امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا/ پیش بینی تجارت 10 میلیارد دلاری تا سال 1403.

ساعت: 10:33
تاریخ انتشار: 1301/10/30
کد خبر: 1923363

توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا با حضور رئیس سازمان توسعه تجارت و هیئت رسمی اتحادیه اقتصادی اوراسیا امضا شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علیرضا پیمان پاک در مراسم امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا عزم دولت برای همکاری را جدی دانست و گفت: در چند ماه گذشته که روابط ایران و روسیه نزدیک‌تر شده است، بسیاری از تجارت‌ها هیئت ها از هر دو کشور بازدید کرده اند.

وی در خصوص برگزاری نمایشگاه های متعدد خاطرنشان کرد: موضوع مهم و قابل توجه علاقه به ارتباط و همکاری با شرکت ها و بنگاه های اقتصادی بین دو کشور است که حاصل شناخت و ارائه فرصت های کشورهاست.

پیمان پاک با تاکید بر اینکه امضای توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا می تواند توسعه روابط اقتصادی و تجاری را تسهیل و تسریع بخشد، تصریح کرد: آمادگی کامل برای تشکیل کارگروه مشترک با توافق و فعالیت های مالی و اقدامات لجستیکی خوب را داریم. انجام شده اند در دستور کار قرار دارند.

وی افزود: همچنین آمادگی داریم در زمینه امنیت غذایی با همکاری بیشتر در بخش کشاورزی اقدام کنیم زیرا رئیس جمهور ایران نیز توسعه روابط با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را در دستور کار قرار خواهد داد.

همچنین آندری اسلپنو، وزیر بازرگانی اوراسیا با اشاره به افزایش فعالیت در همکاری های ایران با اتحادیه تاکید کرد: قرارداد تجاری در گام اول به صورت موقت امضا شد که راه را برای امروز به میزان قابل توجهی هموار کرد.

وی افزود: برخلاف اعمال تحریم های خارجی علیه ایران و روسیه، با عزم هر دو کشور سطح همکاری ها افزایش چشمگیری داشته است.

اسلپنو با تاکید بر اینکه توافقنامه تجارت آزاد ایران و اوراسیا کمک زیادی به گسترش همکاری های آتی خواهد کرد، گفت: برنامه های بزرگی در حوزه حمل و نقل، مالی، کشاورزی و سایر حوزه ها وجود دارد که با حمایت سیاسی کشورها اجرایی خواهد شد. اعلام وصول.

وی در ارزیابی تیم مذاکره کننده ایرانی تصریح کرد: بدون تلاش و رهبری رئیس سازمان توسعه تجارت ایران این موضوع به این نتیجه نمی رسید.

وی تصریح کرد: ایران تجربه زیادی در زمینه تحریم دارد و ما به آن تجربه احترام می گذاریم.

پیش بینی تجارت 10 میلیارد دلاری تا پایان 1403 با اتحادیه اوراسیا

علیرضا پیمان پاک همچنین با اشاره به بازار 500 میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تصریح کرد: فرصت توسعه صادرات کالاهای صنعتی، کشاورزی، تجهیزات پزشکی و دارو وجود دارد و از سوی دیگر باید واردات نیاز مؤسسات و مواد اولیه نفت.

وی با بیان اینکه دستگاه های تخصصی تعیین اقلام با تعرفه صفر در یک سال گذشته در مذاکرات حضور داشتند، تصریح کرد: این اولین قرارداد چند جانبه است که امضا شده و می تواند سالانه حدود سه میلیارد دلار افزایش قابل توجهی در تجارت داشته باشد.

پیمان پاک با اشاره به تجارت ترجیحی سه سال اخیر با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا خاطرنشان کرد: این دوره نشان داده است که در صورت رفع موانع تعرفه ای، ظرفیت توسعه و با ایجاد آگاهی نسبت به محصولات دو کشور وجود دارد. می تواند به دستاوردهای زیادی دست یابد همچنین مشکلات بانکی، گارانتی و بیمه نیز حل شده است.

وی تاکید کرد: نهایی شدن قرارداد تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا باعث افزایش 10 میلیارد دلاری مبادلات تجاری و ایجاد افق روشنی برای ایران می شود.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا اقتصاد باثباتی دارند، گفت: با بازارهای قابل پیش بینی مانند این کشورها می توان قراردادهای خوبی در زمینه های مختلف امضا کرد که تاثیر مثبتی بر تجارت خواهد داشت.

وی تاکید کرد: البته باید تولید به گونه ای باشد که در داخل کشور کمبود کالا نداشته باشیم که منجر به ممنوعیت صادرات شود، اما باید کسب و کار مبتنی بر تولید را در دستور کار قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید