طنز تند روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی/ همه موفقیت برجام برای دولت سیزدهم!

طنز تند روزنامه جمهوری اسلامی به رئیسی/ همه موفقیت برجام برای دولت سیزدهم!

روز جدید جمهوری اسلامی: یکی از نکات مهمی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد این است که مذاکره مناسب ترین راه حل اختلاف و رسیدن به اهداف مورد نظر است.

روند نزولی قیمت سکه و ارز در روزهای اخیر و احساس نشاط معنوی ایجاد شده در افکار عمومی کشورمان پس از انتشار اخبار مثبتی از توافق برجام که منجر به لغو تحریم ها می شود، بارزترین نشانه برای رهبران جمهوری اسلامی که نشان می دهد مذاکرات برجام باید به تعویق بیفتد. توصیه نمی شود.

آنچه این روزها در افکار عمومی جامعه ای که در آن زندگی می کنیم مشاهده می شود و جست و جوهای بی سابقه ای که مردم لحظه به لحظه برای اخبار مربوط به نتیجه مذاکرات برجام و لغو تحریم ها انجام می دهند، نکات برجسته و شایسته ای را برای مسئولان یادآوری می کند. توجه به آنها برای حکومت دموکراتیک ضروری است. بزرگترین سرمایه هر نظام حکومتی حمایت مردمی آن است. این حمایت زمانی وجود خواهد داشت که حاکمان به افکار و خواسته های برحق مردم توجه داشته باشند و از پذیرش آن ابایی نداشته باشند. حکمرانی خوب این نیست که خواسته های دولتمردان را انجام دهیم و انتظار اطاعت و تایید مردم را داشته باشیم. آنها وکلای مردم هستند و هیچ وکیلی حق ندارد برخلاف نظر موکلش عمل کند.

از جمله نکات مهمی که باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد این است که مذاکره مناسب ترین راه حل اختلاف و دستیابی به اهداف مورد نظر است. صرف نظر از ایرادات پذیرفته شده و ضعف هایی که عده ای به تیم مذاکره کننده فکر می کنند، این واقعیت اکنون برای همه به وضوح و روشنی ثابت شده است که دولت سیزدهم نیز توسل به مذاکره را مناسب ترین راه نجات برجام و برجام می داند. به این ترتیب نتایج خوبی به دست آورده است.

– موثر بودن تحریم ها در شرایط بحران اقتصادی کشور نکته مهم دیگری است که هیچ کارمند سیستم مدیریتی کشور سعی در انکار آن ندارد. اگرچه ممکن است برخی از آنها به دلایل واضح آشکارا به این واقعیت اشاره نکنند، اما می دانیم که آنها نیز در مناسبت های مناسب به آن اذعان کرده اند.

– در این توافق تعهدات متعددی از سوی طرف آمریکایی صورت گرفته است که تیم مذاکره کننده آن را از نقاط این دور مذاکرات می داند. خب هیچ منعی برای تیم مذاکره کننده فعلی وجود ندارد که تعهدات طرف مقابل را برای امتیازات دریافتی در نظر بگیرد و آنها را از نقاط قوت دولت سیزدهم بداند به شرطی که با تعویق های جدید آنها را از دست ندهد. البته خود آقایان هم می دانند که هیچ یک از تعهدات طرف آمریکایی ضمانت اجرا ندارد، اما باز هم کسی مخالف ورود آنها در پروتکل این هیئت و در پروتکل دولت سیزدهم نیست، به امید اینکه برجام محقق شود. تمام شود و امروز و فردا دیگر گرفتار نمی شود.

– طرف ایرانی نیز تعهداتی را به عهده گرفت که یک امر طبیعی در روند مذاکرات برای تامین منافع بالاتر است. این هم به شرطی که بهانه ای در دست افراد داخل برای به تاخیر انداختن اعلام نهایی توافق نشود، قابل قبول است. مردم ایران از این تاخیرها بسیار متضرر شده اند و نباید بیش از این رنج بکشند.

در توافق اردیبهشت 1400 تیم مذاکره‌کننده سابق، خروج سپاه از فهرست تحریم‌ها جزء آن توافق بود و اکنون این موضوع تا نهایی شدن برجام به تعویق افتاده است. این یکی از معایب تاخیر در تصویب توافق است. در بخش اقتصادی، زیان های ناشی از تاخیر در تصویب توافقنامه به حدی است که زندگی عموم مردم را تحت تاثیر قرار داده و مردم را مشتاقانه منتظر شنیدن تصویب این توافق کرده است.

– یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن توجه داشت این است که دولت و مجلس با یک جلسه غیرعلنی کوتاه به راحتی توانستند به تفاهم برسند که خبر آن علنی شد و مقرر شد دولت سیزدهم تفاهم نامه ای را تصویب کند. بدون نیاز به تصویب مجلس یازدهم. یعنی تقارن دولت سیزدهم و مجلس یازدهم «تقارن سعدین» است، برخلاف تقارن دولت دوازدهم با مجلس دهم که مصوبه آن در تصویب برنامه جامع اقدام مشترک این مردم را آنقدر تلخ کرده بود. آنها با یک لیوان قهوه تغذیه شدند. چشم حسود کور است. شما توافق را بپذیرید و شر تحریم را بر سر این مردم مظلوم کم کنید، ما این «تقارن سعدی» را به شما تبریک می گوییم.

دیدگاهتان را بنویسید