امکان تزریق دوز سوم واکسن کرونا از ماه نوامبر / جمعیت بالای 55 سال جمعیت هدف دوز تقویت کننده / جبران خسارت Sinofarm با دوز سوم

زمان: 12:26
منتشر شده در: 1400/07/25
کد خبر: 1776781

واکسن سینوفارم در جمعیت بالای 55 سال کاملاً بی خطر نیست ، بنابراین دوز سوم مورد نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ، عضو کمیته ملی واکسن تاج ، گفت که دوز سوم تزریق برای افرادی که سینوفارم را دریافت کرده اند توسط کمیته فنی و احتمالاً با مجوز کمیته ملی واکسن تایید شده است. تزریق دوز سوم در اوایل نوامبر برای گروه های در معرض خطر شروع می شود.

“حدود 81 درصد از کل واکسن های تزریق شده در ایران سینوفارم است و در حال حاضر ، با انتشار مطالعاتی مبنی بر ایمنی پایین این واکسن ، به ویژه در میان افراد مسن ، نگرانی هایی در مورد افزایش بستری شدن و مرگ و میر ناشی از افزایش فراوانی در کشور وجود دارد. به گفته کارشناسان واکسن ، کمترین کیفیت واکسن ها نیز در کاهش عوارض و مرگ و میرهای مثر مثر است. اکنون ، با اعلام کیفیت واکسن های تزریق شده و جهش های بعدی کرونا ، سازمان بهداشت جهانی دوز سوم را توصیه کرده است. به گفته کارکنان این سازمان ، حتی با واکسن های قوی تر ، تزریق دوز سوم منجر به افزایش ایمنی می شود. با این حال ، تزریق دوز سوم برای واکسن های Pfizer و Maderna به مدت طولانی در برخی از کشورها آغاز شده است و تمرکز بر تزریق دوز سوم تنها شامل سینوفارم نمی شود.

تزریق دوز سوم یا تقویت کننده در ایران برای کادر پزشکی آغاز شده است و در برخی استانها نیروهای شفا دهنده دوز سوم را دریافت کرده اند. به ترتیب ، برای کادر پزشکی که دوزهای اول و دوم Sinofarm ، Bharat یا Barakat را دریافت کرده اند ، دوز سوم با Sinofarm یا Pastococcus Plus و برای کسانی که Astrazenka یا Sputnikov دریافت کرده اند ، دوز سوم با Astraznka یا Pastococcus تزریق می شود. به علاوه …

محمد شریفی مقدم ، دبیرکل خانه سالمندان ، در مورد تزریق دوز سوم به کادر درمانی گفت: مکانیسم تزریق دوز سوم واکسن تاج در اختیار کادر پزشکی قرار گرفت و قرار بود هفته گذشته در تهران ، اما هنوز اعلام نشده است. کار می کند. واکسن هایی که قبلاً در ایران تزریق شده است در دسترس است و مشکلی برای ارائه واکسن وجود ندارد.

به گفته وی ، گروه اول کادر پزشکی در بهمن سال گذشته واکسینه شدند و در صورت در نظر گرفتن دوز دوم آنها ، بیش از شش ماه از تزریق آنها می گذرد. بنابراین تزریق دوز سوم ضروری بود.

به گفته شریفی ، مقدم ، شایع ترین واکسن تزریقی سینوفارم است. زیرا اسپوتنیک تنها برای مدت کوتاهی وارد کشور شد و از محموله های بعدی خبری نشد. Astrazenka عوارض جانبی زیادی نیز داشت و در نهایت اکثر کادر پزشکی Sinofarm را تزریق کردند. وی تأکید می کند که تزریق دوز سوم مشکلی ندارد ، هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه نیروهای پزشکی ، یعنی تیم پزشکی و پزشکان ، دوز سوم را تزریق می کنند.

امکان تزریق دوز تقویت کننده از اول نوامبر

سابقه تزریق دوز سوم تنها به گروه درمان محدود نمی شود. روز گذشته ، محمد مهدی گویا ، رئیس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر در وزارت بهداشت ، به پرونده تزریق دوز سوم به عموم مردم اشاره کرد و گفت که مطالعات گسترده ای روی واکسن سینوفرم و پس از جمع آوری و مقایسه انجام خواهد شد. مطالعات. ، دوز سوم یا تقویت کننده برای افراد بالای 60 سال تعیین می شود.

