روزنامه جمهوری اسلامی: موافقان خروج از برجام یا نمی دانند که این کار خود به خود تمام مصوبات قبلی را فعال می کند یا می دانند و برایشان مهم نیست که چه تهدید بزرگی متوجه ملت است.

روزنامه جمهوری اسلامی: موافقان خروج از برجام یا نمی دانند که این کار خود به خود تمام مصوبات قبلی را فعال می کند یا می دانند و برایشان مهم نیست که چه تهدید بزرگی متوجه ملت است.

روز جدید جمهوری اسلامی می نویسد: هستند کسانی که همچنان با برجام و حتی مذاکرات دولت سیزدهم با برجام مخالف هستند و خروج از برجام را شعار خود قرار داده اند. این افراد یا نمی دانند خروج از برجام به طور خودکار تمام قطعنامه های قبلی علیه ایران را فعال می کند یا می دانند برایشان مهم نیست که کشور و ملت در معرض چنین تهدید بزرگی قرار گیرد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که این افراد با وجود اینکه خود در گذشته در مذاکرات هسته ای حضور داشته اند اما معتقدند ایران می تواند با تکیه بر حق وتوی چین و روسیه مانع از سرگیری قطعنامه ها علیه ایران شود!

جمهوری اسلامی می نویسد: یکی از ویژگی های حکومت داری این است که زمامداران با حقایقی آشنا هستند که قبل از روی کار آمدن و مسئولیت پذیری از آن آگاه نبودند و از آن اطلاعی نداشتند. این دانش می تواند به حاکمان کمک کند تا به طور واقع بینانه با مشکلات برخورد کنند و آنها را از دنیای آواز به دنیای تصمیم گیری منطقی سوق دهند.

آخرین اظهارات مذاکره کننده ارشد کشورمان برجامی درباره مذاکرات وین این است که در این مذاکرات شرایط برای توافق «برد-برد» مهیا است.

اصطلاح سودآور همان است که مسئولان دولت قبل از آن برای دفاع از برجام استفاده می کردند. به گفته او، او یک خائن بود.

یادآور می‌شویم، مذاکره‌کننده ارشد فعلی کشورمان، خود برجام را کاریکاتور می‌دانست و حامیانش برای برجام از عباراتی چون «مرده»، «جسد بی‌جان» و «چیزی سوخته» استفاده کردند و برخی در مجلس دهم. ، نماد برجام جلوی دوربین رسانه ملی روشن شد و البته تلویزیون صحنه برجام را در حیاط مجلس شورای اسلامی به نمایش گذاشت! ساخت سریال گاندو علیه کسانی که برجام را معرفی کردند نیز از بدعت های این جریان بود. حالا همین آقایان از اینکه شرایط توافق «برنده» در مذاکرات نهایی فراهم شده خرسندند و مفتخرند که این خبر را به اطلاع عموم برسانند.

یعنی وقتی به قدرت رسیدی به حقایقی پی می بری که قبلاً نمی دانستی یا با عینکی که دوست داشتی می دیدی و حالا که روزگار عینک دیگری را بر تو تحمیل کرده است باید آن را جور دیگری ببینی.

تعبیر دیگر از این حقیقت این است که برخی از حاکمان معتقدند هر کاری که انجام می دهند نیکو و درست است و دیگران هر چه می کنند باطل و خیانت است. شاید یکی از آثار شر این باشد که صاحبان آن خود و اندیشه و گفتار و تصمیم و رفتار و کردارشان را زیبا بدانند و با آن مخالفت نکنند.

تاریخچه مذاکرات نیز به همین سرنوشت دچار شد. کسانی که می گفتند مذاکره با ترورهای شهید قاسم سلیمانی خیانت به کشور، ملت و انقلاب است، اکنون نه تنها با همین قاتلان مذاکره می کنند، بلکه داوطلبانه مستقیماً با آنها مذاکره می کنند و حتی حاضرند اسرا را آزاد کنند تا مانع شوند. موانع موافقت کنید و تحریم ها را لغو کنید تا در اسرع وقت برداشته شود.

فکر نکنید که ما از این به عنوان ایرادات و اشکال دولت فعلی صحبت می کنیم. اصلا. هدف ما این است که بگوییم درک واقعیات یکی از پیامدهای به قدرت رسیدن مردم است. هدف دیگر ما این است که خداوند متعال را شکر کنیم که دولت ما به این نتیجه رسیده است که برجام به عنوان یک تصمیم جمعی نظام در زمان خودش و با توجه به شرایط زمانه، دستاورد قابل قبولی بوده و کسانی که با دونالد ترامپ کار کردند تعطیل شدند. آنها ضربه بزرگی به منافع ملی وارد کرده اند.

از این مجموعه نکات باید نتیجه مهمتری گرفت که هوشیاری در برابر وسوسه کسانی است که همچنان مخالف برجام و حتی مذاکرات برجام دولت سیزدهم هستند و خروج از برجام را شعار خود قرار داده اند. این افراد یا نمی دانند خروج از برجام به طور خودکار تمام قطعنامه های قبلی علیه ایران را فعال می کند یا می دانند برایشان مهم نیست که کشور و ملت در معرض چنین تهدید بزرگی قرار گیرد. نکته ای که باید در نظر داشت این است که این افراد با وجود اینکه خود در گذشته در مذاکرات هسته ای حضور داشته اند اما معتقدند ایران می تواند با تکیه بر حق وتوی چین و روسیه مانع از سرگیری قطعنامه ها علیه ایران شود!

اما در این صورت هیچ دولتی حق وتو ندارد و هیچکس نمی تواند مانع فعال شدن قطعنامه ها علیه ایران شود. این همه خوش‌بینی نسبت به چین و روسیه که با تحریم‌های ما جیب‌های گسترده‌شان را برملا کرده است، یکی از شگفتی‌های زمانه ماست.

مسئولان باید مراقب زبان و قلم وسوسه‌انگیز باشند که مانع معامله احیای برجام می‌شوند. با این وسوسه ها اگر این افراد موفق شوند به خواسته های خود برسند از لغو تحریم ها جلوگیری می کنند و کشور را در گردابی عمیق فرو می برند. دولت سیزدهم راه درستی را برای رفع تحریم ها انتخاب کرده و باید از این وسوسه های خطرناک چشم پوشی کند.

دیدگاهتان را بنویسید