دریای خزر میراث مشترک و پایتخت کشورهای ساحلی است


ساعت: 09:42
تاریخ انتشار: 1401/04/08
کد خبر: 1879464

رئیس جمهور گفت: دریای خزر میراث و سرمایه مشترک کشورهای ساحلی است و بیش از 270 میلیون نفر از این دریا بهره مند هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح امروز (چهارشنبه) پیش از عزیمت به ترکمنستان برای شرکت در ششمین اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر گفت: دریای خزر میراث و سرمایه مشترک بین کشورهای ساحلی است و بیش از 270 میلیون نفر از این دریا بهره می برند.

وی افزود: ما روابط خوبی با کشورهای ساحلی خزر داریم، بنابراین آنچه در این اجلاس مطرح خواهد شد، علاوه بر رژیم حقوقی دریای خزر و استفاده مسالمت آمیز از مقصد، ارتقای امنیت دریای خزر، همکاری بین کشورهای حوزه حمل و نقل، ترانزیت، تجارت، مدیریت منابع زنده، حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از حضور بیگانگان در دریای خزر مشترک همه کشورهای ساحلی است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: از دیگر نکاتی که در ششمین اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر مطرح می شود، علاوه بر گفتگو با سران کشورها، پس از مذاکرات قبلی با ترکمنستان، مذاکرات دوجانبه نیز خواهیم داشت. در 30 سال گذشته روابط خوبی بین جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان وجود داشته است.

رئیسی با اشاره به موانع ارتباطی ایران و ترکمنستان گفت: در چند ماه اخیر پس از مشکل تاج و برخی موانع که بین ایران و ترکمنستان ایجاد شده است، امروز شاهد هستیم که شرایط ترانزیت و وضعیت تبادل گاز بین ایران و ترکمنستان وجود دارد. دو کشور بهتر هستند. روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور در حال رونق است.

وی با بیان اینکه شاخص ها حاکی از ارتقای سطح روابط در این مدت به ویژه در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری است، افزود: امیدواریم در این سفر بتوانیم گشایشی در این موضوعات و از راه های دیگر ایجاد کنیم. انشاالله در این سفر ابعاد همکاری های صمیمانه ای که بین دو کشور وجود دارد در روابط دوجانبه و در تهیه نقشه مسائل منطقه ای و بین المللی گسترش می یابد.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید