ممنوعیت خروج چگونه برداشته می شود؟

ساعت: 11:45
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۱
کد خبر: 1804749

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، حکم اعدام را برای رفع ممنوع الخروجی کافی دانست و اعلام کرد: با تقدیم رأی دادگاه مبنی بر قبول فوت و آورده، ممنوع الخروجی رفع می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس حکم دیوان عدالت اداری، در پی شکایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و درخواست ابطال بخشنامه شماره 99/101091 مورخ 99/01/30 مبنی بر عدم رفع ممنوعیت خروج از کشور به دلیل ورشکستگی بدهکار و عدم کفایت حکم ورشکستگی از دفتر ثبت. اسناد و املاک کشور در شورای عمومی دیوان عدالت اداری مطرح شد.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری، حکم اعدام را برای لغو مقررات منع رفت و آمد کافی دانسته و خاطرنشان کرد: به موجب ماده 1396 بنا به درخواست محکوم له بتدریج این قرار تا اجرای حکم یا تایید حکم محکوم له یا رضایت محکوم له یا تامین یا تامین مناسب یا وثیقه مطابق قانون مدنی به قوت خود باقی است.

همچنین طبق ماده 17 این قانون، دادگاه ورشکستگی در صدور حکم ورشکستگی فردی را مرتکب جرمی شده است تا از پرداخت دین خودداری کند تا بر عهده بگیرد و به موجب ماده. میزان بدهی، نوع گناه، ممنوعیت خروج از کشور را محکوم می کند.

لذا با توجه به اینکه حکم محکوم علیه اعم از اینکه رای دادگاه پس از صدور اجرائیه باشد یا غیر آن و همچنین عدم محکومیت محکوم به خروج از کشور به موجب ماده 17 ق.م. کد . اجرای احکام ملکی دلیل بر تعلیق نیست، لذا بخشنامه با شکایت عدم لغو مقررات منع تردد به دلیل حکم اعدام مدیون خلاف قانون و قابل ابطال است.

«عصار از عصر می آید و به معنای سختی و کمبود است. در واقع نداشتن تمکن مالی یا عدم دسترسی به اموال و قرار گرفتن در بلای طبیعی را بدهی می گویند. این واژه در امور حقوقی به کار می رود و به اشخاص (افراد) اطلاق می شود که به دلیل نداشتن دارایی کافی یا دسترسی به اموال خود (مثلاً رهن اموال) قادر به پرداخت دیون خود نیستند «معسر» می گویند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید