پیشنهاد ما تدوین و اجرای «دستورالعمل ویژه» برای توسعه همکاری‌های ارزی-بانکی و مالی با کشورهای حاشیه دریای خزر است.


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: 1401/07/14
کد خبر: 1901573

معاون اول رئیس جمهور گفت: توصیه می کنیم «دستورالعمل ویژه» برای توسعه همکاری های پولی، بانکی و مالی با کشورهای حاشیه دریای خزر تدوین و اجرا شود. کاری که جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای ساحلی آغاز کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر که در آن شرکت کنند دومین مجمع اقتصادی خزر در مسکو وی با ابراز خرسندی از برگزاری و قدردانی فدراسیون روسیه برای میزبانی این رویداد، گفت: امیدوارم این همایش برای مردم کشورهای حاشیه دریای خزر و همسایگان برکت و نتایج امیدوار کننده ای داشته باشد. دولت ها و ملت هایی که به نوعی با هم مرتبط هستند. تجاری و اقتصادی با این منطقه آبی ارزشمند است، همراه خود داشته باشید. همانطور که می دانید کنفرانس امروز حاصل اجلاس سران کشورهای ساحلی دریای خزر است.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت ابعاد اقتصادی در توسعه همگرایی منطقه ای، این کنفرانس به عنوان یک ابتکار بسیار خوب و سازنده موجب تقویت دوستی، همبستگی و همکاری های پنج جانبه میان کشورهای ساحلی دریای خزر می شود و به عنوان بستر مهمی فرصتی را برای بخش دولتی و خصوصی کشورهای ساحلی و حتی کشورهای غیر ساحلی فراهم خواهد کرد تا همه بتوانیم از ظرفیت اقتصادی یکدیگر برای توسعه، پیشرفت و رفاه مردم منطقه بهره مند شویم. ملت های ما

مخبر افزود: دریای خزر به عنوان میراث مشترک و مرکز ارتباط ما، بستر بسیار مناسبی را برای گسترش همکاری ها در زمینه های مختلف بین کشورهای ساحلی این دریا فراهم کرده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست خارجی دولت سیزدهم به دنبال گسترش همکاری ها و تعاملات همه جانبه با کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه دریای خزر است و با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک خود نقطه پیوند دریای خزر با سواحل جنوبی و آبهای گرم خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند، مصمم به ایجاد شتاب در همکاری های اقتصادی و تجاری بین کشورهای حاشیه دریای خزر و به منظور ایجاد بیشترین توان و ظرفیت های بخش دولتی و خصوصی کشورهای ساحلی برای دستیابی به منافع مشترک، اقتصادی، منطقی سازی حمل و نقل و ترانزیت ترکیبی و رونق تجارت درون منطقه ای و بین منطقه ای در حوزه خزر، تشکیل منطقه آزاد مشترک کشورهای ساحلی دریای خزر و ایجاد ترانزیت و گمرک راهرو آهو».

تدوین راهنمای ویژه توسعه همکاری های پولی، بانکی و مالی با کشورهای حاشیه دریای خزر

وی ادامه داد: همچنین پیشنهاد می کنیم «دستورالعمل ویژه» برای توسعه همکاری های پولی، بانکی و مالی با کشورهای حاشیه دریای خزر تدوین و اجرا شود. کاری که جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای ساحلی آغاز کرده است. امروز کریدور حمل و نقل شمال-جنوب تا حد امکان در حال تقویت است که از یک سو شامل همکاری های ریلی سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، ترکمنستان و قزاقستان می شود. و جمهوری اسلامی ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان از سوی دیگر امری جدی است و موجب تقویت همکاری بین کشورهای ساحلی و فراساحلی دریای خزر می شود.تلاش برای رفع موانع و توسعه همکاری های ترانزیتی از طریق دریا با استفاده از حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای زیرساخت‌ها و قابلیت‌های حمل‌ونقلی جمهوری اسلامی ایران موجب ارتقای تعاملات اقتصادی در منطقه خزر می‌شود.

این مخبر تصریح کرد: همچنین به منظور یکسان سازی و هماهنگی تعرفه های حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی، ایجاد زمینه سرمایه گذاری مشترک در فعالیت های زیربنایی از جمله بنادر، کشتیرانی و ریلی، تشکیل «حمل و نقل، ترانزیت، تعرفه». کمیته و همکاری تجاری و گمرکی» پیشنهاد می کنیم

