پوتین قطعنامه ایجاد منطقه آزاد تجاری بین اوراسیا و ایران را امضا کرد


ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883283

رئیس جمهور روسیه پروتکل ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرد که هفته گذشته در دوما به تصویب رسید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خبرنگار شبکه المیادین در مسکو گزارش داد که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پروتکل ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را امضا کرده است.

امضای این قطعنامه توسط رئیس جمهور روسیه در حالی صورت می گیرد که پارلمان پروتکل توافقنامه موقت منتهی به ایجاد منطقه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در 17 می 2018 را تایید کرده است. این سند در 14 مارس امضا شد. , 2022 در تهران .

در همین راستا، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران نیز هفته گذشته در دیدار با معاون نخست وزیر روسیه از تصویب لایحه موافقتنامه ایجاد مناطق آزاد تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد. اتحادیه در مجلس ایران و تصویب این قانون در دومای روسیه حوزه وسیعی است، همکاری های اقتصادی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با محوریت روسیه ایجاد شده است.

ایران در سال 2015 به کمیسیون اقتصادی اتحادیه اوراسیا پیشنهاد ایجاد منطقه آزاد تجاری بین ایران و این اتحادیه را داد. این پیشنهاد با استقبال اعضای آن مواجه شد و پس از دو سال مذاکرات متعدد و ارزیابی کمی و کیفی اقلام و تعرفه ترجیحی آنها، سرانجام این توافقنامه در تاریخ 27 می 2017 در شهر آستانه قزاقستان به امضا رسید.
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید