عدم تشکیل جلسات منظم شورای عالی کار/ ۱۲ میلیون تومان تفاوت درآمد و هزینه خانوار کارگری


ساعت: 16:02
تاریخ انتشار: 08/12/1401
کد خبر: 1905266

نماینده کارگران در شورای عالی کار با اشاره به عدم تشکیل جلسات شورای عالی کار بر لزوم ترمیم دستمزد کارگران بر اساس برآورد جدید جدول معیشتی خانوارهای کارگری و مابه التفاوت 12 نفر تاکید کرد. میلیون تومان دخل و خرج.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بیش از 43 میلیون نفر از جمعیت کشور را کارگران و خانواده هایشان تشکیل می دهند، در حالی که در آخرین جمع بندی شورای عالی کار سبد معیشتی این گروه به 18 میلیون و 290 هزار تومان رسیده است; یعنی سبد معیشتی در نظر گرفته شده در مذاکرات دستمزد 1401 که در اسفند ماه سال گذشته محاسبه شده بود، دو برابر شده و هیچ اقدامی برای معکوس شدن این روند انجام نشده است.


عدم برگزاری منظم جلسات شورای عالی کار

آیت اسدی، نماینده کارگران شورای عالی کار برای آن موضوع به روشی عاقلانه; وی گفت: در زمان ریاست وزیر کار این وزارتخانه، جلسات شورای عالی کار هر ماه به صورت مستمر برگزار می شد و اعضا به تناسب درآمد نیروی کار، هزینه ها را رصد می کردند و نتایج این تحلیل ها توسط سه نفر ارائه می شد. احزاب حاضر در شورای کار بررسی شد که متأسفانه در چند ماه گذشته در غیاب وزیر، جلسات شورای عالی کار به طور منظم برگزار نمی شود.

بیشتر بخوانید:
برگزاری جلسه شورای عالی کار/ با دستمزد فعلی کارگران فقط زنده می مانند

وی ادامه داد: پس از این وقفه، جدول هزینه های زندگی خانوار هر ساله توسط آقای توفیقی بررسی می شود. اعضای شورای عالی کار را آماده کردند و هزینه ها را از منابع جاری کم کردند و سبد معیشت را محاسبه کردند، بنابراین با توجه به اینکه در ماه های پایانی سال هستیم، انگیزه ای است که دولت و مسئولان به این تفاوت درآمد و معیشت فکر کنند. ممکن است – به زودی

این فعال قانون کار افزود: جدول بودجه خانوار شهری و روستایی شامل هزینه خوراک، مسکن و پوشاک، آب، برق و گاز و … است که بیشتر هزینه ها مسکن و حامل انرژی است و گام بعدی غذا و نوشیدنی ها و تامین هزینه های دیگر از جمله آموزش، ارتباطات، حمل و نقل و غیره که همه حقوق بگیران از افزایش مداوم آن آگاه هستند.


بازپرداخت حداقل دستمزد بر اساس جدول هزینه خانوار

وی تاکید کرد: سال گذشته نمایندگان کارگران در شورای عالی کار و کمیته دستمزد بارها به دولت و شرکای اجتماعی خود نسبت به حذف ارز ترجیحی و اثرات آن بر افزایش قیمت ها و معیشت خانوارهای کارگری هشدار داده ایم و پیش بینی می شد هزینه خانوارها تغییر کند و البته این پیش بینی محقق شد که متأسفانه منجر شد. افزایش مابه التفاوت درآمد و هزینه بوده است و امیدواریم در جلسات رسمی با حضور نمایندگان دولت و کارفرمایان و نمایندگان مرکز آمار ایران این ارقام چکش خورده و در نهایت منجر به تعدیل دستمزد کارگران

نماینده کارگران در شورای عالی کار وی با اشاره به اینکه دولت باید در این زمینه ها میانجی گری کند، گفت: ما به عنوان مطالبه گر و سخنگوی کارگران بر وظیفه خود برای مطالبه حقوق اولیه کارگران اصرار داریم و با رعایت مشکلات تذکرات لازم را می دهیم و منتظر هستیم. روند اجرای این تغییر از سوی دولت و شاهد برگزاری مجدد جلسات و احیای حقوق کارگران در اسرع وقت باشیم.


اختلاف 12 میلیون تومانی دخل و خرج خانواده کارگری

وی با تاکید بر شکاف 12 میلیون تومانی درآمد و هزینه خانواده کارگری گفت: تاکید ما بر عادلانه شدن حقوق کارگران است. مذاکرات شورای عالی کار همه ساله شرایط بسیار پیچیده است و جنبه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و سایر ابعاد این تصمیم نیز مورد توجه قرار می گیرد و تمام تلاش ما منجر به تصویب حداکثر 50 درصد حقوق کارگران بر اساس جدول معیشت خانوار شده است. .

اسدی در پایان به نقش مطبوعات در تامین دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت: امیدواریم با اطلاع رسانی رسانه ها حداقل جلسات برگزار شود. شورای عالی کار بازگشت به روال گذشته تا بتوانیم مطالبات بخش کارگری را مطرح کنیم و در نتیجه بتوانیم نتیجه را به گوش و نظر مردم برسانیم.

دیدگاهتان را بنویسید