دهکده فناوری فارس تا سال آینده راه اندازی می شود/ از ایده تا ثروت، طرح فناوری دانشگاه شیراز برای ایجاد اشتغال


ساعت: 10:22
تاریخ ارسال: 1401/10/05
کد خبر: 1919923

مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز:

با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری مبنی بر دانش بنیان، تولید و اشتغال زایی، اهمیت این بخش صد برابر شده است، در این راستا و برای جلوگیری از خروج نخبگان، باید ایده های خلاق و دانشجویان و افراد صاحب ایده حفظ شود. .قرارداد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شیرازه، شرکت های دانش بنیان شرکت هایی هستند که مبتنی بر دانش و فناوری اطلاعات هستند و موتور رشد و توسعه هر کشور مترقی هستند و باعث شکوفایی و شکوفایی دانش آن کشور می شوند.

در ایران نیز قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان، تجاری سازی اختراعات و توسعه نوآوری ها در آبان ماه 1388 با سیزده ماده و شش تبصره در مورد رشد و توسعه اقتصاد کشور و 25 روز به تصویب شورای اسلامی رسید. پس از آن به تصویب شورای نگهبان رسید.

اکنون پس از گذشت 11 سال از تصویب این قانون، با توجه به اهمیت این شرکت ها، رهبر معظم انقلاب 1401 آنها را با عنوان مولد، دانش بنیان و اشتغال زا نام گذاری کردند تا حمایت های لازم را برای شکوفایی انجام دهند. از این شرکت ها که حاصل توان و تفکر خلاق عده ای است، از جوانان مبتکر است که این آب و خاک مهیا می شود و می تواند زمینه ساز استقلال و خودباوری در کشور بیش از پیش شود.

در همین راستا این رسانه به سراغ سجاد تکوایی، مدیر نوآوری، فناوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز رفت تا از اقدامات و عملکرد این دانشگاه در 8 ماهه و چالش های اصلی پیش روی دانش بنیان ها جویا شود.


شیراز: درباره مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز توضیح مختصری بدهید.

تقوا:

مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز یک اکوسیستم داخلی را تشکیل می‌دهد و از مرحله تولید و پرورش ایده‌های خلاقانه تا تجاری‌سازی و ورود به بازار، برنامه‌ریزی محتوا بر اساس روش‌های نوین و همچنین الزامات بومی انجام می‌شود و این ساختار در قالب تعریف می‌شود. سی فعالیت با بازیگران خارجی ملی و منطقه ای.

اعضای اصلی مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه شیراز عبارتند از: مراکز تخصصی نوآوری، دو شتاب دهنده فعالیت، واحد تجاری سازی و صادرات فناوری، دفتر مالکیت فکری، واحد خدمات فناوری، تحقیق و توسعه، شبکه داوران خبره، دفتر ارتباط علم و فناوری و رویدادها. و واحد ارتباطات

دپارتمان رویدادها و ارتباطات سمینارها و رویدادهای مختلفی را برای توسعه آموزش عملی کسب و کار سازماندهی می کند. درایا واحد، رویداد به معنای ترویج، آموزش و فرهنگ سازی با اولویت است. با شکل گیری و عملکرد صحیح این بخش از جامعه، مخاطبان بهتر با این روند و تغییرات سازگار می شوند و اکوسیستم را پربارتر می کنند.در 9 ماهه اول SEGA 1401 در مجموع 60 رویداد، 10000 نفر (10000 نفر) ، ساعت های آموزشی)

انجام شده است


پذیرایی تخصصی از افراد صاحب ایده در مرکز نوآوری دانشگاه شیراز


شیرازه: مخاطبین مرکز نوآوری چه کسانی هستند و چند مرکز در این دانشگاه وجود دارد؟

تقوا:

مخاطبین ما دانشجویان، فارغ التحصیلان و معلمانی هستند که می خواهند از سرریز دانش خود کسب و کاری ایجاد کنند و این به شکل فناوری در زمینه های مختلف است.

این فناوری به دنبال تحقیقات بازار است و در واقع تحت عنوان خدمات و محصول به فروش می رسد و به “ایده تا ثروت” معروف است که چرخه ای است و در چند سال اخیر در قلب دانشگاه شیراز در قالب اکوسیستم و اکوسیستم توسعه یافته است. و البته 7 یا 8 سال سابقه دارد.

کسانی که ایده دارند و می توانند آن را به محصول تبدیل کنند و کسب و کار خود را در مرکز تخصصی نوآوری راه اندازی کنند را می پذیریم.

در حال حاضر این دانشگاه دارای 3 مرکز تخصصی نوآوری مستقر در سه دانشکده دانشگاه شیراز است که نوآوری علوم مهندسی، علوم انسانی و دانشکده علم و صنعت می باشد.