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران از نظر جغرافیایی و پتانسیل و بالفعل انرژی و منابع و ذخایر معدنی ظرفیت بسیار مناسبی برای صادرات و مبادله نفت، گاز و فرآورده های نفتی به بازارهای مختلف منطقه و جهان دارد. در این زمینه خوشبختانه سال گذشته تجربه خوبی برای از سرگیری تبادل نفت و گاز از طریق ایران با برخی از کشورهای ساحلی داشتیم که این همکاری با سایر کشورهای ساحلی قابل توسعه است. به منظور توسعه همکاری ها در این بخش، پیشنهاد ایجاد «کمیته همکاری در زمینه نفت، گاز و فرآورده های نفتی کشورهای دریای خزر» را داریم.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: همچنین ایجاد شبکه یکپارچه برق و یکسان سازی فرکانس های برق کشورهای ساحلی و تسریع در اتصال شبکه های برق ایران با شبکه های برق کشورهای ساحلی دریای خزر و انجام فصلی ضروری است. مبادلات حامل های انرژی در این راستا تشکیل «کمیته توسعه همکاری در حوزه برق، آب و تجهیزات وابسته بین کشورهای حاشیه دریای خزر» از دیگر پیشنهادات ما است.

مخبر با بیان اینکه دریای خزر میراث مشترک ماست، گفت: ما وظیفه داریم این دریا را برای نسل های آینده حفظ کنیم. باید بین توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست دریای خزر تعادل ایجاد شود، متاسفانه در سال های اخیر شاهد کاهش سطح آب دریای خزر، افزایش روند تخریب محیط زیست و کاهش ماهیان خاویاری و ماهیان خاویاری بوده ایم. سایر جانوران آبزی بر این اساس تاکید می کنیم که کشورهای ساحلی علاوه بر بهره برداری اقتصادی از منابع زنده و غیر زنده دریای خزر، باید به تعهدات خود در حوزه شیلات و محیط زیست پایبند بوده و قوانین مربوطه را رعایت کنند. این منطقه آبی مشترک مکانی برای منافع اقتصادی همه کشورهای ساحلی آن است. جمهوری اسلامی ایران ضمن پیشنهاد ارتقای همکاری کشورهای حاشیه دریای خزر در زمینه امنیت غذایی، آماده مشارکت در تهیه و طرح تفصیلی این طرح است. اصل “رعایت استانداردهای زیست محیطی و عملکرد معقول” باید در نظر گرفته شود.

وی افزود: تعهدات کشورهای حاشیه دریای خزر در قالب کنوانسیون حفاظت از محیط زیست دریای خزر موسوم به «کنوانسیون تهران» و پروتکل های الحاقی آن، اسناد حقوقی مناسبی برای حفاظت از محیط زیست دریای خزر است. این دریا انتظار داریم دبیرخانه کنوانسیون تهران با موافقت کشورهای حاشیه خزر هر چه زودتر در این منطقه ایجاد شود.

معاون اول رئیس جمهور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با وجود همه فشارها و تحریم های گسترده 40 ساله توانسته است در بخش های گاز، نفت و برق سرمایه گذاری کند و شهرهای پتروشیمی را در ساحل دریا، انتقال آب از دریا و ایجاد یک شهرک پتروشیمی ایجاد کند. شبکه ریلی پرسرعت کاهش تورم و مثبت شدن تراز تجاری پس از سال‌ها و با سرمایه‌گذاری در بخش ترانزیت با احداث خط ریلی 200 کیلومتری می‌تواند کشورهای حاشیه دریای خزر را از یک سو به اروپا و از سوی دیگر به دریای مدیترانه متصل کند. اگر بتوانیم رشت را به آستارا و خرمشهر را به بصره با 200 کیلومتر راه آهن وصل کنیم، می توانیم به اروپا و مدیترانه متصل شویم.

وی با بیان اینکه ترانزیت یکی از ظرفیت های بزرگ دریای خزر است، ادامه داد: دریای خزر امانت الهی برای رفاه حال مردمی است که در سواحل این دریا زندگی می کنند و وظیفه دولت هاست که تامین کنند. بسترهای لازم برای بهره برداری کافی و بستر فعال سازی، تامین امنیت مردم و بخش خصوصی است، در مبادلات مالی، پولی و بانکی مشکل داریم. ما در ایجاد تعرفه و هماهنگ سازی تعرفه ها و عوارض مشکل داریم. خوب است برای این اجلاس دبیرخانه ای ایجاد شود و با نقشه راه مشخص و برنامه بلندمدت این موضوعات پیگیری شود و در کشورهای حاشیه دریای خزر وحدت ایجاد شود.

مخبر تاکید کرد: اگر بتوانیم سازوکار مناسبی برای استفاده از ظرفیت کشورهای مرزی خزر ایجاد کنیم، گام بلندی در راستای توسعه و اقتدار اقتصادی این منطقه برداشته ایم. ظرفیت این کشورها اگر با هم افزایی و وحدت نظر طراحی شود می تواند به ایجاد منطقه ای امن و کارآمد در اقتصاد بین الملل کمک کند و در پایان لازم می دانم یک بار دیگر از مهمان نوازی و مهمان نوازی دولت فدراسیون روسیه تشکر کنم. برگزاری عالی این کنفرانس همچنین از همکاران و مخاطبان محترم کمال تشکر را دارم.

دیدگاهتان را بنویسید