مجید مختاری ، یکی از اعضای کمیته علمی تاج ، می گوید: تزریق دوز سوم برای افرادی که سینوفارم را تزریق کرده اند ، توسط کمیته فنی تأیید شده و با مجوز کمیته ملی واکسن قابل تزریق است. “دوز سوم از اوایل نوامبر برای گروه های پرخطر شروع می شود.”

با این حال ، مسعود یونسیان ، رئیس کمیته هدایت واکسیناسیون وزارت بهداشت ، تاکید کرد که سازمان بهداشت جهانی به همه افراد بالای 60 سال توصیه می کند ، نه تنها افرادی که سینوفارم دریافت کرده اند ، بلکه دوز سوم را برای سایر واکسن ها توصیه می کند. وی به ایسنا گفت: هیچ توصیه ای برای تزریق دوز تقویت کننده پس از شش ماه وجود ندارد ، اما انتظار می رود اکثر افرادی که واکسینه شده اند حداقل تا شش ماه اثر واکسن را داشته باشند و شش ماه را باید فوم در نظر گرفت. “می تواند بیشتر باشد.”

سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته اعلام کرد که دوز سوم واکسن های Sinovac و Sinofarm نباید به عنوان دوز تقویت کننده در نظر گرفته شود ، بلکه باید به عنوان بخشی از دوره اصلی واکسیناسیون در نظر گرفته شود. روند بیماری عروق کرونر قلب در ایران از اواسط هفته گذشته در حال افزایش است ، در حالی که تعداد واکسن ها تا ظهر دیروز بیش از 71 میلیون دوز بود ، اما تعداد بیماران نسبت به روزهای گذشته بیش از 60 درصد افزایش یافته است. احتمال قله ششم درآمد بیشتری کسب می کند ؛ این ممکن است به دلیل کاهش اثربخشی واکسن هایی مانند سینوفارم و افزایش موارد حاد و کشنده باشد. این منجر به تزریق جدی تری از دوز سوم شد. بر اساس گزارشات ، شیلی ، ایسلند ، ترکیه ، جمهوری دومینیکن ، صربستان ، سنگاپور ، بلژیک ، امارات و فرانسه از جمله کشورهایی هستند که تزریق دوز سوم را آغاز کرده اند.

Sinofarm وسیع ترین واکسن موجود بود

مجید مختاری ، یکی از اعضای کمیته ملی واکسن تاج ، در مورد اثربخشی واکسن Sinofarm ، که نیاز به دوز سوم را افزایش می دهد ، توضیح داد. واکسیناسیون ایران اعلام نشده است. از آنجا که از واکسن های مختلف در سراسر جهان استفاده شده است ، در ایران به دلیل در دسترس بودن این واکسن ، بیشترین فراوانی تزریق با سینوفارم انجام شده است. سینوفارم در بسیاری از کشورها تزریق شده و مورد تأیید سازمان بهداشت جهانی است. »

وی در واکنش به انتقاد از تزریق سینوفارم در افراد مسن به دلیل کارآیی پایین گفت: با افزایش سن ، حساسیت بدن و سیستم ایمنی بدن نسبت به واکسن کاهش می یابد. “بسیاری از واکسن ها ، از جمله سینوفارم ، برای افراد 60 سال به بالا کمتر موثر است ، اما این به معنای ایمنی زایی صفر نیست ، بلکه درصد کمتری از سایر واکسن ها است.”

