مذاکرات فشرده برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا


ساعت: 11:00
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1881049

نخستین روز از پنجمین دور مذاکرات رو در رو ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با مذاکرات فشرده برای امضای توافقنامه تجارت آزاد با اوراسیا همراه بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ بر اساس اعلام سازمان توسعه و تجارت، پنجمین دور مذاکرات حضوری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا با موضوع تبدیل توافقنامه تجارت ترجیحی فعلی به توافقنامه تجارت آزاد با حضور هیئت اوراسیا متشکل از نمایندگان کشورهای عضو این اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا و هیئت ایرانی به سرپرستی سازمان توسعه تجارت متشکل از نمایندگان وزارتخانه ها و سازمان های مختلف از روز گذشته (دوشنبه 22 تیرماه) آغاز به کار کردند.

این مذاکرات رو در رو که از حدود یک سال و نیم پیش آغاز شده، چند ماه ادامه خواهد داشت.

هدف از این مذاکرات تبدیل قرارداد تجارت ترجیحی فعلی به یک توافقنامه تجارت آزاد است. در قرارداد تجارت آزاد 80 درصد کالاها با تعرفه صفر مبادله می شود.

گفت و گوها تا فردا (15 ژوئیه) ادامه خواهد داشت و هر دو طرف امیدوارند متن توافقنامه و لیست محصولات آن را برای امضای نهایی مقامات نهایی نهایی کنند.

توافقنامه تجارت ترجیحی که از 5 نوامبر 2018 لازم الاجرا شد، تأثیر مثبتی بر افزایش صادرات ایران به این اتحادیه داشته است. در نتیجه با حذف کامل تعرفه های 80 درصدی کالاهای بین دو کشور، انتظار می رود تجارت بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا بیش از پیش گسترش یابد.

بر اساس توافق فعلی که ترجیحی است، تعداد 504 خط کالا از طرف اوراسیا و 390 قلم کالا از طرف ایرانی مشمول کاهش تعرفه در قالب این توافقنامه است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا متشکل از پنج کشور روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان است که در سال 2015 تأسیس شد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید