شمارش موفقیت های دولت اصلی در روزنامه دولت: تشکیل جلسات شورای عالی فضایی، توافقنامه 25 ساله با چین، تزریق واکسن، لغو سند تحقیرآمیز 2030.

شمارش موفقیت های دولت اصلی در روزنامه دولت: تشکیل جلسات شورای عالی فضایی، توافقنامه 25 ساله با چین، تزریق واکسن، لغو سند تحقیرآمیز 2030.

روهر نه روزنامه ایران در یادداشتی به ارائه 13 ماهه دولت سیزدهم پرداخته است.

این روزنامه نوشت:
مبارزه با اشرافیت و بی عدالتی یکی از مهمترین اقدامات و رویه های دولت سیزدهم است. مردم همیشه به اشرافیت در بوروکرات ها به عنوان بدترین و زشت ترین رفتار نگاه می کنند. سیدابراهیم رئیسی از همان ابتدا با چندین اقدام چشمگیر حرکت خوبی را در مبارزه با اشراف آغاز کرد. اولین اقدام پلمب ساختمان مجلل ریاست جمهوری در منطقه جماران بود. دومین اقدام آقای رئیسی انتقال جلسات دولت از کاخ سعدآباد به خیابان پاستور در مرکز شهر بود. لغو تصرف سواحل یکی دیگر از اقدامات دولت در راستای عدالت بود که طی 20 روز سواحل کشور در انحصار افراد و نهادها قرار گرفت تا همه مردم از آن بهره مند شوند.

حضور مردم از دیگر رویکردها و اقدامات مثبت این دولت است. در دولت قبل حضور رئیس جمهور در بین مردم به حداقل رسیده بود و نباید فراموش کرد که رئیس جمهور قبلی وقتی برای بازدید از کارخانه روز کارگر رفت، از میان کارگران رفت و دست تکان داد و در موردی دیگر گفت که وجود ندارد. از مشکلات مردم می نویسند و من «روزانه»، «داخل ماشین» با دیدن «چهره همه مردم» با خودم «مصاحبه» می کنم! اما رئیس دولت سیزدهم در همین مدت کوتاه (شش ماه) 17 سفر استانی انجام داد و در همه موارد در بین مردم حضور داشت و مشکلات آنها را شنید و پیگیری کرد.

حامیان FATF در دولت قبل بارها به کمبود واکسن به دلیل تحریم ها و عدم توافق با FATF اشاره می کردند، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم، آقای رئیسی شخصاً با روسای جمهور کشورهای ذیربط برای تهیه واکسن مذاکره کرد و در نهایت کمک کرد. بیش از 100 میلیون دوز واکسن کشور را از یک فاجعه انسانی نجات دهد.

یکی از بهترین اقدامات دولت سیزدهم لغو سند رسوایی و ننگین 2030 توسط آقای رئیسی بود. سندی که دولت قبل اصرار داشت اجرا شود و برخی از مسئولان دولت قبل آنقدر به این سند علاقه داشتند که به صراحت گفتند هر کاری بکنم از 2030 بیشتر نمی شود.

بازگرداندن رده های بالای نظام که یا بسته بودند یا کارساز نبودند از دیگر اقدامات دولت سیزدهم است. سال ها بعد شورای عالی فضایی تشکیل شد. با حضور رئیس جمهور شورای عالی اشتغال که سال ها بود تشکیل نشده بود فعال شد. شورای عالی آموزش و پرورش در حال احیا است اما اصلا تشکیل نشده است. شورای عالی انقلاب فرهنگی که بسیاری از مصوبات آن توسط رئیس جمهور قبلی ابلاغ نشده بود، فعالتر شد و سال ها بعد شورای عالی جوانان تشکیل جلسه داد.

در عرصه بین المللی، عضویت ایران در سازمان شانگهای، اجرای توافقنامه 25 ساله با چین (تأثیر آن به زودی در اقتصاد کشور بویژه در شرایط تحریم محسوس خواهد بود)، تهیه یک همکاری 20 ساله. توافق با روسیه، همکاری گسترده با همه همسایگان، برخی مطالبات ایران از دیگر کشورها، حضور متفاوت و مقتدرانه در مذاکرات برجام و… همه اینها نشان دهنده سیاست متعادل و منفعلانه دولت جدید در عرصه بین المللی است.

دیدگاهتان را بنویسید