به گفته وی ، تزریق دوز تقویت کننده به منظور تحریک سیستم ایمنی برای دو شاخه اصلی ایمونوژنز ، یعنی آنتی بادی (آنتی بادی) و سلولی (ایمنی سلولی) انجام می شود. به گفته این عضو کمیته فنی واکسن Sinofarm ، هیچ مطالعه واضحی برای تعیین فاصله زمانی بین دوز دوم و سوم وجود ندارد: “ما ضعف Sinofarm را نسبت به سایر واکسن ها انکار نمی کنیم ، اما تزریق آن مفید است. به همین دلیل ، تزریق دوز سوم سینوفارم به کمیته فنی پیشنهاد شد و به کمیته های پزشکی ، سالمندان و نقص ایمنی گزارش شد. “کمیته ملی واکسن نیز در مورد تزریق دوز سوم مثبت است و با تأیید آنها ، احتمالاً مرحله سوم تزریق برای گروه های در معرض خطر در اوایل نوامبر آغاز می شود.”

پتزریق تقویت کننده اولویت دار 300 میلیون نفر را نجات دهید

کیانوش جهانپور ، سخنگوی سابق سازمان غذا و دارو نیز در مورد تزریق دوز سوم واکسن کرونا گفت: آنها جانباز و معلول هستند.

“مطالعات نشان می دهد که تزریق دو دوز Sinofarm در افراد مسن کاملاً ایمن سازی نشده و این افراد هنوز در معرض خطر هستند.” Astraznka و حتی Sinovac ، پیشگیری در همه عناصر ، از جمله عفونت ، بستری شدن ، مرگ و میر و عفونت کاهش می یابد. “

وی از همان ابتدا گفت: “بهترین واکسن مقرون به صرفه ترین است.” در آن زمان نه تنها در ایران ، بلکه به دلیل حجم تولید واکسن های چینی ، انتخاب بسیاری از کشورها نمی توانست با این واکسن متفاوت باشد. اکثر واکسن های تزریق شده در ترکیه ، امارات ، بحرین و حتی برزیل و شیلی واکسن های چینی هستند. “با توجه به اینکه می دانیم واکسنی مشابه این واکسن در کشوری به نام برکت تولید می شود و سایر واکسن های محلی به تدریج در بسترهای مختلف عرضه می شوند ، منطقی تر است که واکسیناسیون با اولویت واکسن های ایرانی ادامه یابد. به دلیل اثربخشی آنها وی گفت: “در غیر این صورت ، ادامه واکسیناسیون با سینوفارم موجه است.”

جبران ایمنی Sinofarm با دوز سوم

مهدی ویس ، مدیر اجرایی ستاد بحران تاج در شمال و مرکز لندن نیز ابهامات پیرامون واکسن Sinofarm را توضیح می دهد. به گفته وی ، مطالعات اخیر در بحرین نشان می دهد که واکسن Sinofarm در جمعیت بالای 55 سال کاملاً ایمن نیست ، بنابراین دوز سوم مورد نیاز است. “برخی از کشورها از جمله امارات متحده عربی ، بحرین ، ترکیه و شیلی ، دوز سوم را در دستور کار قرار داده اند و در کشوری مانند ترکیه ، کسانی که دو دوز Sinofarm و Sinovac را تزریق کرده اند ، سومین دوز Pfizer را دریافت می کنند.”

به گفته وایس ، بین دوز دوم و سوم برای واکسن هایی مانند آسترازنکا و مدرن ، شش ماه فاصله وجود دارد. این زمان برای واکسن Sinofarm باید کاهش یابد. وی گفت: “با توجه به افزایش تعداد پیام رسان های جدید در ایران در روزهای اخیر نگرانی چندانی در این زمینه وجود ندارد.” زیرا در انگلستان ، با وجود تزریق سه واکسن Astrazenka ، Pfizer و Moderna ، روزانه 40 هزار مورد داریم ، اما فقط 700 مورد از آنها در بیمارستان بستری هستند. این تعداد در موج دوم سال گذشته بیش از شش هزار نفر بود. همچنین پیش بینی هایی برای ایران وجود دارد که علیرغم افزایش موارد ، مرگ و میر روند صعودی نگران کننده ای نخواهد بود. اگرچه بیش از 80 درصد بزرگسالان برای ایجاد ایمنی در جامعه و اجتناب از قله های هشداردهنده نیاز به دریافت دو دوز واکسن دارند ، اما این رقم هنوز در ایران قابل توجه نیست. “

انتهای پیام /

دیدگاهتان را بنویسید