جلسه شورای عالی فضایی در پایان هفته آینده برگزار می شود/ «عرصه فناوری فضایی» 12 سال در فراموشی

ساعت: 11:04
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1785955

جلسه شورای عالی فضایی پس از بیش از یک دهه تاخیر هفته آینده به ریاست رئیس جمهور برگزار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ پس از انتخاب سه عضو خبره کامل شورای عالی فضایی توسط وزیر ارتباطات و ارائه پیشنهاد عیسی زارع پور به رئیس جمهور، شنیده ها حاکی از آن است که جلسه شورای عالی فضایی در پایان روز آینده برگزار خواهد شد. هفته

پیش از این مهر در گزارشی با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات شورای عالی فضایی به عنوان عالی ترین نهاد سیاسی در حوزه فناوری فضایی، از درخواست عیسی زارع پور از رئیس جمهور برای تشکیل جلسه این شورا در دولت سیزدهم خبر داده بود.

درخواست تشکیل این شورا از سوی وزیر ارتباطات به ابراهیم رئیسی ارسال شد و سازمان فضایی ایران پیش از این تاکید کرده بود که مقدمات لازم برای برگزاری این نشست فراهم شده است.

بیش از یک دهه است که به دلیل عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضایی که بالاترین نهاد سیاسی در این زمینه است، سیاست مشخص و برنامه راهبردی مشخصی در حوزه فناوری فضایی تدوین و اجرا نشده است. آنها حتی هیچ پیشرفتی در تثبیت جایگاه ایران در فناوری فضایی نداشته اند.

تعیین تکلیف برگزاری جلسات شورا

بر اساس مصوبه هیأت وزیران، شورای عالی فضایی باید حداقل سالی دو بار به ریاست رئیس جمهور به منظور اتخاذ سیاست در زمینه استفاده از فناوری فضایی و ایجاد هماهنگی های لازم بین تمامی دستگاه های ذیربط، بر عهده رئیس جمهور باشد.

اما با گذشت بیش از 16 سال از تشکیل شورای عالی فضایی، جلسات آن چنان که باید و شاید به صورت جدی و مهم مورد رصد قرار نگرفته است و به همین دلیل، اگرچه در این سال ها حداقل 32 بار مجبور به تشکیل جلسه بوده است، تنها 3 بار … شواهد نشان می دهد که دولت های دهم، یازدهم و دوازدهم این شورا را جدی نگرفته و به تعهدات قانونی خود برای تشکیل جلسات این شورای عالی عمل نکرده اند.

بر اساس مواد اساسنامه این شورا، سیاست‌گذاری برای استفاده از فناوری فضایی در مصارف امنیتی و صلح‌آمیز فضای ماورای جو، سیاست‌گذاری، پرتاب و استفاده از ماهواره‌های تحقیقاتی ملی در چارچوب سیاست‌های مشترک این سامانه در مطابق با قوانین و مقررات کشور، هماهنگی بین کلیه دستگاه های ذیربط، ارائه پیشنهادات و تدوین برنامه های بلند مدت و میان مدت مرتبط با مسائل فضایی، ارگان ها و سازمان های دولتی و غیردولتی جهت تشریفات قانونی، تصویب بلندمدت و برنامه‌های میان‌مدت در بخش فضای کشور، هدایت و حمایت از بخش خصوصی و فعالیت‌های تعاونی استفاده بهینه از فضا و پیشنهاد سیاست همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در مسائل فضایی و نیز تعیین مواضع دولت جمهوری اسلامی ایران ایران در مجامع بین المللی از جمله وظایف است دلایل تشکیل شورای عالی فضایی که در سال های اخیر شاهد اجرا و انجام این وظایف نبوده ایم.

ریاست شورای عالی فضایی بر عهده رئیس جمهور است و وزرای ارتباطات، امور خارجه، صلح، راه و شهرسازی، علوم و دفاع از اعضای اصلی شورا هستند. در این ترکیب، رئیس سازمان فضایی ایران، دبیر شورای عالی فضایی است و 3 کارشناس و دانشمند فضایی نیز از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و به پیشنهاد رئیس سازمان فضایی به عنوان کامل منصوب می شوند. اعضای شورا خواهند بود.

ترکیب شورای عالی فضایی

ریاست شورای عالی فضایی بر عهده رئیس جمهور است و وزرای ارتباطات، امور خارجه، صلح، راه و شهرسازی، علوم و دفاع از اعضای اصلی شورا هستند. در این ترکیب، رئیس سازمان فضایی ایران دبیر شورای عالی فضایی است و 3 کارشناس و دانشمند حوزه فضا نیز به پیشنهاد وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سازمان فضایی عضویت دارند. رئیس سازمان فضایی

با گذشت نزدیک به 12 سال از تشکیل نشدن این شورا در دولت های گذشته، اکنون شنیده ها حاکی از آن است که اولین جلسه شورای عالی فضایی در دولت سیزدهم به ریاست ابراهیم رئیسی قرار است تا پایان هفته آینده در نهاد ریاست جمهوری برگزار شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید