ممنوعیت واردات ایران به اوراسیا باید برداشته شود/کریدور سبز بین ایران و روسیه ایجاد شود


ساعت: 16:38
تاریخ انتشار: 08/07/1401
کد خبر: 1906864

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: مصوبه ای از سران قوا برای رفع ممنوعیت واردات ایران به اوراسیا دریافت کرده ایم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش اتاق بازرگانی تهران، علیرضا پیمان پاک در نشست همکاری های تجاری ایران و فدراسیون روسیه با بیان اینکه سطح روابط تجاری در مقایسه با روابط سیاسی ایران و روسیه ناچیز است، گفت: اگر بتوانیم کار کنیم. در نقاط مشترک و توسعه زیرساخت ها فرصت های خوبی برای همکاری وجود دارد. بنابراین مهم ترین مسئله در حال حاضر شناخت توانایی ها و پتانسیل های یکدیگر است.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه در گذشته صادرات ایران به روسیه به محصولات کشاورزی محدود می شد، افزود: امروز بیش از 60 درصد معاملات در حوزه کالاهای صنعتی است. داروها از جمله داروهای ضد سرطان در فهرست کالاهای صادراتی روسیه قرار دارند و قراردادهایی برای صادرات توربین در حال انجام است. در عین حال پیش بینی می شود این همکاری به سایر حوزه ها مانند تجهیزات صنعتی، صنایع هوایی و کشتی سازی نیز تسری پیدا کند و در این زمینه تفاهم نامه هایی نیز منعقد شده است.

پیمانپاک در ادامه به برگزاری رویداد تجاری در مسکو با حضور قطعه سازان ایرانی اشاره کرد و گفت: طی سه روز برگزاری این نمایشگاه، تفاهم نامه 700 میلیون یورویی بین فعالان اقتصادی ایران و روسیه منعقد شد و در صورت 20 درصد این رقم نیز در قرارداد گنجانده شده است که منجر به دو برابر شدن صادرات ایران در حوزه قطعات می شود.

وی با اشاره به لزوم برگزاری نشست های تخصصی و رویدادهای نمایشگاهی که دو طرف بتوانند یکدیگر را با توانمندی های خود آشنا کنند، گفت: ارتباطات نرم افزاری نیز موجب صرفه جویی در وقت و هزینه می شود. رئیس سازمان توسعه تجارت در ادامه به قراردادهای منعقده بین دو کشور برای صادرات تجهیزات پزشکی، ونتیلاتور و سایر تجهیزات مورد نیاز اتاق عمل از ایران به روسیه اشاره کرد و گفت: برای شکل گیری همکاری های اقتصادی باید زیرساخت ها فراهم شود. بر این اساس یکی از اقدامات انجام شده، توافق برای پوشش بیمه ای معاملات از طریق صندوق ضمانت صادرات ایران و صندوق اگزیار روسیه است. در این قرارداد آمده است که صندوق ضمانت صادرات به تاجر ایرانی اعتبار می دهد و صندوق اگزیار نیز اعتبار تاجر روس را ارزیابی می کند و در مرحله بعد قرارداد همکاری فعالان اقتصادی ایرانی و روسی بیمه می شود. .

پیمانپاک همچنین ایجاد کریدور سبز بین ایران و روسیه را از دیگر اقدامات زیرساختی برشمرد و گفت: کریدور سبز به عنوان پایلوت ارتباط گروه های بالغ ایجاد شده است تا بتوانند با کمترین تاخیر کالاهای خود را ترخیص کنند. حداقل قرار گرفتن در معرض اسناد

وی در ادامه به زیرساخت های مالی ایجاد شده بین دو کشور اشاره کرد و گفت: قرار است صندوق هایی ایجاد شود که تسهیلاتی از قبیل وام و سرمایه گذاری، اعتبار خریدار و فروشنده و مشارکت در تولید را ارائه کند.

رئیس سازمان توسعه تجارت، ایجاد تجارت آزاد بین ایران و کشورهای منطقه اوراسیا را نویدبخش آینده روشنی برای تجارت در این منطقه عنوان کرد و گفت: گروه کالاهایی که در فهرست تجارت آزاد قرار می گیرند تقریباً هستند. کاملاً تعریف شده و مشخص شده است که 90 درصد کدهای نرخ صفر هستند

وی تصریح کرد: از سران قوا نیز مصوبه ای برای رفع ممنوعیت واردات ایران از اوراسیا دریافت کردیم. بنابراین پیش بینی می شود فهرست کالاهای مشمول تجارت آزاد ایران و اوراسیا در پایان آذرماه به امضای وزرای این کشورها برسد.

دیدگاهتان را بنویسید