تزریق سومین دوز واکسن تاج برای همه سنین / کدام واکسن را باید به عنوان “دوز یادآوری” تزریق کنیم؟

زمان: 12:36
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776787

رئیس اداره پیشگیری از واکسن در وزارت بهداشت از آغاز واکسیناسیون دوز سوم توسط کادر درمانی کشور خبر داد و گفت: تزریق دوز سوم یا یادآوری همه گروه های سنی جامعه را تحت پوشش قرار می دهد. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید محسن زهرایی ، رئیس اداره پیشگیری از بیماریهای واکسن وزارت بهداشت ، با اشاره به استفاده از دوز یادآوری واکسن کرونا برای متخصصان مراقبت های بهداشتی ، گفت: آنها همچنین باید دوز سوم یا یادآور را دریافت کنند.

وی کادر پزشکی مراکز درمانی کرونا ، مراکز 16 ساعته و آزمایشگاه ها را به عنوان گروه های اولویت دار کادر پزشکی هنگام تزریق دوز سوم واکسن کرونا برشمرد و گفت: پس از این گروه ها ، همه پرسنل کادر پزشکی را شامل می شود.

زهرایی افزود: مکاتبه ای با دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور برقرار شده و واکسیناسیون دوز تقویت کننده از دیروز آغاز شده است و نوع واکسن در دوزهای اول و دوم به بستر تزریق بستگی دارد ؛ افرادی که برای اولین بار از واکسن سینوفارم استفاده کردند و برای بار دوم ، یا واکسن برکت بعد از دوز اول ، ممکن است از واکسن های مشابه در دوز تقویت کننده استفاده کند یا ممکن است از واکسن Astrazenka یا Pastococcus Plus استفاده کند.

رئیس بخش پیشگیری از بیماریهای واکسن وزارت بهداشت یادآور شد: افرادی که برای اولین و دومین بار واکسن Astrazhenka یا Sputnik واکسینه شده اند می توانند از واکسن Astrazenka یا Pastococcus به عنوان دوز یادآوری استفاده کنند. با این حال ، ممکن است در دوز واکسن های مورد استفاده در آینده تغییراتی وجود داشته باشد.

وی گفت: “تزریق دوز تقویت کننده باید شش ماه از دوز دوم واکسن بگذرد.”

زهرایی خاطرنشان می کند: همچنین سالمندانی که در مراکز نگهداری ، قربانیان جنگ شیمیایی و 50 درصد گروه هایی هستند که اولویت دریافت دوز سوم واکسن را دارند و طبق برنامه ریزی های انجام شده پس از این گروه ها ، همه افراد جامعه تحت پوشش قرار می گیرند. از دوز سوم “

زهرایی با اشاره به ضرورت تزریق دوز سوم واکسن کرونا به همه افراد جامعه ، گفت: در حال حاضر شواهد علمی نشان می دهد که ایمنی واکسن کرونا به مرور کاهش می یابد و شبیه واکسن سرخک نیست که دارای واکسن سرخک است. به عنوان مثال واکسن آنفولانزا که باید سالی یکبار تزریق شود ، واکسن تاج باید تکرار شود.

رئیس اداره بیماریهای پیشگیرانه واکسن وزارت بهداشت افزود: پس از کادر بهداشتی ، سالمندان در مراکز مراقبت و به ترتیب بالای 75 ، 65 و جوانتر ، سومین دوز را در ماه های آینده دریافت خواهند کرد.

وی با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون در کشور گفت: صبح امروز نزدیک به 72 میلیون دوز واکسن تزریق شده است که حدود 48.5 میلیون دوز مربوط به دوز اول و 23.5 میلیون دوز مربوط به افرادی است که دوز دوم دریافت کرد “

زهرایی ابراز امیدواری کرد که در یکی دو ماه آینده به پوشش واکسیناسیون خوبی برسیم. این واکسن به تعداد زیادی وارد شد و به سرعت توسط تولید کنندگان محلی تولید شد.

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید