انتصاب سرمایه های فرهنگی ایرانیان شایستگی کسب کنند، حرکتشان نشان از عظمت فرهنگ ایرانی دارد.

وی تاکید کرد: باید بپذیریم که نظامی را به درستی نمی شناسیم و شاید; هرکسی که به اسلام و ایران و فرهنگ ایران اسلامی علاقه دارد باید در حفظ این ذخایر فرهنگی و تاریخی تلاش کند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی یادآور شد: فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب با این ادبیات و شعر دلنشین همه جا را فراگرفت و روحیه مبارز و حماسی مردم را فرا گرفت. همین شاعران

وی با بیان اینکه شعر در تاریخ ایران به عنوان یک رسانه عمل کرده است، افزود: شعر خوانی و حفظ آن صرفا سلیقه ای و زبانی نبوده است، بلکه این دوری از زبان و ادبیات کهن نشانه دوری ما از فرهنگ ایرانی-اسلامی است. “

حداد عادل گفت: باید از این منابع برای مقابله با هجمه افسارگسیخته تهاجم فرهنگی که همه فرهنگ های واقعی را هدف قرار می دهد استفاده کنیم و اشعاری مانند ارتش باید در بین خانواده ها و محافل توزیع شود.

وی گفت: اما جای تاسف است که نظامی را به درستی نشناختیم و هیچ تلاشی برای حفاظت از این منابع فرهنگی و تاریخی صورت نگرفت.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اشعار جنگی را که در دهه های گذشته در داستان کوتاه سروده شده است، اعلام کرد و گفت: امروز با آمدن چنین فرهنگی در میان مردم و خوانش اشعار این شاعران بزرگ، .

دیدگاهتان را بنویسید