سفر پوتین به ایران برای تبدیل تجارت ترجیحی ایران و اوراسیا به تجارت آزاد/ اهمیت تعرفه صفر تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا


ساعت: 12:02
تاریخ انتشار: 1301/04/28
کد خبر: 1884147

این روزها همزمان با خبر سفر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تبدیل تجارت ترجیحی ایران و کشورهای اوراسیا به توافقنامه تجارت آزاد و اینکه این اتفاق سیاسی و اقتصادی قطعا می تواند راهی برای حذف دلار از تجارت آزاد بین 5 کشور فراهم کند. از اوراسیا و ایران برای اقتصاد کشور از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا که مدتی پیش با تصویب مجلس وارد فاز اجرایی شد، گامی مهم در حوزه تجارت خارجی ایران و گسترش مبادلات با همسایگان شمالی خود با ظهور دولت برای تقویت بلوک اوراسیا. در نشست بریکس از پیمان شانگهای حذف شد.

به صفر رساندن 80 درصد تعرفه های تجاری ایران و اوراسیا

این در حالی است که بر اساس این تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا، بیش از 500 کالای صادراتی ایرانی که تقریباً 80 درصد از این نوع صادرات به روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان را شامل می شود، تعرفه سفر ترجیحی دریافت کرده اند. .

در این زمینه بهتر است در نظر داشته باشیم که یکی از اهداف مهم قراردادهای تجاری ایجاد تسهیل و رفع قوانین سنگین برای تجار و سرمایه گذاران و همچنین امضای قرارداد تعرفه ترجیحی و ایجاد منطقه آزاد است. تجارت ایران و اتحادیه اوراسیا نیز گام مثبتی در این زمینه است که منجر به توسعه روابط اقتصادی ایران و اتحادیه اوراسیا شده است و می تواند به مرکز منطقه ای ایران و تقویت کریدور تجاری شمال – جنوب کمک کند.

ایران در سال 2016 به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و این اتحادیه را داد که مورد استقبال اعضای آن قرار گرفت و طی دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و ترجیحات آنها. نرخ تعرفه، سرانجام این قرارداد در تاریخ 27 اردیبهشت 1397 در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.

پس از مذاکرات متعدد طی دو سال گذشته، طرفین موفق به اعمال تعرفه ترجیحی برای بسیاری از کالاهای صادراتی ایران به پنج کشور عضو این اتحادیه یعنی روسیه، ارمنستان، قزاقستان، بلاروس و قرقیزستان و همچنین کالاهای صادر شده از این اتحادیه شده‌اند. کشورها وارد ایران شوند، به توافق برسند.

امتیازات گمرکی ایران و اوراسیا برای تجارت آزاد

بر اساس این قرارداد، ایران امتیازات گمرکی ویژه ای را از اتحادیه اقتصادی اوراسیا دریافت کرد و کشورهای این اتحادیه این فرصت را خواهند داشت که حجم صادرات خود به ایران را تا 75 درصد افزایش دهند. ایران همچنین می تواند با امتیازاتی که دریافت می کند صادرات کالاهای خود را به پنج کشور اوراسیا افزایش دهد.

این امتیازات شامل 502 قلم کالای مختلف در زمینه مواد غذایی، مواد مصرفی شیمیایی، محصولات ساختمانی، صادرات خدمات فنی و مهندسی، محصولات صنعتی و محصولات کشاورزی از اتحادیه اوراسیا و 360 قلم کالا در همین موارد از ایران است که تعداد کل را تشکیل می‌دهد. از اقلام گنجانده شده در توافقنامه به 862 مورد رسید.

بر اساس این قرارداد بسته به نوع کالا، کاهش تعرفه گمرکی بین صفر تا 100 درصد بین دو کشور برقرار می شود.

این بدان معناست که شرکت‌ها و بازرگانان دولتی و خصوصی ایرانی می‌توانند این کالاها را با شرایط بسیار آسان‌تر و با تعرفه‌های بسیار پایین‌تر به کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا که اغلب همسایگان ما هستند و از سوی دیگر شرکت‌های دولتی، خصوصی و تجار صادر کنند. از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا نیز می توانند با تسهیلات بیشتری با ایران تجارت کنند.