اختصاص 50 میلیون تومان تسهیلات به صاحبان ایده


شیرازه: حمایت این مرکز از دانشجویان چیست؟

تقوا:

50 میلیون تومان تسهیلات به صاحبان ایده تعلق می گیرد که ایده را به نمونه محصول تبدیل می کنند و پس از ساخت وارد مرحله فروش می شویم.

در ازای فعالیت هایی که انجام می دهند، اشتغال ایجاد می شود. همچنین دعوت نامه های این دانشگاه برای جذب ایده پردازان فصلی است و ما پانزدهم هر ماه از فصل فراخوان می دهیم و در حال حاضر 28 تیم در دعوت ما شرکت کرده اند که اکثر تیم ها هستند. این دانشگاه در مرحله اولیه هستند. رد و ایجاد شرکت هایی می شود که پس از آن نوبت به جذب سرمایه می رسد و در حال حاضر پتانسیل هایی در کشور تحت عنوان سرمایه گذاری خطرپذیر داریم که سرمایه گذاری می کنند و در حال حاضر دو تیم در حال عقد قرارداد با سرمایه گذار هستند.

یکی از چالش های اصلی جامعه دانشگاهی، ناامیدی دانشجویان از ادامه تحصیل است


شیراز: این مرکز برای ایجاد امید چه اقداماتی انجام داده است؟

تقوا:

یکی از چالش های اصلی جامعه دانشگاهی ما عدم امید به ادامه تحصیل دانشجویان است و هدف اصلی ما در دانشگاه این است که دانشجویانی که تحصیل می کنند و تحصیلات خود را تکمیل می کنند جذب فعالیت هایی در کشور ما شوند که دانشگاه از طریق آن تاسیس شده است. بافت تربیت مدرس و ما باید این کار را انجام دهیم. باور کنیم دانشگاه جای تبلیغ معلم نیست. این طرز فکر در بین دانشجویان ما وجود دارد که من باید در این دانشگاه درس بخوانم تا در جایی استخدام شوم و این طرز فکر در تضاد با کارآفرینی است استخدام یا راه اندازی یک کسب و کار.

ما توقع نداریم همه کسانی که وارد دانشگاه می شوند کارآفرین تجاری شوند، اما می توانند شغل آفرین باشند و ما به فارغ التحصیلان خود پول می دهیم که وارد این فضا شوند و ادبیات بازرگانی بخوانند.

اکثر استارت آپ های موفق ما از دکترای ما هستند زیرا می خواهند از دانش خود ثروت ایجاد کنند.


شیراز: مرکز نوآوری دانشگاه شیراز تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

تقوا:

تاکنون بیش از 90 هزار ساعت دوره اجرایی شامل مقاطع کارشناسی برگزار کرده‌ایم و در دوران کرونا نیز این کار را ادامه داده‌ایم تا فرهنگ و فرهنگ امید در دانشجویان و سایر سازمان‌ها ایجاد شود.


برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان موفق و با انگیزه


شیرازه: چه کسانی می توانند در مرکز نوآوری کار کنند و شرایط پذیرش چیست؟

تقوا:

تمامی دانشجویان می توانند در این مرکز ثبت نام و مشغول به کار شوند و از سایر دانشگاه ها نیز دانشجو می پذیریم. کسانی که می توانند موفق شوند را می پذیریم و بعد از یک دوره دو ماهه آنها را از بین می بریم، زیرا کسانی که در دوره ها شرکت نکرده اند و انگیزه و پشتکار ندارند، آنها را رها می کنیم و در دوره های جدید شرکت نمی کنیم. به همین دلیل افراد را طرد می کنیم و گاهی اوقات ایده های جالبی ندارند، اما روی افراد سرمایه گذاری می کنیم و افراد با انگیزه را به کارآفرینان نمونه تبدیل می کنیم.


شیراز: متقاضیان چگونه می توانند ثبت نام کنند؟

تقوا:

کسانی که مایل به شرکت هستند می توانند وارد سایت دانشگاه شیراز شده و ایده های خود را به بخش هاب و نوآوری ارسال کنند.


شیراز: دهکده فناوری تا کجا پیش رفته و چه زمانی شاهد افتتاح آن خواهیم بود؟

تقوا:

دانشگاه کشاورزی و دامپزشکی پتانسیل بسیار بالایی دارد و همچنین قابل ذکر است که در صدد ایجاد دهکده فناوری هستیم و مکان آن دیده شده و مذاکراتی با سازمان برنامه ریزی استان و با همکاری فناوری استانداری انجام شده است. و تانک فکر دانش، طرحی از حدود سال 2000. ماه هاست که ذکر شده و به سازمان برنامه ریزی ارجاع شده است و امیدواریم در اوایل سال آینده شاهد افتتاح آن باشیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید