تأمین مالی پروژه‌های دانش‌بنیان با ایجاد صندوق علم، پژوهش و فناوری برای تبدیل ایده‌ها به محصول امکان‌پذیر می‌شود.


زمان: 00:00
تاریخ ارسال: 06/03/1401
کد خبر: 1892298

معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اهمیت ویژه نظام تامین مالی پروژه های دانش بنیان، گفت: خوشبختانه رئیس جمهور راه اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را تصویب کرده است که این امکان را فراهم می کند. اعتبار رایگان برای تبدیل ایده ها به محصولات.» از نظر فناوری، این با تجاری سازی اقتصادی اکتشافات علمی سازگار است.

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص شعار سال و تاکید مقام معظم رهبری در راستای تامین منابع مالی پروژه های مبتنی بر دانش و تجاری سازی ایده های نوآورانه گفت: امسال علاوه بر نگاه علمی به فعالیت های دانشگاهی و مراکز علمی و فناوری تاکید ویژه و ارتباط با مسائل اقتصادی است.


ایران رتبه پانزدهم تولید علمی جهان را دارد

وی ادامه داد: جوانان ما به ویژه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری بیشترین نقش را در تولید علم در کشور دارند و جایگاه تولید ما از سال 1996 با تولید 851 مقاله علمی در رتبه 54 تولید علمی جهان در سال 2021 است. با 78 هزار مقاله علمی بر پله پانزدهم تولید علمی جهانی ایستادیم و ما در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با همکاری سایر فعالان عرصه علم و فناوری موظفیم این خروجی علمی را تجاری سازی کنیم. .

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سال گذشته رتبه 16 جهان را به خود اختصاص دادیم، بنابراین علاوه بر همه محدودیت ها، 6000 مقاله بین المللی از گروه جوانان به مقالات ما اضافه شد تا جایی که امروز در بین کشورهای اسلامی و کشورهای جهان قرار دارد. منطقه ما در رتبه اول تولید علم هستیم.

دکتر صالحی گفت: با وجود اینکه یک درصد جمعیت جهان را داریم، اما دو درصد از تولیدات علمی دنیا را داشتیم و اینها فقط مقالات بین المللی ما هستند که باید مقالات علمی فارسی داخلی بسیاری را به آنها اضافه کرد، اما این مهم در این راستا است. با تامین مالی پروژه های دانش بنیان برای ایجاد این ایده ها قدم برداریم تا ثمره این اقدامات اقتصادی روی سفره های مردم دیده شود.

بیشتر بخوانید:
حمایت از شرکت های دانش بنیان موثرترین مولفه تحقق اقتصاد مقاومتی است


بین رشد فناوری های نوآورانه و اقتصاد رابطه مستقیم وجود دارد



وی با اشاره به پیشی گرفتن دستاوردهای علمی و بازده علمی چین در این کشور از آمریکا، گفت: بنابراین رابطه مستقیمی بین رشد فناوری های نوآورانه و اقتصاد وجود دارد و باید این روند با مسیر خوبی در کشور اعمال شود. آری ایده جوانان را به محصول تبدیل کنید و به بازار بیاورید.

وی در خصوص پژوهشکده ها و مراکز تحقیقاتی علم و فناوری و انجمن های علمی ایران گفت: در حال حاضر 559 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی، 107 مرکز علمی و 419 انجمن علمی در رشته های مختلف علوم انسانی، علوم پایه، فنی مهندسی، کشاورزی، هنر و معماری در کشور ما داریم.

وی با اشاره به اینکه تعریف جهانی واژه نوآوری تبدیل یک ایده به محصول قابل استفاده است، خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سعی شده است با ایجاد 300 مرکز رشد، مرکز نوآوری، ارتباط بین محصولات علمی و بازار را به یک پیوند مستمر تبدیل کنیم. ، پارک های علم و فناوری.


ایده های نوآورانه در 223 مرکز هدف گذاری و تجاری سازی شده است



این معاون سابق نوآوری و تجاری سازی گفت: امروزه این امکان وجود دارد که نوآوران جوان در 223 مرکز کشور هدایت و حمایت شوند تا ایده آنها در قالب یک شرکت به محصول تبدیل شود و این محصول می تواند در تمامی پارک های علمی و فناوری استان یافت می شود که اکنون 66 هزار نفر در این مراکز مشغول به کار هستند و باید دیده و مشغول به کار شوند.

وی با اشاره به وجود 7 هزار شرکت دانش بنیان گفت: از این تعداد 1700 شرکت هم اکنون در این پارک های علم و فناوری مستقر هستند و این اقدامات در سال های اخیر منجر به رتبه کشورمان در شاخص جهانی نوآوری 2014 شده است که این رقم 120 بود. و اکنون به رتبه 60 جهان تبدیل شده است.


کمک هزینه ای برای تبدیل ایده ها به محصول با راه اندازی صندوق علم، تحقیقات و فناوری



صالحی از نظر اهمیت سیستم تامین مالی وی بیان کرد: یک ایده هر چقدر هم که تجاری باشد، اگر حمایت مالی نشود، واقعاً هیچ اتفاقی نمی افتد و خوشبختانه در سال های اخیر اقداماتی برای راه اندازی صندوق های پژوهشی و فناوری انجام شده است و امروز این سرمایه ها در تمام 31 استان کشور موجود است. کشور است و وظیفه این صندوق ها حمایت مالی در قالب وام و سرمایه گذاری خطرپذیر در واحدهای فناورانه است.

وی تصریح کرد: در کنار این اقدام، صندوقی به نام نوآوری و شکوفایی وجود دارد که به طور ویژه وظیفه دارد از شرکت های دانش بنیان برای برنامه ریزی دقیق در راستای برنامه ریزی دقیق حمایت کند. تامین مالی پروژه های دانش بنیان تمام شده است

دکتر صالحی گفت: خبر خوب این روزها این است که رئیس جمهور در این هفته راه اندازی صندوق علوم، تحقیقات و فناوری را نیز تصویب کرد که حلقه مفقوده را اعتبار رایگان برای تبدیل ایده به محصول می کند، چرا که گاهی اوقات قرار بود سرمایه گذاری آزاد انجام شود. به این دلیل است که وام نمی تواند نیاز تبدیل یک ایده به محصول تجاری را برآورده کند.

وی گفت: صندوق علم و فناوری که نام بین المللی آن گراند است صندوقی است که این اعتبار را دارد تامین مالی پروژه های دانش بنیان یا برای این ایده ها کمک هزینه پژوهشی در نظر بگیرید تا یک ایده تبدیل به محصول شود و به امید خدا با تصویب شورای دولت و فعال شدن این صندوق، گره کاری برای مبتکران باز شود.

دیدگاهتان را بنویسید