اهمیت روابط تجاری ایران با اوراسیا

فرصت اقتصادی در روابط ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا از این نظر حائز اهمیت است که ایران همواره از بازار کشورهای ذینفع مستقل فاصله داشته و تراز تجاری مناسبی بین کشورمان و این کشورها وجود نداشته است. بر اساس گزارش سازمان توسعه تجارت، تراز تجاری ایران و عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سال ۲۰۱۷ تنها ۲ درصد از کل مبادلات تجاری ایران را شامل می‌شود.

با توجه به اینکه ایران کشوری غنی از منابع نفت و گاز است و برای قرار گرفتن در بهترین موقعیت ترانزیتی بین دو دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب و قرار گرفتن در موقعیت ترانزیتی از شرق به غرب، ممکن است. مسیر مناسبی برای ترانزیت کالا از کشورهای عضو اتحادیه باشد.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از 180 میلیون نفر جمعیت و بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد و تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو سالانه بیش از چهار تریلیون دلار برآورد می شود. مهمتر از آن، جوامع این کشورها دارای ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی بسیاری با ایران مشترک هستند، بنابراین دسترسی ایران به بازارهای این منطقه با این وسعت، جمعیت و ظرفیت می‌تواند علاوه بر تحکیم همکاری‌های اقتصادی و در نتیجه افزایش روزافزون، فرصت‌های شغلی ایجاد کند. رشد اقتصاد، تجارت و توسعه کشور ما به آرامی

اکنون در شرایط کنونی و پس از تنش بین روسیه و اوکراین که تحریم های موجود علیه ایران و روسیه را افزایش داده و محدودیت هایی را برای فعالیت های اقتصادی این دو کشور ایجاد کرده است، این توافقنامه از اهمیت ویژه ای برای هر دو کشور برخوردار است و می تواند یک توافق مهم باشد. به ویژه برای توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه.

توضیحات مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت

میرهادی سیدی مشاور امور بین الملل سازمان توسعه تجارت در این خصوص گفت: لازم است تجار به محض عملیاتی شدن این قرارداد با اطلاعات کامل و برنامه ریزی اساسی وارد بازار تجارت با این کشورها شوند.

وی گفت: تعرفه تجاری حدود 80 درصد کالاهای ایران و اوراسیا صفر می شود و با اجرای این توافق، نیاز واردات کشورمان از بازار اوراسیا تضمین می شود.

وی تصریح کرد: مفاد توافقنامه تجارت آزاد مورد مذاکره، ظرفیت توسعه سرمایه گذاری و تولید مشترک بین دو کشور را در کنار توسعه تجارت ایجاد می کند. به عنوان مثال، ترکیه با 21 کشور قرارداد تجارت آزاد با تعرفه صفر دارد. این رقم برای کشور ما حدود 5 درصد است و از میانگین جهانی عقب هستیم.

سیدی گفت: پس از انجام 15 دور مذاکرات وبینار و پنج دور مذاکره حضوری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، امیدواریم تا سه ماه آینده تفاهم نامه جدید را امضا کنیم و سپس پارلمان های دو کشور باید به تصویب برسند. آی تی. برای ایجاد این توافق، مذاکرات جدیدی برای تبدیل توافق ترجیحی به توافقنامه تجارت آزاد مورد نیاز بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در سال 2019 حجم مبادلات تجاری دو کشور 2.4 میلیارد دلار بوده که تا سال 2021 به 5 میلیارد دلار خواهد رسید، بنابراین اتحادیه اقتصادی اوراسیا رتبه سوم را در تعامل اقتصادی با ایران دارد. حدود 4 میلیارد دلار از حجم تجارت دو کشور مربوط به محصولات کشاورزی است و در چند سال اخیر تجارت ماشین آلات صنعتی نیز افزایش زیادی داشته است. ایران همچنین ماشین آلات، مواد فلزی و مواد معدنی را به کشورهای اوراسیا صادر کرده است.

به گزارش را دانا؛ بر اساس اخبار منتشر شده، طی چند روز آینده ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای تبدیل تجارت ترجیحی ایران و کشورهای اوراسیا به توافقنامه تجارت آزاد به تهران سفر خواهد کرد. چنین اتفاقی قطعا راه را برای حذف دلار در تجارت آزاد بین 5 کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان با ایران هموار خواهد کرد.

بیشتر در مورد آن اینجا بخوانید.

با برجام، ایران فرصت خنثی کردن تحریم ها/برجام را خواهد داشت. یک باشگاه اقتصادی با گرایش های سیاسی و امنیتی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید